Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Skärgårdsjeep med aktersoffa?

Rekommendera Poster

Sitter och drömmer mig bort bland båtar och sökandet efter den perfekta modellen.

 

Känner någon till en modell av typen ”skärgårdsjeep”, dvs 9-10 m lång med kabin, som samtidigt har en trevlig aktersoffa att sitta i även under gång? Ur-modellen av skärgårdsjeepar i Sverige här upplever jag vara Segmo som säkert har fina sjöegenskaper, men saknar en del annat.

 

Minor/Sargo, Targa och Nordstar är erkänt sjövärdiga men de verkar ha lagt mer tid på interiör än att pilla dig en aktersittplats.  Jag antar att man utgår från att alla vill och ska sitta inne i kabinen oavsett väder. Någon av modellerna hade faktiskt en liten grej med kuddar på, i och för sig. En annan, Axopar tror jag det var, har soffa med rygg mot kabinen, dvs man åker baklänges och det vet jag inte hur skoj det är.

 

Även nyare grepp som XO och Axopar saknar akterdelen, Axopar har ju istället satsat på stora fördäck men i fören vill man väl helst inte sitta om det är aningen sjö. Eller? Jag har inte provat.

 

Om man tittar på segmentet DC/bowrider så är det här ju inga konstigheter, men nu är jag alltså nyfiken på ca 9 meter båt med kabin. Jag är inte intresserad av att ha den som flytande sommarstuga, jag vill kunna plöja sjö inomskärs/vid kustbandet  i 10 sekundmeter vind utan att det påverkar gången så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du har rätt att ett akterdäck med soffa (utanför hytt alltså) är något som skärgårdsjeepar inte har, ingår ju liksom inte i behovet när man köper båt för  transport från A-B. Jag själv kommer inte på någon på rak arm, förutom då att du skulle höra av dig till denna kille som har en Segmo där aktersoffan var prio ett så att säga: https://www.smuggler.nu/sigge-hojer-ribban-segmo-32-fenix/ Bonus är att du kommer upp i 70 knop...

 

Skulle själv gissa att en Segmo eller någon med liknande skrov vore bäst för att pumpa på i kustbandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev farn:

Tror du har rätt att ett akterdäck med soffa (utanför hytt alltså) är något som skärgårdsjeepar inte har, ingår ju liksom inte i behovet när man köper båt för  transport från A-B.

Sant, grejen är väl att jag inte bara skulle göra det iom att vid de flesta turer, åtminstone på sommaren, så är det inte busväder. Då kan man njuta av vädret utan tak, precis som vi gör i båten jag har nu. Enstaka gånger regnar och blåser det, då vill man krypa in i sin hytt. Och hela halvåret när temperaturen är under 10-15 grader ute, så klart. 
 

Tycker det borde finnas (minst) en allvädersbåt som kombinerar möjligheten att sitta ute i bra väder med en ordentlig kabin för den delen av året man inte kan det. Sarga & co verkar vara de som dominerar i segmentet, men då kostar sovplatser och kök en hel del.

 

Man kanske borde be Arronet ta fram något..
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske nordkapp gran coupé? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev M__G:

Kanske nordkapp gran coupé? 

Minsann, den kände jag inte till. Tack för tipset, ska titta närmare!

 

Har du någon erfarenhet av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls. Var bara ombord på båtmässan och tyckte det var en brilliant båt bortsett från pentrydelen. Men i övrigt hade den passat mig som handen i handsken tror jag, bortsett från att den kostar... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt kommer den antagligen att säljas med mercury nu när evinrude slutar bygga snurrar., 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev M__G:

nordkapp gran coupé

Ja den har ju aktersoffa och hytt minsann! Inte för att det spelar någon roll, men vettetusan om jag skulle kalla den jeep...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev farn:

Ja den har ju aktersoffa och hytt minsann! Inte för att det spelar någon roll, men vettetusan om jag skulle kalla den jeep...

Nej, det var väl möjligen det jag tänkte på också. Drog lite åt Nimbus och liknande.

 

Efter googling på ”coupe båt” så visar det sig att den här typen av båt heter ”salongsbåt” på svenska. Praktiskt Båtägande tyckte tydligen att Segmo 30 kvalar in som en sån: https://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20171013/begagnatguide-5-bra-moderna-salongsbatar/

 

Jag letar ju egentligen inte efter en hel salong, jag vill bara ha nånstans att sitta både inne och ute 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Nej, det var väl möjligen det jag tänkte på också. Drog lite åt Nimbus och liknande.

