Jump to content
Sunday 29 November 2020
trewq

Blårök, någon motorkunnigare än jag?

Recommended Posts

Har ilite rriterande blårök från min 1-cyl Farymann diesel. Kan tänka mig två orsaker, kolvringar eller ventilstyrningar.

Tänker att om det vore ventilstyrningar skulle båda vara lika nötta, och tryck som passerar avgasventilen skulle då ge bubblor i färskvattenkylningen, vilket det inte gör.

För att kolla vevhusventilationen satte jag en plastpåse över slangänden, och den blåstes upp som förväntat. Satte plastpåsen före backventilen och den blåstes upp ännu snabbare. Tycker inte att den borde blåsts upp eftersom kolven går lika långt upp som ner. Tolkar skillnaden som att det blåser förbi kolvringarna. Är detta ett rimligt antagande?

Att byta kolvringar är ett enkelt jobb på den här motorn, sex muttrar, två slangklämmor och två flatstift så har man cylinder och topplock i handen.

Vet någon var man köper kolvringar? Specen har jag ju i manualen, annars får jag väl fråga fabriken,  dom har svarat förut, men motorn är ju 45 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hela tiden, men kan vara svårt att se

Svårt att avgöra om röken egentligen är blå eller grå men eftersom den även ryker på halvgas borde det väl inte vara för mycket bränsle.

Väldigt lättstartad, verkar knappt behövas ett varv

Edited by trewq

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gammal motorkonstruktion så dom ryker normalt. Men är det ett moln bakom motorn så är det nog något fel. 

 

Startar den lätt? Svarar bra på mer gas och går jämnt så kan det vara så att det inte är något fel.

 

Regleringen av bränsle är ganska enkel på gammla motorer. I princip så säger du till motorn att hålla ett varvtal och den kommer att öka / minska bränslet för att ligga där. Om motorn är överlastad så kommer det att ryka hur bra motorn än är.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev trewq:

För att kolla vevhusventilationen satte jag en plastpåse över slangänden, och den blåstes upp som förväntat. Satte plastpåsen före backventilen och den blåstes upp ännu snabbare. Tycker inte att den borde blåsts upp eftersom kolven går lika långt upp som ner. Tolkar skillnaden som att det blåser förbi kolvringarna. Är detta ett rimligt antagande?

 

Ja jag tycker ju att det borde vara så men jag har aldrig tänkt på att prova med en plastpåse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hög kompression i motorn så det kommer att blåsa igenom en del oavsett. 23:1 i kompression sedan förbränningens tryck ökning ger väldigt högt tryck som ska hållas emot av kolvringarna.

 

Backventilen ger ett litet övertryck i motorn, så när du mäter före eller efter ser du lite skillnad.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev LuminaL:

Backventilen ger ett litet övertryck i motorn, så när du mäter före eller efter ser du lite skillnad.

 

 

Backventilen är väl till för att ge undertryck i vevhuset

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 timmar sedan skrev trewq:

Tänker att om det vore ventilstyrningar skulle båda vara lika nötta, och tryck som passerar avgasventilen skulle då ge bubblor i färskvattenkylningen, vilket det inte gör.

Hur ser den konstruktionen ut?  Däremot för högt sugmotstånd på insugsidan luftfiler mm kan ge olje insugning via styrningarna.   Hur ser pumpdrivningen ut på denna motor?   Finns backventilen är den till för att säkerställa undertryck dieslar har ju rätt dåligt på vissa varvtal.    Du har väl kollat om den rycker med annan diesel?

 

Edited by Eile

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
24 minuter sedan skrev Eile:

Hur ser den konstruktionen ut?  Däremot för högt sugmotstånd på insugsidan luftfiler mm kan ge olje insugning via styrningarna.   Hur ser pumpdrivningen ut på denna motor?   Finns backventilen är den till för att säkerställa undertryck dieslar har ju rätt dåligt på vissa varvtal.    Du har väl kollat om den rycker med annan diesel?

 

Nej, tänkte fel om kylvätskans inblandning, glöm det.

Förstod inte vad du menar med rycker, aha ryker, nej har inte kollat men det var ju en tanke! Kör på vanlig bensinstationsdiesel, kanske ytterligare ett argument mot RME

Igensatt luftfilter kan det inte vara, saknas. Ska testa att öppna motorluckan och förbättra andningen

Edited by trewq

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla dieslar spär oljan så kolla den så den inte är för blaskig, då drar den lätt förbi ringarna vid insugstakten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev trewq:

Backventilen är väl till för att ge undertryck i vevhuset

Det beror på hur stark fjäder det är i ventilen. Det ventilation ska göra är att släppa ut övertycket från vevhuset. Om det blir för högt övertyck så läcker dom flesta motorer olja från alla möjliga ställen. Insuget är en praktisk plats att dumpa den oljeblandade luften som bildas i vevhuset. Då den förbränns utan kladd. Rent funktionsmässigt så kan man avsluta ventilation i en burk för att samla oljan som kommer ut den vägen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy