Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RikardE

Seriebyggd modern båt för långsegling?

Rekommendera Poster

2020-08-22 vid 21:44 skrev Mackey:

Nej, pulversläckare är verkligen inget lämpligt alternativ vid långsegling.

Ingen vill väl förstöra sin motor, el och instrument eller hela båten 1000 M från närmaste hamn...

Nära kusten är ett par pulversläckare smidigt och effektivt och de tål minusgrader. Navigation till närmaste hamn och sanering löser sig...

 

Så här skulle jag troligen ha utrustat min egen båt om jag skulle vilja långsegla.

  • En rejäl CO2-släckare fast monterad för att släcka en brand i motorrummet,
  • en skumsläckare för övriga större bränder,
  • en MAUS för en lite större brand i pentryt,
  • en brandfilt för lite mindre bränder och
  • en 6 kg pulversläckare att använda om inget annat har fungerat.

Kanske skulle jag dubblera någon släckare eller komplettera med en 2 kg pulversläckare i någon del av båten som har långt (lång tid) till en släckare.

Kikade lite på släckare för litium batterier. Swedol säljer en handsläckare för ändamålet. Att stå kvar i ruffen i röken från en litiumbrand och försöka spruta släckmedel kontinuerligt på batterierna i ett par minuter ser jag som orealistiskt? Har man litium i batteribanken är nog ett fast installerat, automatiskt system det enda alternativet till rökdykning?
Däremot så har vi datorer, paddor, kameror, mm som alla har små litiumbatterier och till dessa bör man kanske ha en handsläckare så att man får tillräcklig kontroll för att kunna kasta hela prylen överbord?
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu är jag lite för mycket skrivbordseglare så jag borde inte svara i den här tråden. Men en aspekt man bör fundera på är riggen på en del serieproducerade båtar. Ska man vara ute länge på havet måste riggen vara motståndskraftig för längre tids kraftiga påkänningar. En enkel partialrigg med enkla undervant och inga backstag är ingen bra idé på en långfärdsbåt. Sen kan mastens dimensioner helt enkelt vara för klena.

Men stagningen kan ju ofta förbättras.

 

Titta på en gammal orustbåt. En 80-tals HR eller Najad i 35 fotsklassen har lika tjock bom som en 30 fotare har tjock mast. Så där håller det på om man jämför detaljer. Det är överdimensionerat för att hålla länge i tuffa förhållanden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har surfat runt en hel del och det finns ganska många som faktiskt seglar på stora vatten med serieproducerade båtar i allmännhet och Hanse i synnerhet. Många som gjort både ett och flera varv med sin fenkölade båt utan problem. 

 

Suttit och räknat på vad det skulle kosta att uppdatera vår kärra med det som vi tror är vettigt i form av främst säkerhet och bekvämlighet där landar vi på ca 300 -350 000 kr inklusive två nya segel (genua & gennaker). 

 

Skulle vi köpa en större äldre avsedd båt blir det generellt sätt betydligt mer pengar, många gamla saker som skall uppdateras och bytas. Skulle vi köpa en mindre lite äldre avsedd båt som redan har mycket av utrustningen (HR37) så behöver vi hosta upp ungefär 1 miljon till + diverse säkerhetsutrustning - tveksamt om vi tycker att HR har så mycket mervärde, visst säkert bra med långköl, men mindre trängre båt.. 

 

Nu säger säkert någon klyftig - Ja du ser man får vad man betalar för.. Säkert.. Samtidigt så betalar man för Namnet på båten oxå - vilket gör att dom har ett skrämmande högt 2:a hands värde. 

 

Ändrar sig dom ekonomiska förutsättningarna otroligt så blir det en AMEL från mitten av 2000 talet. Om inte så tror jag att vi fortsätter på utslagen bana. Det finns en risk i att ha en "sjösäker" båt - man kanske utsätter sig för risken man inte gjort annars. 

 

Vi har en båt från 2012 där vi vet hur skicket är - ståenderigg och mast, bom (seldén) är från 2016, jag har snart skruvat i och ur varenda skruv i båten så jag tror mig ha koll på det mesta. 
Det finns räcken att hålla sig i runt i hela båten, det kanske kan kompletteras med något extra. 

