Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Brunnsviken

Skärgårdsjeep med aktersoffa?

Rekommendera Poster

Hej, se mitt inlägg som inspiration till att hitta den perfekta modellen. Jag är medveten om att inlägget inte är mitt i prick vad du söker. Men jag vill ändå nämna Coronets modelluppsättning om man är intresserad av 70-tals-nostalgi. Tänker främst på 24 och 26 Family, som även ger en fin kombo mellan plastskrov och inredningens trädetaljer. Vi skaffade själva en 26 Family för att åtminstone komma nära den perfekta modellen. Dock är spec 26:an (7,97 m) inte vad du söker i sjöegenskaper i krabb motsjö. Här sägs 24:an (7,4 m) vara något bättre med ett helplanande djupt V-skrov och smala slag ända ut till aktern. 

 

Med det sagt så har 24:an och 26:an stängd kabin och ett rymligt öppet akterdäck som kan inredas efter behov. På 26:an mäter det ca 2 x 2,5 m och är hyfsat skyddat från vågstänk och delvis även vind genom de sluttande väggarna från kabinen. 24:ans akterdäck är halvmetern kortare Akterdäcket på 26:an rymmer uppåt 8 pers som kan sitta längs sidorna för fri sikt åt sidorna och bakåt. Sikten framåt i lågfart och från 20 kn är fullt acceptabel även den med tanke på den lågt placerade kabinen, som man ser igenom. Även härlig känsla att stående vila armarna mot kabintaket för fri sikt framåt. Här står man även väl skyddad bakom den 1,5 m höga kabinen. Finns även några exemplar med en yttre styrplats placerad just här. 

 

Därtill sitter styrhytten relativt långt fram, som gör att en del vågstänk hamnar på sidorutorna istället för på framrutorna. Innerutrymmet är visserligen väloptimerat, men har lite mer att önska. Dock kan uppåt 7 pers. knöa in sig i styrhytten vid dåligt väder. Vi har skaffat ihopfällbara barstolar för att även kunna sitta i mittgången. Annars sitter man 5 pers. bra i styrhytten, förarplatsen inkluderad. Dinetten är dock lågt placerad som standard, där kortare personer har svårt att se ut framåt och åt sidorna. Benutrymmet på toan är begränsat om man har kvar den vanliga toastolen. Vi använder dock en portabel kemtoa som därmed kan skjutas ända mot väggen, vilket ger ok utrymme. 

 

Jag har inte kört i kustbandet än, men på de större fjärdarna i Mälaren i uppåt 10 sekundmeter. 26:an är stötig i krabb motsjö, men när vågbergen är lite längre skär den hyfsat mjukt igenom sjön även i planingsfart. Verkar gå fint i allt utom just direkt krabb motsjö. Bifogar några bilder på 26:an och länkar från Coronetklubben. 

 

Coronet 24 Family

https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=22

 

Coronet 26 Family

https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=30

E2A74545-2E19-4DE4-93EE-C44AC1813D4D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DeO:

Hej, se mitt inlägg som inspiration till att hitta den perfekta modellen. Jag är medveten om att inlägget inte är mitt i prick vad du söker. Men jag vill ändå nämna Coronets modelluppsättning om man är intresserad av 70-tals-nostalgi. Tänker främst på 24 och 26 Family, som även ger en fin kombo mellan plastskrov och inredningens trädetaljer. Vi skaffade själva en 26 Family för att åtminstone komma nära den perfekta modellen. Dock är spec 26:an (7,97 m) inte vad du söker i sjöegenskaper i krabb motsjö. Här sägs 24:an (7,4 m) vara något bättre med ett helplanande djupt V-skrov och smala slag ända ut till aktern. 

