Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RikardE

Seriebyggd modern båt för långsegling?

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev gusten1:

Varför skulle man förlora seglingsglädjen i en Joshua eller OE 32?

Man har antagligen valt en flatbottnad, fenkölad, ny seriebåt för att det är den båttypen och de seglingsegenskaperna man gillar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk för ett ögonblick att det är du, och din båt som befinner sig i denna situation. Kom sedan och snacka om badbrygga som kan släppa ut vatten ur en punschveranda till sittbrunn.

https://youtu.be/Nf7FddPO5QM

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant video. Hört från flera som kört över i produktionsbåtar, Beneteau, Jenneau och hanse 40-47 fot  och Swan som säger att produktionsbåtar är bra båttyp att åka med. Den platta botten gör båten snabb genom vattnet när man har medvind - Swanen skär genom motvindsvågorna som en varm kniv i smör, medan den går sävligt i medvind. Dessa kommentarer kommer från ägarna själva.
En kommentar från en med en Benneteau 40 som åkt över sa "en gentleman åker inte mot vinden" samma sa: Varför ska man åka i dåligt väder (storm) när man kan få väder rapporter helatiden. Samma person upplevde Medelhavet som stökigare än Atlanten.
Tiden får utvisa om vi kommer iväg på någon tripp och vad det blir för båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Tiden får utvisa om vi kommer iväg på någon tripp och vad det blir för båt. 

Det jag tycker är viktigt är kunnskap, att man inser vilka begränsningar den båt man åker iväg med har. Och att man tar hänsyn till det i sin planering av rutt och väder. Särskilt som väderprognoser sällan stämmer mer än något dygn.

 

Även en Swanbåt förliste för ett par år sedan. Det höll på att sluta väldigt illa, då de gjort fast livflotten i båten. Vilket gjorde att vågor kunde slita sönder den.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

En kommentar från en med en Benneteau 40 som åkt över sa "en gentleman åker inte mot vinden" samma sa: Varför ska man åka i dåligt väder (storm) när man kan få väder rapporter helatiden. Samma person upplevde Medelhavet som stökigare än Atlanten.

De som "läst på" eller själv varit med om en storm på någon ocean förstår hur hur fel denna gentleman har angående möjligheten att fly från dåligt väder.

 

Jag kan mycket väl tänka mig att vågor blir stökigare på det grundare Medelhavet där man oftare seglar nära land än på den djupare Atlanten långt från land. Stökiga vågor byggs troligen upp snabbare på Medelhavet, medan de "dödliga" vågorna kanske aldrig uppstår. Jag tror tom. att vågrekordet på Medelhavet är lägre än på Östersjön.

 

En annan skillnad är att när man är närmare land så kan man nå en hamn när vädret försämras och få hjälp om man misslyckas.

 

Det viktiga är att känna till riskerna så att man kan göra något för att minska dessa.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att se någon statistisk jämförelse mellan livshotande haverier bland långseglare och motsvarande för befolkningen i resp. hemland. Det kanske till och med är större risk att stanna hemma än att ge sig iväg med en båt som bara är till 90% perfekt lämpad?
Eller hur många oceankorsande båtar som faktiskt råkar ut för väder som båten är klart olämplig för? Jag har för mig att Yrvind vid något tillfälle påpekade att i september är det kuling 7 dagar på Biscaya. Det betyder att 23 dagar är det inte kuling...

Fallskärmshoppare har en reservskärm men bara en (1)!
Hur ser den "perfekta" fallskärmsutrustningen ut?

Som motvikt till dessa filmklipp av en båt i sjönöd så rekomenderar jag Erik Aanderaa.
Det som vi anser omöjligt gör han flera gånger om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Det skulle vara intressant att se någon statistisk jämförelse mellan livshotande haverier bland långseglare och motsvarande för befolkningen i resp. hemland. Det kanske till och med är större risk att stanna hemma än att ge sig iväg med en båt som bara är till 90% perfekt lämpad?

Jag hittade detta, Olyckor i siffror.

Totalt dör varje år 2500 personer i Sverige pga. olyckor, dvs. 0,025 per 100.