 

En tvättmaskin vill min fru gärna ha så det blir en spännande uppgift att hitta lösning för den. MEd lite större batteribank närmare 1000Ah och två stöddiga solceller så klarar man sig utan elverk. 

 

Hellre komma ut med den båten vi har än inte komma iväg alls. Som min fru sa igår efter många långa diskussioner om båtens varande eller utbyte - om vi tycker att det är otrevligt på atlanten när vi är på väg söderut kan vi ju alltid vända och kuska runt i medelhavet ett år, det finns ju dom som har det värre.. 

 

Vad dom allra flesta sagt så är den värsta biten över Biscaya.. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du skall åka i den båt du har!

Det är ytterst sällan som båtar verkligen havererar ute på haven, visst händer det men det händer även de mest överdimensionerade båttyperna, jag skulle inte varit orolig om jag vore dig.

 

Lägg lite pengar på utrustning som du kan få hem bra väderprognoser med, oavsett var du är, så tror jag att det ger mer säkerhet per krona än att byta båt.

 

Det många långseglare säger efter att de har seglat färdigt är; Större sittbrunn och snabbare båt, det är vad man skulle satsat på. Det har du ju redan.

 

Min Najad 390 är, jämfört med en modern Beneteau eller liknande båt (Var inne i en 39 fots Beneteau förra året)  väldigt liten, även om den är lika stor 😃 

Sittbrunnen på Orustbåtarna är väldigt trång, salongen med byssan betydligt mindre.

Din modernare båt tar förmodligen betydligt bättre höjd mot vinden.

 

Det är för- och nackdelar med allt men nu när du ju redan har en båt, rusta den för långsegling och åk! Skall du byta båt blir det bara mer jobb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@RikardE Du är en sådan som kommer att komma iväg och ha en positiv upplevelse. Du tänker, frågar, lyssnar, tänker igen och drar en egen, rimlig slutsats utan att fastna i teoretiska problem.
Jag anser att du gör helt rätt i att ta din fullt fungerande, fullt acceptabla båt och anpassa den till dina önskemål. Jag anser också att du gör helt rätt i att inte lägga någon vikt vid vad jag anser utan vad du själv anser.

Angående att förstärka riggen så finns det en fälla.
Många byter till fräscha vant och stag och för säkerhets skull så går man upp en dimension i grovlek. Nu skall ju stående riggen ha en viss förspänning vilket brukar anges som en viss procent av brottlasten.  Går man upp i grovlek så blir kraften avsevärt större. Konstruktören som ritade båten har dimensionerat allt som ett system. Allt från röstjärn och maststötta till beslag, nitar och mastens egenskaper är dimensionerat i förhållande till varandra. 
Ändrar man något så bör man följa förändringen genom hela systemet och kanske uppgradera andra delar också? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt i tankarna om att allt måste följa med om man ändrar något! I fallet med vår rigg så är den bytt i samband med en försäkringsskada så allt är gjort enligt konstens alla regler - med rätt dinmensioner. Varken mer eller mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@BSven Tack för orden och tankarna. Dom glädjer och stärker :)

Detta forum är oftast riktigt bra, många med blandade åldrar och erfarenheter i diskussioner och tankar som allt som oftast är riktigt bra. Länge sedan något stolpskott var inne och trollade sönder trådar. Tack även ni andra som är med i diskussionen - uppskattar allas input! 

 

Njut av helgen! Tyvärr kommer vi inte ut med båten denna helg, men nästa så skall det seglas lite till och njuta av sensommaren! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tvättmaskin... är det inte rimligt att anta att den funkar bäst när båten ligger stilla, dvs i hamn, och att man då kör den på landström..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev BSven:

Kikade lite på släckare för litium batterier. Swedol säljer en handsläckare för ändamålet. Att stå kvar i ruffen i röken från en litiumbrand och försöka spruta släckmedel kontinuerligt på batterierna i ett par minuter ser jag som orealistiskt? Har man litium i batteribanken är nog ett fast installerat, automatiskt system det enda alternativet till rökdykning?
Däremot så har vi datorer, paddor, kameror, mm som alla har små litiumbatterier och till dessa bör man kanske ha en handsläckare så att man får tillräcklig kontroll för att kunna kasta hela prylen överbord?
 

