Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
trewq

Blårök, någon motorkunnigare än jag?

Rekommendera Poster

Har ilite rriterande blårök från min 1-cyl Farymann diesel. Kan tänka mig två orsaker, kolvringar eller ventilstyrningar.

Tänker att om det vore ventilstyrningar skulle båda vara lika nötta, och tryck som passerar avgasventilen skulle då ge bubblor i färskvattenkylningen, vilket det inte gör.

För att kolla vevhusventilationen satte jag en plastpåse över slangänden, och den blåstes upp som förväntat. Satte plastpåsen före backventilen och den blåstes upp ännu snabbare. Tycker inte att den borde blåsts upp eftersom kolven går lika långt upp som ner. Tolkar skillnaden som att det blåser förbi kolvringarna. Är detta ett rimligt antagande?

Att byta kolvringar är ett enkelt jobb på den här motorn, sex muttrar, två slangklämmor och två flatstift så har man cylinder och topplock i handen.

Vet någon var man köper kolvringar? Specen har jag ju i manualen, annars får jag väl fråga fabriken,  dom har svarat förut, men motorn är ju 45 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela tiden, men kan vara svårt att se

Svårt att avgöra om röken egentligen är blå eller grå men eftersom den även ryker på halvgas borde det väl inte vara för mycket bränsle.

Väldigt lättstartad, verkar knappt behövas ett varv

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal motorkonstruktion så dom ryker normalt. Men är det ett moln bakom motorn så är det nog något fel. 

 

Startar den lätt? Svarar bra på mer gas och går jämnt så kan det vara så att det inte är något fel.

 

Regleringen av bränsle är ganska enkel på gammla motorer. I princip så säger du till motorn att hålla ett varvtal och den kommer att öka / minska bränslet för att ligga där. Om motorn är överlastad så kommer det att ryka hur bra motorn än är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

För att kolla vevhusventilationen satte jag en plastpåse över slangänden, och den blåstes upp som förväntat. Satte plastpåsen före backventilen och den blåstes upp ännu snabbare. Tycker inte att den borde blåsts upp eftersom kolven går lika långt upp som ner. Tolkar skillnaden som att det blåser förbi kolvringarna. Är detta ett rimligt antagande?

 

Ja jag tycker ju att det borde vara så men jag har aldrig tänkt på att prova med en plastpåse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög kompression i motorn så det kommer att blåsa igenom en del oavsett. 23:1 i kompression sedan förbränningens tryck ökning ger väldigt högt tryck som ska hållas emot av kolvringarna.

 

Backventilen ger ett litet övertryck i motorn, så när du mäter före eller efter ser du lite skillnad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Backventilen ger ett litet övertryck i motorn, så när du mäter före eller efter ser du lite skillnad.

 

 

Backventilen är väl till för att ge undertryck i vevhuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev trewq:

Tänker att om det vore ventilstyrningar skulle båda vara lika nötta, och tryck som passerar avgasventilen skulle då ge bubblor i färskvattenkylningen, vilket det inte gör.

Hur ser den konstruktionen ut?  Däremot för högt sugmotstånd på insugsidan luftfiler mm kan ge olje insugning via styrningarna.   Hur ser pumpdrivningen ut på denna motor?   Finns backventilen är den till för att säkerställa undertryck dieslar har ju rätt dåligt på vissa varvtal.    Du har väl kollat om den rycker med annan diesel?

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Eile:

Hur ser den konstruktionen ut?  Däremot för högt sugmotstånd på insugsidan luftfiler mm kan ge olje insugning via styrningarna.   Hur ser pumpdrivningen ut på denna motor?   Finns backventilen är den till för att säkerställa undertryck dieslar har ju rätt dåligt på vissa varvtal.    Du har väl kollat om den rycker med annan diesel?

 

Nej, tänkte fel om kylvätskans inblandning, glöm det.

Förstod inte vad du menar med rycker, aha ryker, nej har inte kollat men det var ju en tanke! Kör på vanlig bensinstationsdiesel, kanske ytterligare ett argument mot RME

Igensatt luftfilter kan det inte vara, saknas. Ska testa att öppna motorluckan och förbättra andningen

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dieslar spär oljan så kolla den så den inte är för blaskig, då drar den lätt förbi ringarna vid insugstakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Backventilen är väl till för att ge undertryck i vevhuset

Det beror på hur stark fjäder det är i ventilen. Det ventilation ska göra är att släppa ut övertycket från vevhuset. Om det blir för högt övertyck så läcker dom flesta motorer olja från alla möjliga ställen. Insuget är en praktisk plats att dumpa den oljeblandade luften som bildas i vevhuset. Då den förbränns utan kladd. Rent funktionsmässigt så kan man avsluta ventilation i en burk för att samla oljan som kommer ut den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...