 

Efter googling på ”coupe båt” så visar det sig att den här typen av båt heter ”salongsbåt” på svenska. Praktiskt Båtägande tyckte tydligen att Segmo 30 kvalar in som en sån: https://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20171013/begagnatguide-5-bra-moderna-salongsbatar/

 

Jag letar ju egentligen inte efter en hel salong, jag vill bara ha nånstans att sitta både inne och ute 😎


tips 

 

Hydrolift skall ha en ny hyttbåt på ca 9m som jag tror har en vettig aktersdel.

 

Sen har du nya Saxdor som har en ny 30 fots hyttmodell. Rätt ball där man kan fälla ut skrovsidorna som badplattformar.

 

Sen har Jeanneau samt Finnmaster även hyttmodeller med sittbrunn bakom hytten. Men dessa båtar är mer husbil är Jeep om du frågar mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Sen har Jeanneau samt Finnmaster även hyttmodeller med sittbrunn bakom hytten. Men dessa båtar är mer husbil är Jeep om du frågar mig.

Ja, de har jag kollat på en gång i tiden, t ex Finnmaster P7 Weekend som just kändes mer som husbil. Men en fin båt om man är ute efter det. Någon av Jeanneaus pilothouse-modeller fick inte så bra i något test, minns inte varför, men jag har för mig att jag tyckte inredningen kändes lite plastig också.

 

Tack för tips om Hydrolift. Var det https://hydrolift.com/nb/x-27-suv/ du tänkte på? Nu börjar vi snacka, där har vi ju soffa också. Synd att de inte gjorde den 9-10 m istället för 8, det hade nog varit bra för sjöegenskaperna. Nästa längd i sortimentet är 12 m, blir rätt stor skillnad i storlek och sannolikt pris.. https://hydrolift.com/nb/p-42-suv-hydrolift/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg nu att Delta 290 SW har en liten soffa bak, men känns tveksamt hur skönt det är att sitta där. Den ser ut som att den är påskruvad på skrovet mer än en del av den ursprungliga designen.

 

image.thumb.jpeg.b7ae032e1007736500e624241580adb9.jpeg
 

Edit: haha, soffan är ju just det: tillagd efteråt. Hittade den här bilden från ett gammalt test.

 

image.jpeg.4c34b7392e7361a63925af0329058a3a.jpeg

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Såg nu att Delta 290 SW har en liten soffa bak, men känns tveksamt hur skönt det är att sitta där. Den ser ut som att den är påskruvad på skrovet mer än en del av den ursprungliga designen.

 

image.thumb.jpeg.b7ae032e1007736500e624241580adb9.jpeg
 

Edit: haha, soffan är ju just det: tillagd efteråt. Hittade den här bilden från ett gammalt test.

 

image.jpeg.4c34b7392e7361a63925af0329058a3a.jpeg

 

Kolla

https://seacastle.se/batar/saxdor-320-c/

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxdor, Nordkapp, Hydrolift, Axopar, XO. Inte så lite inspirerade av varandra ser det ut som. Är det kanske sådana man kommer referera till som jeepar i framtiden? Alltså de som inte har salong.

 

Börjar undra lite, av ren nyfikenhet, över önskemålet om aktersoffa för plats både ute och inne under färd. Jag förstår att man då inte vill sitta vänd mot aktern. Men,

- även om det är skumpigare i fören gäller det väl främst mindre båtar, som du ju själv säger blir det andra bullar med 9 m, och ljudnivån är ju mindre angenäm precis intill utombordarna

- är det inte ett ganska smalt väder-spann där man kan tänka sig att sitta ute i aktern men inte ute i fören?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev farn:

Saxdor, Nordkapp, Hydrolift, Axopar, XO. Inte så lite inspirerade av varandra ser det ut som. Är det kanske sådana man kommer referera till som jeepar i framtiden? Alltså de som inte har salong.

 

Börjar undra lite, av ren nyfikenhet, över önskemålet om aktersoffa för plats både ute och inne under färd. Jag förstår att man då inte vill sitta vänd mot aktern. Men,

- även om det är skumpigare i fören gäller det väl främst mindre båtar, som du ju själv säger blir det andra bullar med 9 m, och ljudnivån är ju mindre angenäm precis intill utombordarna

- är det inte ett ganska smalt väder-spann där man kan tänka sig att sitta ute i aktern men inte ute i fören?

Personligen skulle jag nog satsa på en Sargo eller Nord Star med klassiska snitt. Man kan bra ta en kudde och sätta sig med ryggen mot hytten ifall man vill sola. Eller lika så på fördäck.

 

decken på dessa båtar kan annars användas för att lasta, fiska från etc. 
 