 

 

När man tittar på reklamvideos för säkerhetsprodukter så ska man även se på vad det är de testat sin säkerhetsprodukt på för riskfylld pryl. I den här videon så var det ett Litium-Kobolt-batteripack. Den tekniken är nog rätt ovanlig som förbrukningsbatteribank i fritidsbåtar.

 

De vanligaste i fritidsbåtssammanhang är nog LiFePO4 och de batterierna tar inte lika lätt fyr.

Jag hittade nån gång en misshandelstest på LiFePO4 där de sköt med revolver rätt igenom en cell, de kortslöt en cell med grov kabel, de brände en cell i öppen eld. I inget av de testfallen så tog battericellen fyr på samma sätt som Li-Ko-batterierna i den här videon.

 

Sen finns det anledning att vara försiktig med all energilagring ombord. Det gäller såväl blybatterier, Li-batterier, dieseltankar, gasolflaskor mm. Om det går illa så är det enorma effekter som utvecklas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite 

Då jag närmar mig 45 år och inte har familj så börjar tankarna gå till att ge sig av ut på haven i framtiden istället för att leva vanliga livet "i onödan"

Att jag inte kan segla är väl något man får ta tag också när det blir dags :)

Tanken är i så fall likt RikardE att använda en modern båt då jag inte är sugen på något äldre eller svindyrt

Vad är era tips på båt?

Tänker runt 45-50 fot från 2000-talet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en väldigt stor båt, är min spontana reaktion. 

Men det är klart, även om du inte har familj nu ska jag väl inte anta att du kommer att segla ensam.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev MarkusF:

Det blir en väldigt stor båt, är min spontana reaktion. 

Men det är klart, även om du inte har familj nu ska jag väl inte anta att du kommer att segla ensam.. :)

Tanken är att ta ombord betalande gäster och då känns den storleken ganska bra

Katamaran hade varit det bästa men de är så jäkla dyra 

Stor båtar har jag en hel erfarenhet av

Redigerad av Capitan
tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Capitan:

Tanken är i så fall likt RikardE att använda en modern båt då jag inte är sugen på något äldre eller svindyrt

Vad är era tips på båt?

Tänker runt 45-50 fot från 2000-talet

Skall du ha en bra, långfärdsutrustad båt i den storleken till en vettig kostnad så skulle jag definitivt inrikta mig på vad som finns till salu i Västindien/Centralamerika.
https://www.yachtworld.com/boats-for-sale/region-northamerica/country-guatemala/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 09:51 skrev BSven:

Skall du ha en bra, långfärdsutrustad båt i den storleken till en vettig kostnad så skulle jag definitivt inrikta mig på vad som finns till salu i Västindien/Centralamerika.
https://www.yachtworld.com/boats-for-sale/region-northamerica/country-guatemala/

 

Ja köpa något färdigt på för mig "rätt ställe" hade passat bra

Vi får se vad kassan säger när dagen kommer samt om livet fortsätter riktning segla iväg

Köpa en liten dagseglare här hemma kanske hade varit vettigt för att lära sig grunder mm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Capitan:

Köpa en liten dagseglare här hemma kanske hade varit vettigt för att lära sig grunder mm

Du kan inte segla men detta är visst inte ditt första inlägg på forumet...
Vad har du för båt nu? Större motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev BSven:

Du kan inte segla men detta är visst inte ditt första inlägg på forumet...
Vad har du för båt nu? Större motorbåt?

