Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RikardE

Seriebyggd modern båt för långsegling?

Rekommendera Poster

Om man utgår från en båt som är utrustad för "vanlig" segling

Vad tillkommer utöver översyn/utbyte av utrustning i förebyggande syfte samt massor av reservdelar verktyg mm

Utöka gärna listan nedan som är det första jag själv kommer på rätt av 

 

EPIRB

Sattelittelefon/lösning

Watermaker

Elverk

Rostfri båge för jolle, solpaneler mm

Solpaneler

Batteribank

Inverter

AIS

Livflotte

Flytvästar, seglarkläder

Enklare dykutrustning

Extra ankare lina/kätting

Gasoltuber

Fiskeutrustning

Leksaker tex SUP.ar mm

Navigation sjökort mm

Säkerhetsskåp

Frys

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

Om man utgår från en båt som är utrustad för "vanlig" segling

Vad tillkommer utöver översyn/utbyte av utrustning i förebyggande syfte samt massor av reservdelar verktyg mm

Utöka gärna listan nedan som är det första jag själv kommer på rätt av 

Menar du vad som är väsentligt för en trygg, säker och trevlig långfärdssegling?

Need to have:

EPIRB

Solpaneler

Batteribank

Inverter

AIS

Livflotte

Flytvästar, seglarkläder

Extra ankare lina/kätting

Gasoltuber

Navigation sjökort mm

Good to have:

Frys
Sattelittelefon/lösning

Nice to have:

Watermaker

Elverk

Rostfri båge för jolle, solpaneler mm

Enklare dykutrustning
Fiskeutrustning

SUP.ar mm
Säkerhetsskåp

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till listan har jag kortvågsradio och vindroder, men saknar elverk.

 

När det gäller navigation bör man ha gott om reserver. Plottern först, sedan ett antal telefoner/plattor och till sist papperskort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ett elverk så är det bra så, men att installera ett för 100 000 kr det blir dyrt. Vi har inget elverk, tittar på hydrogenerator, typ släpgenerator. Det genererar el heltiden man rör på sig. Solceller producerar bara el på dagen. 

Ev kanske ett Honda bensin elverk är en bra livräddare? 

 

Elgenerering: 

Elverk, solceller, hydrogenerator, vindgenerator (många som är missnöjda med dessa). Efoy är ju intressant för att det är tyst, men 5 L/2 veckor kanske man får räkna med -hur får man tag på deras etanol i obygden? Mycket dunkar att släpa med sig...

 

Längre ankarkätting, större stäv ankare. 

5 x 20L jeepdunkar för diesel

canvastak över sittbrunnen 

Fläktar inne i båten

ev bättre ventialtion 

Radar 

Dator/surfplatta för att planera och hantera väder

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja sätta radar högre på listan än AIS.
Radar visar land, båtar som inte har AIS och andra föremål som inte finns på sjökortet.

Med tanke på vad du @capitain skrivit tidigare så kanske du kan gruppera efter:
- vad båten kräver för trygg och säker framfart 
- vad du vill ha i fråga om komfort och underhållning 
- vad betalande gäster kan väntas kräva i form av komfort, underhållning och nöjen?

Båtens system bör inte kräva mer el än vad solpaneler och huvudmaskin kan generera. Du kanske accepterar en dusch varannan dag och däremellan en tvättlapp och en hink i sittbrunnen medan betalande gäster kanske förväntar sig att duscha varmt efter varje dopp och 2-3 rätter vid varje lunch/middag? Då kanske elverk, watermaker och stor frys är "nödvändigt" för att hålla den nivån.

Ser man på Delos så är ju hembränningsapparat ett måste.

Redigerad av BSven
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev RikardE:

Efoy är ju intressant för att det är tyst, men 5 L/2 veckor kanske man får räkna med -hur får man tag på deras etanol i obygden? Mycket dunkar att släpa med sig...

Det slog mig just att ovan nämnda hembränningsapparat kan ha flera funktioner... 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-18 vid 20:34 skrev Capitan:

Själv hade jag om ekonomin tillåter valt en katamaran pga deras grymma utrymmen och salong

Vad är nackdel katamaran förutom priset?