 

Jag kan tänka mig att det är ungefär lika farligt att segla jorden runt, men jag hittar ingen statistik. Sedan kan man ju dö av annat som blir svårt att klara ut långt ute till havs samtidigt som stressrelaterade dödsorsaker nog minskar.

  • Hur många långseglare ger sig ut varje år?
  • Hur många av dessa förolyckas?

ARC:en verkar ha haft runt 15 000 deltagare och endast ett eller två eller kanske tre dödsfall, dvs. cirka 0,01 per hundra.

 

Säkrare på ARC:en än hemma!

Redigerad av Mackey
Tappade en nolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Jag hittade detta, Olyckor i siffror.

Totalt dör varje år 2500 personer i Sverige pga. olyckor, dvs. 0,25 per 100.

 

Jag kan tänka mig att det är ungefär lika farligt att segla jorden runt, men jag hittar ingen statistik. Sedan kan man ju dö av annat som blir svårt att klara ut långt ute till havs samtidigt som stressrelaterade dödsorsaker nog minskar.

  • Hur många långseglare ger sig ut varje år?
  • Hur många av dessa förolyckas?

ARC:en verkar ha haft runt 15 000 deltagare och endast ett eller två eller kanske tre dödsfall, dvs. cirka 0,01 per hundra.

 

Säkrare på ARC:en än hemma!

Och olyckorna/dödsfallen skall ju, för att vara relevanta för tråden, ha att göra med båttypens (o)lämplighet.

Någonstans läste jag om ARC krav på utrustning. Många har köpt de prylar som krävs men väntar till Gran Canaria med att packa upp, installera och lära sig prylarna. Då har man redan passerat de värsta delarna av resan, Nordsjön och Biscaya, där grejerna hade behövts mest...

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Jag hittade detta, Olyckor i siffror.

Totalt dör varje år 2500 personer i Sverige pga. olyckor, dvs. 0,25 per 100.

Nu bor vi ju inte 1 miljon människor i Sverige, utan 10 miljoner... 🙂
Så - 0,025 per 100 får jag det till...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Som motvikt till dessa filmklipp av en båt i sjönöd så rekomenderar jag Erik Aanderaa.
Det som vi anser omöjligt gör han flera gånger om året.

Först kan man vända på ditt resonemang och säga att du har 23% chans att råka ut för kuling i september (biscay).

 

När det gäller Erik Aanderaa så följer jag inte honom. Såg ett avsnitt där han låg och väntade in skitväder för att sedan surfa med vinden ett par timmar innan han tryggt kom in bakom öar. Det imponerade inte på mig.

 

Det man heller inte får glömma är Eriks båt contessa 35. Den byggdes i ca 70-80 ex, och mig veterligen så har det aldrig byggts något liknande vare sig före eller efter, i den storleken. Contessa 35 sticker nästan 2m djupt, har över 3ton i kölen och en barlast procent på 51%. Dessutom så har den låga fribord och maxbredd efter halva båten där främre delen är kilformad med U-sektioner hela vägen fram till fören.

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nu bor vi ju inte 1 miljon människor i Sverige, utan 10 miljoner... 🙂
Så - 0,025 per 100 får jag det till...

Tack!

Det fick jag det till också, men det skrev jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Och olyckorna/dödsfallen skall ju, för att vara relevanta för tråden, ha att göra med båttypens (o)lämplighet.

I ARC:en gissar jag att 90 % av båtarna är seriebyggda.

 

Jag gissar att Bavaria, Beneteau, Hallberg Rassy, Jeanneau och Swan är vanligast, kanske upp mot totalt halva flottan.

 

Bara gissningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Först kan man vända på ditt resonemang och säga att du har 23% chans att råka ut för kuling i september (biscay).

 

När det gäller Erik Aanderaa så följer jag inte honom. Såg ett avsnitt där han låg och väntade in skitväder för att sedan surfa med vinden ett par timmar innan han tryggt kom in bakom öar. Det imponerade inte på mig.

 

Det man heller inte får glömma är Eriks båt contessa 35. Den byggdes i ca 70-80 ex, och mig veterligen så har det aldrig byggts något liknande vare sig före eller efter, i den storleken. Contessa 35 sticker nästan 2m djupt, har över 3ton i kölen och en barlast procent på 51%. Dessutom så har den låga fribord och maxbredd efter halva båten där främre delen är kilformad med U-sektioner hela vägen fram till fören.