Nä mina erfarenheter av segling är en sträcksegling i Panama mellan Bocas del Toro till San Blas för att sedan spendera några dagar ombord där

Båten var en katamaran och jag lärde mig väl ingenting med tanke på att vi seglade med vinden hela sträckan

Hyrde en minitolva i Lysekil i 30 minuter en gång för ca 20-25 år sedan också samt sovit en natt i en Olsson 22 :)

Nu har jag en gammal Princess 36 Riviera men har ägt både större och mindre genom åren

Har spenderat mycket tid på båt i hela mitt liv men givetvis mestadels inomskärsåkning på Västkusten

Turerna på öppet hav(förutom Panama) består i Skagenturer i allt från spegelblankt till närmare kuling och flyttat båt från Italien till Slovenien samt diverse turer på Floridas ostkust

Har rätt goda kunskaper som mekaniker och i att laga diverse vilket så klart är viktigt när det händer grejer ute i ingenstans utan någon hjälp. Detta ser jag som viktigare än att inte ha massor av erfarenhet av segling(vilket jag kan lära mig) men där får ni rätta mig om jag har fel 

 

 

 

Redigerad av Capitan
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

Har rätt goda kunskaper som mekaniker och i att laga diverse vilket så klart är viktigt när det händer grejer ute i ingenstans utan någon hjälp. Detta ser jag som viktigare än att inte ha massor av erfarenhet av segling(vilket jag kan lära mig) men där får ni rätta mig om jag har fel 

Min bedömning är densamma!

Om man man måste välja en av egenskaperna att ha med sig från början så är det viktigare att kunna laga saker än att kunna segla.

En god mekaniker blir troligen också en tillräckligt duglig seglare medan en bra seglare inte nödvändigtvis blir en bra mekaniker.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Capitan:

Har rätt goda kunskaper som mekaniker och i att laga diverse vilket så klart är viktigt när det händer grejer ute i ingenstans utan någon hjälp. Detta ser jag som viktigare än att inte ha massor av erfarenhet av segling(vilket jag kan lära mig) men där får ni rätta mig om jag har fel 

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Min bedömning är densamma!

Håller helt och hållet med. Att lära sig grunderna i att segla tar en eftermiddag, eller förmiddag om man är morgonpigg. Efter en säsong har man hyffsat koll på seglingen.

Att segla är enkelt, det som ofta kan strula är hanteringen av båten i hamn och jag antar att det egentligen inte är så enormt stor skillnad mellan en segel eller motorbåt på den punkten.

 

Innan man kan titulera sig mekaniker får man hålla på och skruva i flera år så du har egentligen ideala förutsättningar för långsegling.

 

När det kommer till att hantera båten i hårdare vindar och hög sjö handlar mycket om "träning" i lugnare väder. Jag tänker på hur och när man skall reva, hur styr jag, ha lämplig mat och kläder tillgängligt, säkerheten, rätt tänk för mig osv. Sådant är svårt att få erfarenhet av innan avfärd. Där handlar det mer om att ha en plan klar som till en början bygger på andras erfarenheter och att man tänkt igenom sin egen båts och besättnings förutsättningar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alla förutsättningar som behövs.
Du kan köpa en dagseglare för att det är kul men enklare är nog att gå en kölbåtskurs för vuxna så att du får grunderna i segling om du känner dig osäker. Sedan kan du nog köpa den större båten du vill ha och lära dig finesserna efterhand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 09:17 skrev Capitan:

Kapar tråden lite 

Då jag närmar mig 45 år och inte har familj så börjar tankarna gå till att ge sig av ut på haven i framtiden istället för att leva vanliga livet "i onödan"

Att jag inte kan segla är väl något man får ta tag också när det blir dags :)

Tanken är i så fall likt RikardE att använda en modern båt då jag inte är sugen på något äldre eller svindyrt

Vad är era tips på båt?

Tänker runt 45-50 fot från 2000-talet

 

Se bara till så att det inte sitter en grön järngenua i den... 😉

 

Skämt åsido, kör så det ryker. Köp större än Du hade tänkt från början, båtar tenderar ju att efter en tid kännas lite trånga. Du kommer säkerligen att greja det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Se bara till så att det inte sitter en grön järngenua i den... 😉

 

Skämt åsido, kör så det ryker. Köp större än Du hade tänkt från början, båtar tenderar ju att efter en tid kännas lite trånga. Du kommer säkerligen att greja det!

 

Ja där sa du något ;)

Med de årsmodeller som jag landar på så är det inget att tänka på men hur är det för folk som köper nya grejer?

