Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Kojak77

När dags att bottenmåla(grundmåla epoxi)?

Rekommendera Poster

Hej har en Bella 620DC 2004 som är bottenmålad med polerande bottenfärg. Har börjat fundera om det är dags att göra något åt botten på den. Det är inget fel på botten ser hur bra ut som helst, men jag har förstått att båtar med tiden suger åt sig vatten och har fått rådet av sk "båtkunniga" att den nu är så gammal att det nog är dags att ta bort all bottenfärg och måla på epoxi. Så min fråga är, vid vilken tid/ålder anses det lämpligt att göra detta? Skall det ens göras om båten ser bra ut(dock ej möjligt för mig att avgöra huruvida den suger vatten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga tid och pengar på något annat än att laga något som är helt.

 

Vattenupptagningen i glasfiberarmerad plast är väldigt liten.

Någon här på MG gjorde ett litet experiment som bekräftade detta.

 

Man kan få böldpest, men det är väldigt ovanligt. Det är mest ett problem för tidigt tillverkade båtar när man inte var så noga med blandningen av plasten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är tråden;

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därmed tolkar jag det som att jag skall fortsätta med polerande bottenfärg. Och om det nu skulle komma något förbud mot bottenfärger så kan man fundera på att måla med epoxi och se till att göra bottentvätt 2-3ggr per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Kojak77:

Därmed tolkar jag det som att jag skall fortsätta med polerande bottenfärg. Och om det nu skulle komma något förbud mot bottenfärger så kan man fundera på att måla med epoxi och se till att göra bottentvätt 2-3ggr per år.

Eller kanske tvätta fyra gånger, beror på hur länge båten ligger i, var den ligger och hur varmt det är i vattnet.

 

Vill du slippa att bottenmåla och kan tvätta botten rätt lätt/billigt är det ju en vettig insats att ta bort färgen tycker jag, i alla fall på ostkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kojak77:

Skall det ens göras om båten ser bra ut(dock ej möjligt för mig att avgöra huruvida den suger vatten).

Min båt är från 1974. Hon är inte epoxybehandlad och eftersom botten ser fin ut tänker jag inte göra det heller.

 

Skulle jag ligga i året runt kanske jag skulle börja fundera på det men inte som det ser ut i dag.

 

Är botten fin tycker jag du skall göra som Mackey föreslår och lägga tid och pengar på något annat skoj som du "bara måste" ha till båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger böldpestexperterna, om båten klarat sig hittills är då inte risken överspelad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kojak77:

Och om det nu skulle komma något förbud mot bottenfärger så kan man fundera på att måla med epoxi och se till att göra bottentvätt 2-3ggr per år.

Vad har måla med epoxi att göra med att ha bottenfärg eller inte ?

 

Vad epoxibehandlingen gör är att isolera gelcoaten bättre från från vattnet.

Vad bottenfärgen gör är att på olika sätt (försöka) hindra beväxning. Det är två helt olika saker, och båten blir inte mer benägen att få plastpest utan polerande bottenfärg. Den färgen släpper igenom blötan redan nu.

 

Jag instämmer i att inte laga det som inte är trasigt, och kanske aldrig blir det. Och jag tror även plasterna och metoderna är betydligt bättre nu än på 70/80-talet. Tänk också på att båtbotten måste vara absolut ren och nedmattad innan du kan lägga på någon epoxi - om du nu fortfarande skulle överväga det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-22 vid 22:06 skrev IngemarE:

Vad har måla med epoxi att göra med att ha bottenfärg eller inte ?

 

Vad epoxibehandlingen gör är att isolera gelcoaten bättre från från vattnet.

Vad bottenfärgen gör är att på olika sätt (försöka) hindra beväxning. Det är två helt olika saker, och båten blir inte mer benägen att få plastpest utan polerande bottenfärg. Den färgen släpper igenom blötan redan nu.

 

Jag instämmer i att inte laga det som inte är trasigt, och kanske aldrig blir det. Och jag tror även plasterna och metoderna är betydligt bättre nu än på 70/80-talet. Tänk också på att båtbotten måste vara absolut ren och nedmattad innan du kan lägga på någon epoxi - om du nu fortfarande skulle överväga det.

Nja epoxi har inte mer med det att göra annat än att jag antog att det är något man gör på en äldre båt om man tänkt köra utan bottenfärg. Men då kör jag vidare med polerande bottenfärg och låter botten vara i övrigt till den dagen jag får en skada. 

 

Hur är det med polerande bottenfärg, måste den bort eller kan man måla över den och på så sätt "fylla på". Jag har nog dokument från tidigare ägare och exakt vilken färg/tillverkare det är så det vore ju fantastiskt om det bara var att rengöra så gott det går och sen måla på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kojak77:

Hur är det med polerande bottenfärg, måste den bort eller kan man måla över den och på så sätt "fylla på".

Förutom att jag tycker polerande bottenfärg är skit (och så tycker de flesta varv och båtklubbar) så är det bara att blaska på nytt ovanpå. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev ChristerN:

Förutom att jag tycker polerande bottenfärg är skit (och så tycker de flesta varv och båtklubbar) så är det bara att blaska på nytt ovanpå. 

Kan bara hålla med. Båten blir kladdig och kan inte vidröras när man badar om man inte vill se ut som Ida i Lönneberga när Emil målat henne så hon skulle se ut att ha Tyfus. Och att ta upp efter en som har polerande bottenfärg är ingen som vill eftersom kranbanden blivit nerkletade av färgen.

 

Hade det på vår första båt, men aldrig mer. Fast har du det redan så är det nog enklast att blaska på ny, för den måste ju bort för att någon annan skall fästa.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort "självpolerande" bottenfärg med våtslippapper på ett ledat skaft, tyckte inte det var särskilt mycket jobb, och målade på hård färg som sitter kvar. Hade god hjälp av en sån där trebent hopfällbar stol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är frågan vilken färg är bäst? Hård färg eller polerande? Är rätt ointresserad av farten, kommer upp i 29 knop idag och behöver inte mer än så. Det viktiga för mig är enkelt rengöring underhåll. Som det är nu har botten varit kanon i 3 år, får se när jag tar upp den om det är mycket påväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...