Det imponerade inte på dig. Nähä.

Jag vet inte vad det är du egentligen menar?
Han har valt en lämplig båt, fast med katastrofalt djup köl, sådan som du ständigt  lyfter som inte bara det lämpligaste utan rent nödvändigt, och seglar i så dåligt väder så många gånger att man kan göra statistik på det. Men det är inte heller bra?
Varför då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Det imponerade inte på dig. Nähä.

Jag vet inte vad det är du egentligen menar?
Han har valt en lämplig båt, fast med katastrofalt djup köl, sådan som du ständigt  lyfter som inte bara det lämpligaste utan rent nödvändigt, och seglar i så dåligt väder så många gånger att man kan göra statistik på det. Men det är inte heller bra?
Varför då?

 

 

Nej jag anser inte att djup köl är bra, det jag försöker åskådliggöra är att en contessa 35 kan bära segel när andra inte kan. Vidare så tar sig båten igenom vågor när andra båtar stoppas upp. Jag vill inte att någon ska titta på Eriks program och tro att man kan ta sin egen båt och göra om samma sak.

 

Jämför man en contessa 35 med tex en southerly 110 (lyftköl, kort roder) så är jag övertygad om att southerlyn klarar betydligt sämre väder. Jag tror även att din Allegro hade klarat sig bättre i en riktigt dålig situation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog känna att en produktionsbåt säkert fungerar, flera även i Långseglargruppen på sociala medier har seglat med fabriksbåtar och anser att det fungerar precis som det finns folk som tycker som många här - inte fenkör osv. För egen del ser jag vad fördelen med en ex Amel är - det blir en säkrare färd med CC än att stå , längst bak. Då återstår att övertyga frun om att vi skall byta vår moderna trevliga fina pålitliga, fräscha båt mot en gammal större men trängre båt som blir säkrare.. 

Ang. Erik Anderaa, han är underhållande att titta på, följer hans kanal, han gör sånt som jag inte skulle vilja göra - man får se att saker fungerar även om det går hög sjö. Det Erik gör kan jag tycka är att vvisa hur det kan vara när det går stökig sjö och att man inte skall bli rädd utan ta det med ett lugn - då klarar man mycket. Likväl som jag följer många andra som seglar. Alla har olika förutsättningar, både kunskapsmässigt och ekonomiskt sås som båtmässiga val. 

 

Att packa upp sin säkerhetsutrustning när man är nere på Grancanaria så har man inte fattat konceptet - att veta att det fungerar och lärt sig hur man skall hantera sakerna - uppenbarligen finns det folk till allt... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Nej jag anser inte att djup köl är bra, det jag försöker åskådliggöra är att en contessa 35 kan bära segel när andra inte kan. Vidare så tar sig båten igenom vågor när andra båtar stoppas upp. Jag vill inte att någon ska titta på Eriks program och tro att man kan ta sin egen båt och göra om samma sak.

 

Jämför man en contessa 35 med tex en southerly 110 (lyftköl, kort roder) så är jag övertygad om att southerlyn klarar betydligt sämre väder. Jag tror även att din Allegro hade klarat sig bättre i en riktigt dålig situation. 

Såhär säger Erik:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Nej jag anser inte att djup köl är bra, det jag försöker åskådliggöra är att en contessa 35 kan bära segel när andra inte kan. Vidare så tar sig båten igenom vågor när andra båtar stoppas upp. Jag vill inte att någon ska titta på Eriks program och tro att man kan ta sin egen båt och göra om samma sak.

 

Jämför man en contessa 35 med tex en southerly 110 (lyftköl, kort roder) så är jag övertygad om att southerlyn klarar betydligt sämre väder. Jag tror även att din Allegro hade klarat sig bättre i en riktigt dålig situation. 

 Så här säger Erik:
If someone wanted to become as good a sailor as you are, what advice would you give him?