Är det lika mycket elektronik på/kring motorerna i en segelbåt som tex D3 D4 D6 eller är det gamla hederliga grejer fortfarande?

Själv skulle jag inte ge mig ut på långsegling med massa elektronik som styr motorn oavsett fabrikat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla serieproducerade segelbåtar har ju spadroder och nästan aldrig (tror jag) vattentäta skott i aktern.

Hur vanligt är det att rodret knäcks såpass illa att det börjar läcka och riskerar att sänka båten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FM75:

Alla serieproducerade segelbåtar har ju spadroder och nästan aldrig (tror jag) vattentäta skott i aktern.

Hur vanligt är det att rodret knäcks såpass illa att det börjar läcka och riskerar att sänka båten?

Vi seglade mellan Panama och Tahiti i två månader 2015 och hörde bara om ett sådant fall och den båten sjönk på sådär 3000 m. Besättningen klarade sig.

Det var inte ens särskilt dåligt väder.

 

Statistiskt sett så händer det nog bara högst sex gånger om året på Stilla havet... 🙂

Kan möjligen vara lite dåligt statistiskt underlag, men helt klart händer det att båtar sjunker pga. roderhaveri.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-28 vid 18:30 skrev Peter_K:

Angående tvättmaskin... är det inte rimligt att anta att den funkar bäst när båten ligger stilla, dvs i hamn, och att man då kör den på landström..?

Det finns enklare tvättmaskiner, typ campimtvättmaskiner. Tvättar kortare tid, mindre tvätt med manuell påfyllning och tömning som man kan köra på 12V med en inverter.
Med stora solceller bör det absolut inte vara något problem, eller så gör vi som med vår watermaker, vi kör den när vi kör för motor och laddar batterierna. 


Vi skall prova kommande sommar att köra på invertern eller om vi ligger i hamn med el. Redan här hemma tycker vi att det är stökigt att boka tvättstugor i tid och otid, med 4 personer blir det endel underkläder och tröjor.  Jag kan komma med en recension efter kommande sommar hur det fungerar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att man lider större risk att dö eller skadas allvarligt i vardagen här hemma än vad riskerna är att man ska råka ut för något liknande just när man korsar något av de stora haven pga ”fel”(enligt vissa) båt

Majoriteten av båtarna som tex är med i ARC är av ”fel” typ samt katamaraner 

Vart ska man dra gränsen?

Ska man leta båt som klarar kollidera med en container vilket också är en av riskerna med att korsa stora hav?

 

Vi ska alla dö och jag dör hellre när jag lever livet på ”fel” båt än tex i nån olycka i vardagen här hemma :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Vi seglade mellan Panama och Tahiti i två månader 2015 och hörde bara om ett sådant fall och den båten sjönk på sådär 3000 m. Besättningen klarade sig.

Det var inte ens särskilt dåligt väder.

 

Statistiskt sett så händer det nog bara högst sex gånger om året på Stilla havet... 🙂

Kan möjligen vara lite dåligt statistiskt underlag, men helt klart händer det att båtar sjunker pga. roderhaveri.

Roderhaverier har väl lite olika bakgrunder. Vårt roder hade blivit anfrätt av galvaniska strömmar - vilket inte är helt ovanligt. Detta resulterar i försvagning av rodret - vilket kan orsaka haveri. Det beror ju inte på konstruktionen eller båttypen utan snarare att man har jordat roderstocken.. Vet även båtar som fått roderhaveri vid överfart, byggt ett eget provisoriskt roder och seglat till sin desitnation - beställt ett roder och monterat detta när båten legat i vattnet.

Det är lätt att se en sida av myntet - viktigt att försöka se flera sidor för att få en vettigt helhetsbild. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Capitan:

Är rätt säker på att man lider större risk att dö eller skadas allvarligt i vardagen här hemma än vad riskerna är att man ska råka ut för något liknande just när man korsar något av de stora haven pga ”fel”(enligt vissa) båt

Majoriteten av båtarna som tex är med i ARC är av ”fel” typ samt katamaraner 

Vart ska man dra gränsen?

Ska man leta båt som klarar kollidera med en container vilket också är en av riskerna med att korsa stora hav?

