Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
quetrax

Ryds 18 GTS, Mercruiser 3.0 Alpha One Gen 2 frågor.

Rekommendera Poster

Hej!

Leter och letar men hittar inte de svar jag söker. Så jag ställer några frågor här och hoppas det finns någon som vet.

 

Har konstaterat att min Trim givare för instrumentet är dålig. Visar enbart max nere eller max uppe, inget däremellan. Kan även hoppa och flaxa lite.

Tänkte därför byta/gå igenom denna innan nästa säsong.

 

Trim limit switchen funkar som den ska. Stannar i upp läge, och man får trycka på trailer knapp för att få upp den högre. Allt som det ska.
Men har samtidigt en fundering på hur långt upp det ska gå att trimma innan limit switchen sätter stopp. Har läst någonstans att det ska finnas ett mått man ska gå efter på trimcylindrarna. Men hittar inte vad det ska vara.

 

Försöker även hitta vilken dimension på propeller dessa båtar levererades med original. Min propeller är målad så kan inte se dimension/stigning på den. Men misstänker att den är bytt för båten vill inte varva ur som den skall. Stannar på ca 3500rpm och gör då 33knop. Enligt manual ska båten göra 36knop och då ska väl motorn ligga på 4400-4800rpm. Eller är jag ute och cyklar?

 

Tar tacksamt emot svar/hjälp på de frågor jag har!

 

/Robban

Redigerad av quetrax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev quetrax:

Försöker även hitta vilken dimension på propeller dessa båtar levererades med original. Min propeller är målad så kan inte se dimension/stigning på den. Men misstänker att den är bytt för båten vill inte varva ur som den skall. Stannar på ca 3500rpm och gör då 33knop. Enligt manual ska båten göra 36knop och då ska väl motorn ligga på 4400-4800rpm. Eller är jag ute och cyklar?

Låter som du har större prop än referensen. Du kan beräkna dina dimensioner med lite hantverk. Exempel, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

Låter som du har större prop än referensen. Du kan beräkna dina dimensioner med lite hantverk. Exempel, 

 

Är det jag misstänker också. Och ska jag ändå byta så tänkte jag välja en rostfri istället. Men man vill j uatt det ska bli rätt.

 

Ska kolla in videon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Eld-:

Angående trim limit switch har du en beskrivning här: http://www.mercstuff.com/trim_limit.htm

 

Oj, hade missat att skriva Gen 2 i beskrivningen. Det där måttet ser ut att vara till ett Alpha One Gen 1. Tyvärr.
Tack ändå!

Redigerad av quetrax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen verkstadsmanual så borde du skaffa en. Tex en Clymer. Där står det säkerligen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Eld-:

Har du ingen verkstadsmanual så borde du skaffa en. Tex en Clymer. Där står det säkerligen.

 

 

Har en servicemanual till både motor och drev. Hittar det dock inte där. Mercruiser manual 14 och 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...