Sånt blir svårt med en soffgrupp som är ivägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev farn:

Saxdor, Nordkapp, Hydrolift, Axopar, XO. Inte så lite inspirerade av varandra ser det ut som. Är det kanske sådana man kommer referera till som jeepar i framtiden? Alltså de som inte har salong
 

 

Det verkar lite så, Hydrolift har ju tagit begreppet ”SUV” men undrar om det är attraktivt på sjön.

 

Angående inspirerade av varandra:

 

”Visionary boat designer and founder of Saxdor Yachts, Sakari Mattila, previously founded four successful and internationally-awarded boat brands: Axopar, Paragon, XO-boats, and Aquador.”

 

2 timmar sedan skrev farn:

 

Börjar undra lite, av ren nyfikenhet, över önskemålet om aktersoffa för plats både ute och inne under färd. Jag förstår att man då inte vill sitta vänd mot aktern. Men,

- även om det är skumpigare i fören gäller det väl främst mindre båtar, som du ju själv säger blir det andra bullar med 9 m, och ljudnivån är ju mindre angenäm precis intill utombordarna

- är det inte ett ganska smalt väder-spann där man kan tänka sig att sitta ute i aktern men inte ute i fören?

Ja, jo, det är väl en relevant fråga. Frugans önskemål närmare bestämt. Vi började båtlivet i en DC en gång i tiden där man kunde vräka sig i en aktersoffa och det har (tyvärr) hängt kvar. För egen del tycker jag kabin är en höjdare men man vill tydligen känna vinden i håret och allt det där, på sommaren.

 

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av att sitta i fören på en större båt, men det kanske är som du säger? Då åker väl åtminstone Axopar upp på listan igen. Kanske även Nimbus C9, men känns tveksamt att man skulle åka så här i planingsfart?

 

image.thumb.jpeg.b69c95f66728bbadd7df56284155ad33.jpeg

 

Finns det fler ”jeepar” med bra platser fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Personligen skulle jag nog satsa på en Sargo eller Nord Star med klassiska snitt. Man kan bra ta en kudde och sätta sig med ryggen mot hytten ifall man vill sola. Eller lika så på fördäck.

 

decken på dessa båtar kan annars användas för att lasta, fiska från etc. 
 

Sånt blir svårt med en soffgrupp som är ivägen.

Ja, det ligger nåt i det så klart. Eftersom det ska transporteras både folk och enstaka gånger prylar ut till en skärgårdsö så vill jag inte ha nån sjö-Bentley att åka runt i. Relativt oöm men med aningen bekvämlighet. Min nuvarande Buster Magnum gör detta utmärkt faktiskt men jag drömmer ibland om tak och 9 meters skrov för att vara ännu mer oberoende av väder och vind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Kolla in Sargo 31 med Aft-Door layouten eller Sargo 33. Dessutom har Sargona (och Delta) helt enorma takluckor så att man får utekänsla vid vackert väder :).

 

https://www.sargoboats.co.uk/sargo-range/sargo-31-aft-door

Ja, när jag såg Sargo första gången för ett par år sen var jag helt säker på att det var min nästa båt, om jag hittar nån miljon eller två gömda under en sten i skogen. Lyckas jag bara övertala frun att skita i den där aktersoffan så..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

”Visionary boat designer and founder of Saxdor Yachts, Sakari Mattila, previously founded four successful and internationally-awarded boat brands: Axopar, Paragon, XO-boats, and Aquador.”

Haha! Roligt att det var så. Det förklarar saken, kan man väl säga.

 

1 timme sedan skrev Brunnsviken:

känns tveksamt att man skulle åka så här i planingsfart?

Knappast i kustbandet men nog inomskärs. Föreslår att du tar med partnern på en provtur hos någon försäljare, tror det kan vara bra med lite empiri för att komma vidare i frågan.

 

1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Ja, när jag såg Sargo första gången för ett par år sen var jag helt säker på att det var min nästa båt

Vurmen för Targa, Sargo, Nordstar tror jag att jag förstår, men inte kan väl den typen vara bästa alternativet om man inte använder hytterna i någon större utsträckning? Uppfattade iallafall situationen som sådan att hytterna skulle stå oanvända. Obs - jag har inte en sådan båt så jag vet nog inte riktigt vad jag pratar om.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev farn:

Haha! Roligt att det var så. Det förklarar saken, kan man väl säga.

 

Knappast i kustbandet men nog inomskärs. Föreslår att du tar med partnern på en provtur hos någon försäljare, tror det kan vara bra med lite empiri för att komma vidare i frågan.