Som Mackey var inne på, så behöver man svalkande luft i sittbrunn. Jag ställde frågan till Ruby Rose (Youtube) för ett tag sedan, så här svarade de.

Screenshot_20200923-140229_YouTube.jpg.272a2fd58e03070c1a5a63cc68bc73dd.jpg

Även om man väljer en äldre katamaran så kan det säkert bli bra om man har (ordnar) öppningsbara fönster och dörrar.

 

Att korsa Atlanten lär väl inte ske alltför ofta, men jag skulle ändå valt en modell med centerboard, och undvikit fast köl (kanar inte). Sedan hade jag varit noggrann med att ha tillräckligt med bromsade rep att lägga ut bakom båten vid behov. Gott om besättning vid överfart och stark belysning som kan tändas vid behov. 

 

Annars är nog katamaran det mest optimala att ha för charter, tror jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peka67:

Som Mackey var inne på, så behöver man svalkande luft i sittbrunn. Jag ställde frågan till Ruby Rose (Youtube) för ett tag sedan, så här svarade de.

Screenshot_20200923-140229_YouTube.jpg.272a2fd58e03070c1a5a63cc68bc73dd.jpg

Även om man väljer en äldre katamaran så kan det säkert bli bra om man har (ordnar) öppningsbara fönster och dörrar.

 

Att korsa Atlanten lär väl inte ske alltför ofta, men jag skulle ändå valt en modell med centerboard, och undvikit fast köl (kanar inte). Sedan hade jag varit noggrann med att ha tillräckligt med bromsade rep att lägga ut bakom båten vid behov. Gott om besättning vid överfart och stark belysning som kan tändas vid behov. 

 

Annars är nog katamaran det mest optimala att ha för charter, tror jag.

 

Ja det man hört/sett från folk med katamaran är att möjligheterna till god ventilation är mycket bättra kontra enkelskrov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev BSven:

Jag skulle vilja sätta radar högre på listan än AIS.
Radar visar land, båtar som inte har AIS och andra föremål som inte finns på sjökortet.

Med tanke på vad du @capitain skrivit tidigare så kanske du kan gruppera efter:
- vad båten kräver för trygg och säker framfart 
- vad du vill ha i fråga om komfort och underhållning 
- vad betalande gäster kan väntas kräva i form av komfort, underhållning och nöjen?

Båtens system bör inte kräva mer el än vad solpaneler och huvudmaskin kan generera. Du kanske accepterar en dusch varannan dag och däremellan en tvättlapp och en hink i sittbrunnen medan betalande gäster kanske förväntar sig att duscha varmt efter varje dopp och 2-3 rätter vid varje lunch/middag? Då kanske elverk, watermaker och stor frys är "nödvändigt" för att hålla den nivån.

Ser man på Delos så är ju hembränningsapparat ett måste.

 

För egen del så tvättar jag mig gärna i saltvatten och har inget behov av att skölja av mig med sötvatten efter vilket jag förstår inte delas av framförallt kvinnofolk :)

Tanken är inte renodlad charter utan mer till och från ta ombord folk för att betala lite underhåll mm

Efter att ha tittat och läst diverse jämförelser mellan katamaran och enkelskrov så faller valet definitivt på katamaran för ändamålet av segling/område

Valet är säkerligen enklare för en som aldrig seglat tänker jag

Ni andra är inkörda på enkelskrov

Sen får man ju tillägga att många av de jämförelser man ser är från folk som gått till katamaran från enkelskrov

De som seglat enkelskrov och sneglat på katamaran men valt att stanna med enkelskrov gör nog inte så många youtubeklipp av det

 

För min del så väger ytorna tungt. Större delen så ligger man ju faktiskt för ankar eller cruisar runt i paradiset

Även att man slipper gå ner för att komma till salong och kök

Troligen lättare att få folk att semestra ombord/betala lite bättre

Sen är ju nackdelen med priset samt dyrare "underhåll"

Vad gäller dyrare hamnavgift så känns det inte så relevant då man ligger på svaj

 

Fountaine Pajot 40 eller Nautitech 40 från runt mitten av 2000-talet hade suttit fint om nu ekonomin kommer tillåta...