 

Vi ska alla dö och jag dör hellre när jag lever livet på ”fel” båt än tex i nån olycka i vardagen här hemma :)

Jag är ju uppenbarligen av uppfattningen och inställningen att testa - man lever bara en gång. Trist att se begränsningar - jag provar hellre än att sitta hemma och bara längta, tänk om osv.. 

 

:)

 

Skall  man ha en båt som klarar en containerkollision så får man köpa ett stort stålskepp.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

Ska man leta båt som klarar kollidera med en container vilket också är en av riskerna med att korsa stora hav?

 

Vi ska alla dö och jag dör hellre när jag lever livet på ”fel” båt än tex i nån olycka i vardagen här hemma :)

De mytomspunna containrarna som alla tror sig veta att de flyter omkring på världshaven, men som (nästan) ingen har sett kan vi i stort sett glömma. Detta är avhandlat i minst en annan tråd.

 

Vad beträffar båtval och leva livet så håller jag absolut med, annars skulle vi nog inte  bestämt oss för att segla som paying crew mellan Panama och Tahiti och kanske inte ens tagit oss till Gotska sandön.

 

Sedan bör man veta att det är en risk - och framför allt vilka riskerna är - så att man kan jobba med riskminimering.

  • Man kan minska risken att flytgarn trasslar in sig i ett spadroder genom att ha ett rep mellan kölen och rodret.
  • Man kan ha förberett sig på hur man enklast kan dumpa rodret om infästningen börjar skada båten.
  • Man kan skapa möjlighet att skilja av utrymmet där hjärtstocken går ut genom skrovet.
  • Osv, osv. med allt annat man kan komma på som skulle kunna vara en risk.

Alla sådana förberedelser är helt onödiga för den övervägande majoriteten av alla långseglare, men för mig skulle det kännas bra att känna till riskerna och veta vad jag ska göra (och inte kan/bör göra) i olika situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Jag är ju uppenbarligen av uppfattningen och inställningen att testa - man lever bara en gång. Trist att se begränsningar - jag provar hellre än att sitta hemma och bara längta, tänk om osv.. 

RikardE du är verkligen ute och sneseglar här. Alla som är intresserade av långfärdssegling är äventyrslystna. Så om enda alternativet att komma iväg, är att använda den båt man har, så skulle alla göra det.

 

Den kloke försöker att skaffa sig kunnskap som kan vara till nytta på resan, samt försöker minimera riskerna där det går. Personligen känns det som att du surar för att jag och några till påpekat brister. Jag hade tagit till mig informationen och använt den, men vi är alla olika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peka67:

RikardE du är verkligen ute och sneseglar här. Alla som är intresserade av långfärdssegling är äventyrslystna. Så om enda alternativet att komma iväg, är att använda den båt man har, så skulle alla göra det.

 

Den kloke försöker att skaffa sig kunnskap som kan vara till nytta på resan, samt försöker minimera riskerna där det går. Personligen känns det som att du surar för att jag och några till påpekat brister. Jag hade tagit till mig informationen och använt den, men vi är alla olika.

 

Här finns inga sura miner, då tror jag att du missuppfattat mig. 

 

Alla är olika. Det finns lika många olika personligheter som det finns individer - där alla är olika och har olika uppfattning.

Vissa kör som du säger med det som har medan andra tycker att det skall vara på ett visst sätt - vilket kan vara ett sätt att hålla det till en dröm. Ingen skugga kastad över någon för sina tankesätt - som jag inledde med - alla är olika. 

 

Personligen så försöker jag samla in så mycket info och kunskap jag kan - där jag gärna lyssnar på folk som tycker helt tvärt emot, ofta finns det intressant kunskap som man kan ta del av. Att bara omringa sig med jasägare är inte utvecklande. 

 

Ang brister så finns det brister i alla båtar och dom flesta båtar går sönder på ett eller annat sätt, där en som lagt ut 5 miljoner på en HR kanske inte är så pigg att berätta att ett skåp ramlade ner - hört just dom orden av några som faktiskt segat runt och upplvevt det i sin närhet. 

 

:)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...