Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Steff666

Drev/propellerhus läckage

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en båt med en Johnson 70hk motor från 74 (Modell 70ESL74M). Skulle byta impeller och passade på att provtrycka propellerhuset med en cykelpump. Stoppade ner växelhuset i en balja med vatten, pluggade igen nedre avtappningshålet för oljan och satt en slang i det övre och tryckte in luft. Trycket byggs upp men tappas successivt och det bubblar i vattnet som fyllts i avgas huset.  Tyvärr så verkar det vara något läckage mot avgasröret. Går detta att åtgärda eller måste jag köpa ett nytt? 

 

Mvh

Stefan

IMG_7138.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på hur stort tryck du provar med och hur mycket huset ska tåla? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen aning vad trycket ska vara, trodde det skulle vara helt tätt för att inte oljan ska komma i kontakt med vattnet, eller? Osäker hur mycket trycket kan ha varit , men pumpade med en fot pump 4-5 ggr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan en tillräckligt exakt manometer har man dålig koll på trycket.

 

Tillämpar man Boyles lag på ditt provtryckningexperiment kommer jag fram till följande. 

 

Provtryckning görs vid ca 80 kPa (0,8 bar). Om du har tömt all olja så har ditt växelhus en tillgänglig volym för gas om ca 0,5 liter. Jag gissar att pumpen har en volum om ca 0,2 liter/tag. Lämpligt provtryck uppnås då efter två pumptag. Finns det en större mängd olja kvar så stiger trycket snabbare. Fortsätter man höja trycket kommer det till sist även ett helt nytt växelhus att läcka kanske permanent. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men är det normalt att det läcker i avgashuset? Kan förstå att det börjar läcka i packningarna vid propellern och vid axeln om jag trycker på med för högt tryck, men nu kommer det ur avgashuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Steff666:

Ok, men är det normalt att det läcker i avgashuset? Kan förstå att det börjar läcka i packningarna vid propellern och vid axeln om jag trycker på med för högt tryck, men nu kommer det ur avgashuset

Normalt skulle jag kanske inte kalla det, men om tätningen vid propelleraxeln läcker så är det tänkbart att luften tar den vägen upp, speciellt om växelhuset lutas bakåt.

 

Skaffa en manometer och trycksätt huset till 0,8 bar. Om det håller trycket i 5 min kan du vara nöjd. Egentligen skall man testa med vacuum också men det borde du kunna hoppa, men håll koll på vxlhusoljan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det ger ju visst hopp om att det bara behöver bytas packningar och i bästa fall inte alls.Vore ju toppen i så fall och många sköna slantar som sparas. Då ska jag fixa en manometer, tack så mycket för hjälpen så här långt! Återkommer med resultat 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna genomföra testet måste du ordna så att det är helt tätt i kretsen utanför växelhuset. Din fotpump läcker antagligen för mycket och det kan vara svårt att avgöra att det är just den och inte huset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, räcker det med att montera dit impellern med hus? Jag har redan bytt packning och monterat dit kåpan som sitter runt växelföraren så den är tät. Eller måste jag montera tillbaka drevhuset på motorn ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan trycktesta utan att montera tillbaka huset, men se till att vattenpumpen sitter på plats och ta bort propellern och kolla att propelleraxeltätningen inte tryckts ut/bakåt innan du börjar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte specen till ditt hus, men 10-12 PSI är vanlig, kanske skall du nöja dig med 0,7 bar. Det räcker säkert för att konstatera att huset är tät. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 minut sedan skrev guestsson:

Jag har inte specen till ditt hus, men 10-12 PSI är vanlig, kanske skall du nöja dig med 0,7 bar. Det räcker säkert för att konstatera att huset är tät. 

Ok, då monterar jag dit vattenpumpen och testar med en manometer upp till 0.7 bar, samt kollar packningarna vid propelleraxeln. Försöker googla för att förstå hur luften tar sig till avgashuset genom packningarna, men ännu inte fått bilden klar för mig. Men om det "bara" är packningarna vid axeln så skulle jag bli väldigt glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Steff666:

Försöker googla för att förstå hur luften tar sig till avgashuset genom packningarna, men ännu inte fått bilden klar för mig.

Det är inget mysterium att du sett luft komma upp ur avgaskanalen. Det har läckt vid svart propelleraxeltätningen och luften har sedan letat sig in i en av de fyra avgasportarna runt drivaxeln. Bilden är tagen från denna video: 

 

 

image.png.c2f656cb38558110496d74e8c212c311.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag monterat bort huset som sitter runt axeln, nya packningar och oring beställd. Blev lite fundersam på de två packningarna längst ytterst, är den stålmantlad i ytterkant? I sådana fall sitter stålkanten kvar och ska bort? Antar att det är så men vågade inte gå med våld på den innan jag vet. Den ser nästan ut att hänga ihop med drevhuset.  Packningen på undersidan har jag pga detta inte riktigt fått bort, bara rivet bort gummit till viss del. 

3D198B3D-96DB-40E1-AAFA-43DF47269326.jpeg

E2F34BE3-F8F8-4700-917A-F6F8CFEA7463.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade inte behövt ta isär hela växelhuset för att byta propelleraxeltätning. Vad är det du försöker laga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog med mig växelhuset till lokala båthandlaren som även reparerar båtmotorer och visade och berättade att jag får luft in i avgashuset vid min provtryckning. Han trodde att det troligtvis var o-ringen som släppte igenom luften för annars borde luften pyst ut vid axeln,  så han trodde inte att det var tätningarna vid axeln. Jag beställde en packningssats där denna o-ring ingår så nu blir dem alla bytta och jag får lära mig hur ett växelhus är ihopsatt :D . Kan det inte vara så att det är denna o-ring som var dålig och att luften tar sig förbi denna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...