 

Med det sagt så har 24:an och 26:an stängd kabin och ett rymligt öppet akterdäck som kan inredas efter behov. På 26:an mäter det ca 2 x 2,5 m och är hyfsat skyddat från vågstänk och delvis även vind genom de sluttande väggarna från kabinen. 24:ans akterdäck är halvmetern kortare Akterdäcket på 26:an rymmer uppåt 8 pers som kan sitta längs sidorna för fri sikt åt sidorna och bakåt. Sikten framåt i lågfart och från 20 kn är fullt acceptabel även den med tanke på den lågt placerade kabinen, som man ser igenom. Även härlig känsla att stående vila armarna mot kabintaket för fri sikt framåt. Här står man även väl skyddad bakom den 1,5 m höga kabinen. Finns även några exemplar med en yttre styrplats placerad just här. 

 

Därtill sitter styrhytten relativt långt fram, som gör att en del vågstänk hamnar på sidorutorna istället för på framrutorna. Innerutrymmet är visserligen väloptimerat, men har lite mer att önska. Dock kan uppåt 7 pers. knöa in sig i styrhytten vid dåligt väder. Vi har skaffat ihopfällbara barstolar för att även kunna sitta i mittgången. Annars sitter man 5 pers. bra i styrhytten, förarplatsen inkluderad. Dinetten är dock lågt placerad som standard, där kortare personer har svårt att se ut framåt och åt sidorna. Benutrymmet på toan är begränsat om man har kvar den vanliga toastolen. Vi använder dock en portabel kemtoa som därmed kan skjutas ända mot väggen, vilket ger ok utrymme. 

 

Jag har inte kört i kustbandet än, men på de större fjärdarna i Mälaren i uppåt 10 sekundmeter. 26:an är stötig i krabb motsjö, men när vågbergen är lite längre skär den hyfsat mjukt igenom sjön även i planingsfart. Verkar gå fint i allt utom just direkt krabb motsjö. Bifogar några bilder på 26:an och länkar från Coronetklubben. 

 

Coronet 24 Family

https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=22

 

Coronet 26 Family

https://www.coronet.nu/?rID=1000&batID=30

E2A74545-2E19-4DE4-93EE-C44AC1813D4D.jpeg


Intressant, jag såg en Coronet förra sommaren, var nog en större modell så den hade en liten flybridge och dubbla maskiner.

 

Hursom var den renoverad till originalskick och såg riktigt smäcker ut den den gled fram en sommarkväll med ägaren på flybridge.

 

Generellt är det lite mer ”bobåt” i Coronet jämfört med Targa / Sargo så det beror väl på vad man är ute efter.

 

Jag skulle inte säga nej till en sån jag såg. Däremot säger jag nog nej till att renovera upp den till original skick utan köper hellre någon som redan är fixad (med det är väl kö på dem).

 

Här är ett annat alternativ med klassiska snitt som nog får fint oavsett sjögång - samma här, orkar inte lägga 2 år och några hundratusen på att få den i det skicka jag vill ha den i.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/bertram_38_unik_klassiker_i_kanonskick/99869105

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på äldre modeller och struntar i aktersoffa så är väl Segmo 30/31 en av de mest klassiska skärgårdsjeeparna? Har det byggts några nyare båtar på den skrovformen?

 

Delta 29(0) påminner om lite om Segmo, men blir stor och bred pga att sängar och toalettutrymme tar massa plats. Ju fler finesser, desto mer att underhålla... Segmo är härligt avskalad, men något bedagad när man tittar inuti. En uppdaterad variant hade varit kul att se.

 

Nimbus C-serie ska ju stå för "commute" men har så mycket premiummaterial och finesser för övernattning att det känns som att ta husbilen till sommarstugan. Blir också lite lustigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tittar man på äldre modeller och struntar i aktersoffa så är väl Segmo 30/31 en av de mest klassiska skärgårdsjeeparna? Har det byggts några nyare båtar på den skrovformen?