E: I recommend to buy a boat, get out and gather experience in calm waters, rather than spending too much time on reading and watching videos. Then add some more wind and waves. Get comfortable with yourself and your boat. Then add more wind and waves again. Step it up a notch every time. You have to want it, of course. If you overdo it, you risk getting scared. So take it easy and get confident with every step uphill.

Det handlar inte om båten utan om kunskap och erfarenhet.
Erik är för övrigt instruktör i säkerhet för offshore-industrin på nordsjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Att packa upp sin säkerhetsutrustning när man är nere på Grancanaria så har man inte fattat konceptet - att veta att det fungerar och lärt sig hur man skall hantera sakerna - uppenbarligen finns det folk till allt... :)

Men hela vitsen med ARC är ju att du under en månads tid på Gran Canaria får föreläsningar, lektioner, utbildning på din utrustning som du köpt och en detaljerad genomgång av din båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev BSven:

Det handlar inte om båten utan om kunskap och erfarenhet.

Erik är för övrigt instruktör i säkerhet för offshore-industrin på nordsjön.

Kunnskap för mig innebär bland annat att undvika att sätta mig eller båten i en situation som ingen av oss klarar av.

 

En annan gammal goding är "att du kan alltid minska seglen men inte öka kölvikten"

(till havs)

 

Självklart har båten betydelse, liksom vilken typ av erfarenhet du förvärvat. Det finns många erfarna skeppare som råkat illa ut.

 

En erfaren räv som bestämt hävdar att båten har stor betydelse är Sven Yrvind. Han förde ett intressant resonemang om varför en plastflaska tål det hårdaste av väder, vilket jag beundrar.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev BSven:

Men hela vitsen med ARC är ju att du under en månads tid på Gran Canaria får föreläsningar, lektioner, utbildning på din utrustning som du köpt och en detaljerad genomgång av din båt...

Vi tänker snarare att ha allt som krävs och behövs i god tid innan och lära oss hantera allt och "köra in det" så vi vet att det som skall fungera verkligen gör det - så en månad i grancanria blir en lugn repition av vad vi redan kan - men alla är olika och har olika förutsättningar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Vi tänker snarare att ha allt som krävs och behövs i god tid innan och lära oss hantera allt och "köra in det" så vi vet att det som skall fungera verkligen gör det - så en månad i grancanria blir en lugn repition av vad vi redan kan - men alla är olika och har olika förutsättningar. :)

Vad ser du då för nytta av att delta i ARC?
Jag uppfattar ARC som en illusion av att "leasa ut" ansvaret till någon annan.
Väl på vattnet är du lika ensam ändå.
Det kallas ju ibland för "världens dyraste T-shirt".

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att delta i ARC är att det är fler båtar ute som ska åt samma håll. Det kan skapa en känsla av trygghet att kunna ha radiokontakt med andra båtar som ska till samma ställe. Om något händer så bör hjälp vara relativt snabbt framme. 

Att delta i ARC är inget som vi skrivit i sten, dom har endå en ganska stor erfarenhet av överfarter vilket gör att vi tittar på vad dom har för krav på utrustning på båt - så har vi en seriös bild att förhålla oss till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Fördelen med att delta i ARC är att det är fler båtar ute som ska åt samma håll. Det kan skapa en känsla av trygghet att kunna ha radiokontakt med andra båtar som ska till samma ställe. Om något händer så bör hjälp vara relativt snabbt framme. 

Att delta i ARC är inget som vi skrivit i sten, dom har endå en ganska stor erfarenhet av överfarter vilket gör att vi tittar på vad dom har för krav på utrustning på båt - så har vi en seriös bild att förhålla oss till.

 

Åker du i slutet på November så är ju ARC-båtarna där, du kan prata med dem även om du inte själv seglar med ARC.

Skall själv över Atlanten nästa år, jag kommer inte att segla med ARC men ungefär samma tid, jag kommer dock att utgå från Kap Verde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Gaidin:

Åker du i slutet på November så är ju ARC-båtarna där, du kan prata med dem även om du inte själv seglar med ARC.

Skall själv över Atlanten nästa år, jag kommer inte att segla med ARC men ungefär samma tid, jag kommer dock att utgå från Kap Verde.