För de pengarna får man dock väldigt mycket nyare enkelskrov ca 44-49 fot

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signaturen @melle har ju åkt till mellanamerika, köpt flerskrovsbåt och seglat över stilla havet tre gånger nu så där kan du säkert få bra info.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-27 vid 09:55 skrev Capitan:

En rätt bra artikel där de jämför cat - monohull

https://www.atlantic-cruising.com/wp-content/uploads/2016/04/MonoVsCat2-AYC.pdf

Klart intressant artikel. Inga egentliga överraskningar, speciellt slutsatsen där dom intervjuat sina egna kaptener, vad dom föredrar - det är klart att en katamaran är enklare att hantera med dubbla motorer långt ifrån varandra och att dessa är bekvämare med mindre sjöhävning och minimalt med lutning. 

Att det dessutom är dyrare är ju ganska förståeligt, visst om man jämför kvadravolymen så blir ägande kostnaderna likvärdiga. Dock tror jag inte att man antingen tittar på en 40 fot katamaran eller en 55 fot enskrovare - eller var nu jämförbar storlek hamnar, jag tror att man tittar på båtar som är ungeför jämnlånga, jag är ju känd för att ibland ha fel - om det finns någon som defacto tittar på att köpa en för sig ny båt antingen kat eller enskrovare - om man tittar på jämnlånga eller volym jämna? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en intressant jämförelse men vad jag har förstått så är det en högst subjektiv "känsla" om man gillar hur katamaraner är att segla jämfört med enskrov. Det bästa är nog att provsegla båda typerna och sedan välja den som man helt enkelt gillar bäst. Om man inte trivs med känslan så spelar det ingen roll hur bra den står sig praktiskt/kostnadsmässigt.

Helt orelaterat så är här ännu en "Ungt par köper vrak, renoverar och lever livet som youtubeseglare". Det jag fann intressant var att man får se lite i detalj hur större seriebåtar är byggda, här en 50-fots Beneteau.
https://www.youtube.com/watch?v=zWECvWTzHm4

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vi alla är olika råder det väl ingen tvekan om, och tur är väl det. Det innebär att man kan lära sig nya saker och få nya idéer. Nedan är en live uppladdning som jag tycker är väldigt bra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som komplement till livflotte... man skulle kunna ha uppblåsbara jätteballonger, typ sådana dykare använder för att ta upp tunga saker från botten fast hela och med ventil för inlopp av tryckluft. Några sådana i salongen på säg 1m3 styck och några i akterruffen/förpiken... vips har vi 6 ton lyftkraft eller kanske mer. Skulle kunna förvaras i små utrymmen i innertaket tillsammans med tryckluftstuben.

De kan sedan utlösas manuellt eller vid vattenkänning, liksom våra uppblåsbara flytvästar. Man kan då stanna kvar på båten istället för att överge den i många situationer. Ger en mer tid att fixa hål i skrovet eller vad det nu kan vara, alternativt mer tid att gå i livflotten och se till att få allt nödvändigt med sig. Efteråt är båten kanske bärgningsbar istället för att ligga på 3000m djup...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev saxofon:

Som komplement till livflotte... man skulle kunna ha uppblåsbara jätteballonger, typ sådana dykare använder för att ta upp tunga saker från botten fast hela och med ventil för inlopp av tryckluft. Några sådana i salongen på säg 1m3 styck och några i akterruffen/förpiken... vips har vi 6 ton lyftkraft eller kanske mer. Skulle kunna förvaras i små utrymmen i innertaket tillsammans med tryckluftstuben.

De kan sedan utlösas manuellt eller vid vattenkänning, liksom våra uppblåsbara flytvästar. Man kan då stanna kvar på båten istället för att överge den i många situationer. Ger en mer tid att fixa hål i skrovet eller vad det nu kan vara, alternativt mer tid att gå i livflotten och se till att få allt nödvändigt med sig. Efteråt är båten kanske bärgningsbar istället för att ligga på 3000m djup...

Det skulle nog kännas lite läskigt att ligga och sova i förpiken när det automatiska systemet fyller hela båten med ballonger :D

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-28 vid 19:07 skrev RikardE:

Klart intressant artikel. Inga egentliga överraskningar, speciellt slutsatsen där dom intervjuat sina egna kaptener, vad dom föredrar - det är klart att en katamaran är enklare att hantera med dubbla motorer långt ifrån varandra och att dessa är bekvämare med mindre sjöhävning och minimalt med lutning. 