 

Delta 29(0) påminner om lite om Segmo, men blir stor och bred pga att sängar och toalettutrymme tar massa plats. Ju fler finesser, desto mer att underhålla... Segmo är härligt avskalad, men något bedagad när man tittar inuti. En uppdaterad variant hade varit kul att se.

 

Nimbus C-serie ska ju stå för "commute" men har så mycket premiummaterial och finesser för övernattning att det känns som att ta husbilen till sommarstugan. Blir också lite lustigt.

Håller med, det var bakgrunden till att jag valde den jag har (budget restriktioner såklart också). Ville inte åka runt med en skramlade husvagn för transporter till sommarstugan.

 

Hytt är Iallafall något jag uppskattar mkt, så enkelt att bara lasta in och åka, inget krånglade med kapell.

 

Sen gör jag gärna turer till naturhamnar och då saknar jag ”husvagnen”. Men jag har ordnat så man kan sova 2 pers i hytten med mörkläggning på alla rutor, har även en liten dieselvärmare för att få det behagligt. 
 

pentry och toa klarar jag mig utan då sånt göra bättre i hamn. 
 

Det jag saknar ibland är att sitta ute och köra, inte i 30 knop men väl när man glider fram i 5kn.

 

Så nästa får gärna vara en Targa 27.1 eller likande. Den har viss boende komfort men är knappast att betrakta som en husvagn. Ser det mer som nyckel till större äventyr till sjöss 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marell M9 eller M12 verkar rätt kompetenta också, dock med motorkonfigurationer som är optimerade för fart och inte bränsleekonomi. Själv skulle jag vara nöjd med maxfart 25 knop om det gav vettig förbrukning och bra sjöegenskaper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Så nästa får gärna vara en Targa 27.1 eller likande. Den har viss boende komfort men är knappast att betrakta som en husvagn.

Både Targa och Sargo/fd Minor är fina. Men Sargo kanske blir mer av den där husbilen än sjöjeepen. Jag tar och drömmer vidare 🤤

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Marell M9 eller M12 verkar rätt kompetenta också, dock med motorkonfigurationer som är optimerade för fart och inte bränsleekonomi. Själv skulle jag vara nöjd med maxfart 25 knop om det gav vettig förbrukning och bra sjöegenskaper. 

Dom är grymma. Finns de inte med inombords diesel ? Nån koll på listpris på en M9

 

vill du marcha 25 eller maxfart på 25? Viss skillnad, många halvplanande klarar ju 25 kn som max men går även fint runt 12kn vilket är precis vad de flesta planande har svårt med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

vill du marcha 25 eller maxfart på 25? Viss skillnad, många halvplanande klarar ju 25 kn som max men går även fint runt 12kn vilket är precis vad de flesta planande har svårt med.

Ja det är en befogad fråga. Just nu marschar jag i runt 23 knop där jag drar 1.1 l/nm på 7,3 meter båt med familj och packning. På en ny båt vill jag att den går stabilt i krabb sjö med så bra bränsleekonomi som möjligt. 12 eller 24 knop spelar inte så stor roll.

 

Nyare, halvplanande skärgårdsjeepar tror jag inte det finns så många av? Jag har inte riktigt blivit klok på om man övergick till planande skrov med feta utombordare bara för att folk krävde högre fart, eller om det faktiskt innebar mycket bättre soppaförbrukning jämfört med halvplanande. De nordiska tillverkarna gör iallafall inte så många halvplanande båtar i storleken 8-10 meter, eller?

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Ja det är en befogad fråga. Just nu marschar jag i runt 23 knop där jag drar 1.1 l/nm på 7,3 meter båt med familj och packning. På en ny båt vill jag att den går stabilt i krabb sjö med så bra bränsleekonomi som möjligt. 12 eller 24 knop spelar inte så stor roll.

 

Nyare, halvplanande skärgårdsjeepar tror jag inte det finns så många av? Jag har inte riktigt blivit klok på om man övergick till planande skrov med feta utombordare bara för att folk krävde högre fart, eller om det faktiskt innebar mycket bättre soppaförbrukning jämfört med halvplanande. De nordiska tillverkarna gör iallafall inte så många halvplanande båtar i storleken 8-10 meter, eller?