 

Vurmen för Targa, Sargo, Nordstar tror jag att jag förstår, men inte kan väl den typen vara bästa alternativet om man inte använder hytterna i någon större utsträckning? Uppfattade iallafall situationen som sådan att hytterna skulle stå oanvända. Obs - jag har inte en sådan båt så jag vet nog inte riktigt vad jag pratar om.

 

 

Jag kan tycka det är onödigt att åka runt med pentry och sovplatser som man aldrig använder. Det adderar vikt och kommer därmed kosta soppa.

 

Fördelen är att båtarna borde tåla mer sjö då de är däckade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev farn:

Vurmen för Targa, Sargo, Nordstar tror jag att jag förstår, men inte kan väl den typen vara bästa alternativet om man inte använder hytterna i någon större utsträckning? Uppfattade iallafall situationen som sådan att hytterna skulle stå oanvända.

Precis, det var delvis därför jag startade tråden. Hytterna skulle kanske användas enstaka gånger, men inte alls i utsträckningen som motiverar priset på båten. Ett krypin av typen som finns på Segmo m fl är allt som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Fördelen är att båtarna borde tåla mer sjö då de är däckade.

Det är det här jag tycker mig se när jag är ute på sjön. Högre/däckade skrov verkar plöja bättre, eller så är det bara för att båtarna är längre och tyngre. Jag får se till att nån återförsäljare tar ut mig en riktigt ruskig höstdag så får man väl se.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det är det här jag tycker mig se när jag är ute på sjön. Högre/däckade skrov verkar plöja bättre, eller så är det bara för att båtarna är längre och tyngre. Jag får se till att nån återförsäljare tar ut mig en riktigt ruskig höstdag så får man väl se.

Fördelen är väl att man inte fyller båten med vatten från översköljande sjö.

 

själv har jag en Max 2 Coupe’ vilket är något av ett budgetalternativ till en riktig ”jeep”. Det är en bra sjöbåt men det finns ju begränsningar i hur mkt översköljande sjö den fixar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man negativ ruta så styr det undan översköljande sjö, ska sen bara hinna försvinna från båten innan nästa. Kan ju lösas med upphöjda däck eller rejäla spygattar. Hör kan ju en båt som max ll cupe ha begränsningar. Liksom vanliga båtar med självläns, även dc-båtar där sjön slår över fördäck för då kan ju vågen fortsätta över rutan och in i sittbrunnen. Till och med min wa-båt har fått översköljande sjö så det passerat skarndäck/lilla fördäcket och över rutorna. Är det enstaka vågor så blir man rejält blöt när vågen landar i knät. Är det flera vågor så kanske man inte bör vara där alls såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Har man negativ ruta så styr det undan översköljande sjö, ska sen bara hinna försvinna från båten innan nästa.

Det här är inte riktigt mitt problem, men jag vill att båten ska plöja stabilt genom sjön även i lite krabbare sjö. Just nu har jag 7,3 meter och det studsar lite mer i vågorna än det gör på de längre/tyngre båtar jag ser bredvid.

 

Däremot är jag inte säker på om det här beror mest på längd, tyngd, eller båda. Vad säger expertisen, dvs ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

@Brunnsviken

 

Lite sen uppföljning kanske - men blev det nån hyttbåt tillslut?

Haha, nej, men drömmen lever kvar. Kör fortfarande öppen Buster Magnum. När jag någon gång säljer den blir det hytt.

 

Kul att du återupplivade tråden! Har det kommit nåt nytt på den här fronten? Jag började undra vilken båt Svenska Sjö använder i reklamen, för jag skymtade nån liten sittplats i aktern... Känner någon igen? 
 

image.jpeg.0915f7b041c7250823f2b8155a933c3f.jpeg
 

Mer sannolikt skulle jag förmodligen skaffa en Arronet Surprise 24.5 och strunta i aktersittplatser, om jag gav upp Bustern nu. Mitt sällskap kommenterade att det ändå inte verkade så kul att sitta där bak och stirra in i en hytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan va en ny modell märke ”force”  jag spottade av en ren slump på en promenad under vårvintern- se bild. Ett riktigt moster, verkade vara byggs efter kommersiella krav främst. Kostade i runda slängar runt 5 milj, vill minnas att det var nån av de fiska varven i bottenviken som stod bakom.

 

för mig blir nog nästa ekipage en Targa 27.1 eller 27.2 beroende på budget när den dagen kommer. Tills dess får jag nyttja min upphittade nimbus max2 coupe.

 

 

87304AA1-9A68-45FB-9BC5-F6E915D92C18.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...