Att det dessutom är dyrare är ju ganska förståeligt, visst om man jämför kvadravolymen så blir ägande kostnaderna likvärdiga. Dock tror jag inte att man antingen tittar på en 40 fot katamaran eller en 55 fot enskrovare - eller var nu jämförbar storlek hamnar, jag tror att man tittar på båtar som är ungeför jämnlånga, jag är ju känd för att ibland ha fel - om det finns någon som defacto tittar på att köpa en för sig ny båt antingen kat eller enskrovare - om man tittar på jämnlånga eller volym jämna? 

 

Tror du är inne på rätt spår

De som kollar tex 40 fots katamaran jämför nog snarare med enskrov runt 40-50 fot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev BSven:

Det är ju en intressant jämförelse men vad jag har förstått så är det en högst subjektiv "känsla" om man gillar hur katamaraner är att segla jämfört med enskrov. Det bästa är nog att provsegla båda typerna och sedan välja den som man helt enkelt gillar bäst. Om man inte trivs med känslan så spelar det ingen roll hur bra den står sig praktiskt/kostnadsmässigt.

Helt orelaterat så är här ännu en "Ungt par köper vrak, renoverar och lever livet som youtubeseglare". Det jag fann intressant var att man får se lite i detalj hur större seriebåtar är byggda, här en 50-fots Beneteau.
https://www.youtube.com/watch?v=zWECvWTzHm4

 

 

Därav min teori att det troligen är enklare för en ickeseglare att välja katamaran jämfört med en som seglare

Hjälper dock föga när det kommer till problemet med den ekonomiska biten :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Capitan:

 

Därav min teori att det troligen är enklare för en ickeseglare att välja katamaran jämfört med en som seglare

Hjälper dock föga när det kommer till problemet med den ekonomiska biten :) 

Två semesterveckor i medelhavet, en på katamaran och en på enskrov.
Klart billigare än att köpa fel båt och sedan byta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket spelar layouten och den allmänna trivselfaktorn in vid längre seglatser?

 

Är ju en viss skillnad mellan serieproducerade båtar mestadels avsedda för charter och exempelvis  en Regina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev FM75:

Hur mycket spelar layouten och den allmänna trivselfaktorn in vid längre seglatser?

 

Är ju en viss skillnad mellan serieproducerade båtar mestadels avsedda för charter och exempelvis  en Regina.

 

 

Layout och allmän trivsel spelar enormt stor roll för många. Jag kan tänka mig en mer "ändamålsenlig" båt, medan min fru tycker att dom är deprimerande och trånga - alla är vi olika.

 

Många som är ute länge har allmänna trivseln som en viktig faktor för att vara ute under lång tid.  

 

Visst är det stor skillnad mellan en Regina och en seriebyggd båt - både utseende och materialval, men även kostnaden - den behöver ju många väga in som en viktig faktor - har man inga ekonomiska hinder så är det ju bara att välja det bästa :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev FM75:

Hur mycket spelar layouten och den allmänna trivselfaktorn in vid längre seglatser?

 

Är ju en viss skillnad mellan serieproducerade båtar mestadels avsedda för charter och exempelvis  en Regina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skulle vilja påstå att trivsel spelar en väldigt stor roll

Man ska leva tillsammans på liten yta under lång tid och stor del av tiden spenderas på svaj och då blir trivsel ännu mer viktig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

 

Skulle vilja påstå att trivsel spelar en väldigt stor roll

Man ska leva tillsammans på liten yta under lång tid och stor del av tiden spenderas på svaj och då blir trivsel ännu mer viktig

 

Ja den mentala harmonin bör väl vara en viktig aspekt vid längre seglatser.

Skuttade runt mellan olika båtar på Öppet varv ifjol och känslan varierade rejält.

En del är ju så trevliga att man inte vill gå ur och andra vill man knappt gå in i.

Tyckte i och för sig att en lite äldre Bavaria var fin så det handlar kanske även mycket om färg och material. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...