Nej det är nog ovanligt, halvplanande är knappast snåla på bränsle heller såvida du inte håller dig till 5-7 kn. Den enda jag känner till såhär rakt av är franska Reha.

 

De flesta tillverkare verkar ha satsa på planande koncept med stora utombordare. Vi har ju haft en lång period med ökande välstånd och relativt ”billig” energi bakom oss. För båtar såsom Nimbus C9 får man nog räkna med närmare 1.5 - 2L distansen beroende på last och fart.

 

Där framstår faktiskt de med traditonella finska koncepten såsom Sargo / Targa som vettigare. Jag läste nånstans att en Targa 27.1 klarar sig på 1/L distansen i 25kn.

 

Men med dagens situation kanske vi får se en tillbakagång till mindre inombordsdieslar och liknade koncept där toppfart och sportiga egenskaper får stå tillbaka.

 

Sen har det ju kommit en del ”nya” koncept också med långsmala skrov som snarare skär genom vattnet än plöjer och planar - som jag förstår det är de överlägsna planade och halvplanande farkoster när det gäller att ta sig fram mjuk genom vattnet.. Dom går utmärkt i runt 12-20 kn och är extremt bränsleeffektiva.
 

Exempel är svenska jakt 12

https://www.hamnen.se/jakt-12-svenska-supereffektiva-skrovet-sjosatt/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill tipsa om en modell från början av 90-talet som heter "Albin Shuttle" ritad av Ocke Mannerfelt. Det var ett bra skrov för busig sjö och spartansk inredning helt i plast, inget onödigt komforthöjande lull lull eller bling bling.
Skulle säga ursprungsmodellen till första verkliga multi purpose båt, både Bowrider och "salongsbåt" av typen HT/DC med öppen kapelltaklucka och en kapell baksida. Fördäcket var löstagbart så man kunde ha den som bowrider eller bara fylla med saker ut till stugan. Den var väldigt djup i sittbrunnen både fram och bak, det var ett minus minns jag. Tillverkades bara några få ex, blev aldrig någon hit.

Aktersoffan är ju i princip ute i det fria!

Det var i en halvfärdig sådan jag själv för första gången som tonåring fick känna på 60 knop.......utan vindruta!

image.jpeg.5616e85781bf98e31f233c83075748a5.jpeg

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Där framstår faktiskt de med traditonella finska koncepten såsom Sargo / Targa som vettigare. Jag läste nånstans att en Targa 27.1 klarar sig på 1/L distansen i 25kn.

Det vore ju helt fantastiskt om det stämmer!

 

2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Men med dagens situation kanske vi får se en tillbakagång till mindre inombordsdieslar och liknade koncept där toppfart och sportiga egenskaper får stå tillbaka.

Ja, det har jag också funderat på. Satt och skrev på ett långt inlägg om det som blev så rörigt att jag slängde det. För egen del har jag inget behov av sportighet varken i bil eller båt. Jag vill ha tillräckligt bra komfort, bra ekonomi och god driftsäkerhet. Det är allt. Men jag har uppenbarligen varit i minoritet senaste 10-15 åren där motorer växt och toppfart ökat, men i och för sig blivit effektiva också. Jag kan ju som sagt köra 4 personer och packning i planingsfart på 1,1 l/nm i en båt med torrvikt på ca 1400 kg med motor.

 

2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack för tipset. Verkligen intressant. Tusan att jag inte tittade närmare den på KSSS båtmässa i höstas. Jag tror att jag hoppade över den pga att den såg för futuristisk ut från bryggan, inget som jag såg som skärgårdsjeep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Brunnsviken:

 

 

Tack för tipset. Verkligen intressant. Tusan att jag inte tittade närmare den på KSSS båtmässa i höstas. Jag tror att jag hoppade över den pga att den såg för futuristisk ut från bryggan, inget som jag såg som skärgårdsjeep.