Smart att utgå ifrån Cap Verde - hört att hamnen i Grancanaria töms på båtar inför ARC och att dom mer eller mindre abbonerar hela hamnen (Hört - inte vet).

Det är ju absolut ett vettigt sätt att åka. 

 

Vad har du för båt & hur har du utrustat den? 

 

Min fru tycker att överfarten inte lockar, men att det vore nice att vara på plats och lalla runt så en alternativ men inte lika kul (för mig) lösning kan ju vara att köpa en båt på plats som redan gjort en överfart och har div utr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Fördelen med att delta i ARC är att det är fler båtar ute som ska åt samma håll. Det kan skapa en känsla av trygghet att kunna ha radiokontakt med andra båtar som ska till samma ställe. Om något händer så bör hjälp vara relativt snabbt framme. 

Att delta i ARC är inget som vi skrivit i sten, dom har endå en ganska stor erfarenhet av överfarter vilket gör att vi tittar på vad dom har för krav på utrustning på båt - så har vi en seriös bild att förhålla oss till.

 

Det finns ett alternativ:
https://www.batliv.se/2019/01/14/atlanteskadern-viking-explorers-pa-vag-over-atlanten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev RikardE:

Min fru tycker att överfarten inte lockar, men att det vore nice att vara på plats och lalla runt så en alternativ men inte lika kul (för mig) lösning kan ju vara att köpa en båt på plats som redan gjort en överfart och har div utr. 

Ett alternativ är ju att ni seglar ner till GC/KV och att du seglar över tillsammans med några kompisar medan din fru tar flyget och ansluter i Västindien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Att delta i ARC är inget som vi skrivit i sten, dom har endå en ganska stor erfarenhet av överfarter vilket gör att vi tittar på vad dom har för krav på utrustning på båt - så har vi en seriös bild att förhålla oss till.

Nu är vi en bit ifrån ämnet, men Oceanseglingsklubben och Jordenruntseglarklubben har också erfarenheter att bidra med.

 

Då har du koll på utrustning mm. även under sträckan mellan Sverige och Kanarieöarna vilket kan vara bra.

 

ARC:en eller en eskader har fördelen att man får vänner med en gemensam bakgrund att träffa längs vägen runt klotet och det får man ju även via OSK och JRSK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev BSven:

Ett alternativ är ju att ni seglar ner till GC/KV och att du seglar över tillsammans med några kompisar medan din fru tar flyget och ansluter i Västindien.

Verkar inte vara ett helt ovanligt alternativ.

 

Saknar man intresserade vänner är det inte svårt att hitta hugade spekulanter. Det verkar vara flera som vill gasta över Atlanten än vad det finns plats för.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RikardE:

Smart att utgå ifrån Cap Verde - hört att hamnen i Grancanaria töms på båtar inför ARC och att dom mer eller mindre abbonerar hela hamnen (Hört - inte vet).

Det är ju absolut ett vettigt sätt att åka. 

 

Vad har du för båt & hur har du utrustat den? 

 

Min fru tycker att överfarten inte lockar, men att det vore nice att vara på plats och lalla runt så en alternativ men inte lika kul (för mig) lösning kan ju vara att köpa en båt på plats som redan gjort en överfart och har div utr. 

Det finns ju gott om hamnar på Kanarieöarna, alla är inte bokade av ARC. Sist jag seglade över utgick vi från Puerto De Mogan(GC), det tog 24 dygn, jag hoppas på närmre 14 dygn från Kap Verde.

 

Min särbo är inte heller så sugen på att segla över Atlanten men flyger till Antigua när jag kommer fram.

 

Jag har en Najad 390, jag gillar Orustbåtarnas stabilitet och kvalitet så det kändes som ett självklart val med Najad för mig. Utrustning är en hel del, förutom den vanliga säkerhetsutrustningen finns det Watermaker, kortvågsradio med pactormodem, Iridiumtelefon (Kommer bara att användas vid längre överfarter) och diverse långseglarpylar... Det jag tycker är bäst är att hela båten är byggd med långsegling som mål, grabbräcken överallt, remmar för att kunna stå vid köket i lutning o s v. Helt enkelt en genomtänkt båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...