Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
CEKL

Startmotorn hänger sig

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har problem med en tvåtakts Mercury 40hk! När vi startar är det något elektriskt som ligger på och det slutar inte när vi stänger av motorn! Man måste slå av batteriet! När batterinyckeln åter sätts i drar startmotorn igång utan att vi vrider på tändningslåset!

Någon som upplevt liknande problem och har någon idé om vad det kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som relä eller tändning är paj. Vad händer om du kopplar bort lågströmskablarna från reläet? Om den ändå matar på med ström på högströmssidan så är det reläet som är paj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag varit med om när tändningslåset var felkopplat. Tändningen var kopplad till startläget och startmotorn var kopplad till tändningsläget. Detta gjorde att motorn startade när nyckeln vreds till tändningsläge men startmotorn kopplades aldrig ur. När jag la i växeln så stannade motorn eftersom strömmen bröts av brytaren i reglaget. När jag la i friläge startade motorn igen med skrikande startmotor (eftersom den inte kopplades ur. Det var mycket förvirrande tills jag kom på vad som gått snett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tändningslåset är nyligen bytt av en som jobbar med så det borde vara okej! Kan ju kanske vara startrelät som är trasigt då! Vi får kanske testa o byta det då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som @Craycoat föreslår. Koppla bort klen gulröd vid startreläet när det hänger. Alternativt kan ni mäta med en multimeter om det finns kvar +12 Volt när ni släpper nyckeln efter att ha startat. Test smörja startmotoraxel som Bendixdrevet glider på med lite motorolja inte fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev CEKL:

Hej! Tändningslåset är nyligen bytt av en som jobbar med så det borde vara okej! Kan ju kanske vara startrelät som är trasigt då! Vi får kanske testa o byta det då!

Tändningslåset nyligen bytt... har det fungerat sedan dess? Om inte så skulle jag definitivt kolla att det är rätt kopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...