Gissar att de bygga på beställning och att man möjligen kan designa sin egen överdel.

 

Jag skulle kunna tänka mig en riktig styrhytt med en fly. Då skulle profilen mer bli en jag en jagare i miniatyr 😊

 

färg = stålgrå

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivar denna tråd för inspiration 2023! Om man struntar i frugan och hennes aktersoffa utan istället går på båtar som liknar t ex gamla fina Segmo, har det kommit nåt nytt på senaste? 7-10 meter.

 

Jag gillar inte riktigt Nimbus till exempel, ser för vräkigt ut. Just nu toppar nog Arronet 27.5 listan, eller Marell om man vinner på lotto och vill ha 12 meter patrullbåt. Tycker egentligen det är konstigt att ingen byggt vidare på Segmo i modern tappning, den anses väl vara en av de bästa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej @Brunnsviken, har du kollat på mindre båtar som Segmo 23? De större kommer väl med sovplats och camping-känsla pga sin storlek. Tycker problemet med segmo-formen är begränsade lastmöjligheter. Anytec har väl rykte om sig att vara de som gör vassa skrov à la Segmo. 
Lite inspiration kanske, inte nytt men ändå:

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/en-pendlarbat-i-lyxklassen

Har annars fastnat lite för Ockelbo B21 cab, men är rädd för att den inte går så bra i sjön.
 

 

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev farn:

Hej @Brunnsviken, har du kollat på mindre båtar som Segmo 23? De större kommer väl med sovplats och camping-känsla pga sin storlek. Tycker problemet med segmo-formen är begränsade lastmöjligheter. Anytec har väl rykte om sig att vara de som gör vassa skrov à la Segmo. 
Lite inspiration kanske, inte nytt men ändå:

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/en-pendlarbat-i-lyxklassen

Har annars fastnat lite för Ockelbo B21 cab, men är rädd för att den inte går så bra i sjön.
 

 

Jag tycker som sagt designen på Segmo i stort är fin, jag skulle vilja ha den med modernare inredning bara. Kanske är det numera också omodernt med inombordare, jag vet inte. Möjligen är en nackdel med Segmo jämfört med nutida kabinbåtar att man inte kan gå på i fören utan att balansera på smala skarndäck eller gå in genom en lucka i förpiken. Inte så smidigt. Kanske därför Segmo-layouten inte återskapats i senare båtar?

 

Innan jag köpte min nuvarande Buster Magnum var jag inne i en B21 men blev inte så imponerad. Minns inte varför, men det kändes lite trångt och instängt har jag för mig. Tror framförallt det var pga att jag provkört en Arronet 27.5 precis innan och den är riktigt gedigen inuti. Anytec är lite för vassa för min smak, jag får alien-rymdskepps-vibbar.

 

Mest gillar jag nog nästan patrullbåt i stil med t ex Marell, men de blir lite stora och dyra då. Jag ska ju ha den som skärgårdsjeep och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sailfish 30 MC

Relativt modern hyttbåt men dyr

 

Sea Star Matador 8000XR

Påminner om minipassagerarfartygskonceptet med en sidodörr och utrymme i aktern.

Nackdelen är att soffgruppen saknar utsikt

 

Har för mig att det finns någon liknande båt som påminner om Sea Star Matador 8000XR, men i något utförande.

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Busteri Sea Star Matador 8000 XR gillar inte jag, har sett många Sea Star Sport Fisher, samma design med nedsänkt soffgrupp och ingen enkel tillgång till akterdäck.

 

Sailfish såg rejäl ut. Goda lastmöjligheter för att vara en mid cabin. Men i den storleken får man ju toa och pentry m.m. för övernattning. Jag tycker att det inte är något som en skärgårdsjeep behöver, men här hade man gömt det rätt bra. Som du skriver, rätt modern och blir ju udda fågel när det mesta ser ut som Viggo, Anytec, Arronet, osv. 

 

För att driva ännu längre iväg, kom på att jag ju kikat på Tärnskär, den tycker jag har lagt kraften på rätta ställena, och inget lull-lull här. Rätt vasst skrov. Kan ev funka för @Brunnsviken ? Kanske mest skärgårdsjeep av alla faktiskt, lite fyrkantig gammal Jeep över den.

 

Marell kan man sukta efter, 75 knop med Marell M9? Då är jag ute på stugan på fyra minuter från fastlandet. Känns som att det skulle bli vinddrag även inuti hytten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tärnskär är ju en klassiker @farn men utseendemässigt tycker jag den ser lite omodern ut, mest pga de stora mellanrummen mellan rutorna. Alukin gör samma sak tyvärr, annars är det rätt fina båtar de också. Du har nog helt rätt i att de fokuserat på funktion och inte design, vilket kan vara rätt för många. Jag tycker också att negativ vinkel på rutan i fören är ett plus, det sägs att regn åker av snabbare då.

 

Se inte det här som att jag klankar ner på alla fina förslag jag får. Jag är nyfiken på om det kommit nyheter som jag missat. Slår jag till på något sånt här blir det nog en ny båt (eftersom man får drömma) eller en som är max 5 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Tärnskär är ju en klassiker @farn men utseendemässigt tycker jag den ser lite omodern ut, mest pga de stora mellanrummen mellan rutorna. Alukin gör samma sak tyvärr, annars är det rätt fina båtar de också. Du har nog helt rätt i att de fokuserat på funktion och inte design, vilket kan vara rätt för många. Jag tycker också att negativ vinkel på rutan i fören är ett plus, det sägs att regn åker av snabbare då.

 

Se inte det här som att jag klankar ner på alla fina förslag jag får. Jag är nyfiken på om det kommit nyheter som jag missat. Slår jag till på något sånt här blir det nog en ny båt (eftersom man får drömma) eller en som är max 5 år gammal.

Ett alternativt , dock inte någon direkt ny modell.

 

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/jeanneau_merry_fisher_795_sport_ser_2_ny_2023_f200_xca2/104280565

 

trevlig uteplats både på fördäck och akterdäck.

 

jag tror inte skrovet är särskilt roligt att åk fort med i hög sjö. Mer glida fram i maklig takt med möjligheter att sitta på både akterdäck och fördäck under färd. 
 

övernattning i nödfall kanske men, den är lite för liten för att kunna sova / bo bekvämt men det kanske inte har så stor betydelse ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Se inte det här som att jag klankar ner på alla fina förslag jag får. Jag är nyfiken på om det kommit nyheter som jag missat. Slår jag till på något sånt här blir det nog en ny båt (eftersom man får drömma) eller en som är max 5 år gammal.

Givetvis, bara roligt att höra andras åsikter om dessa båtar.

 

Så vad säger du @Brunnsviken om Paragon 25 eller 31 cabin? Går nog rätt bra i sjön. Mindre fokus på boende än Targa, och öppet däck där vattnet sköljer över vid hög sjö men enklare lastning och packning i mildare väder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-12 vid 16:06 skrev farn:

Givetvis, bara roligt att höra andras åsikter om dessa båtar.

 

Så vad säger du @Brunnsviken om Paragon 25 eller 31 cabin? Går nog rätt bra i sjön. Mindre fokus på boende än Targa, och öppet däck där vattnet sköljer över vid hög sjö men enklare lastning och packning i mildare väder.

 

Det var fina, bra tips! Framförallt Paragon 25 C verkar perfekt för ändamålet. 31 lite för stor. Jag tror Sjöpolisen i Stockholm har en sån, tyckte jag såg den ute nu i midsommar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...