Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perkra

Motorstyrka

Rekommendera Poster

Hej !

Jag är ingen kunnig båtmänniska och behöver lite råd kring skillnader i motorstyrka. Jag har en mindre öppen båt med en Suzuki DT8  8 hk tvåtakt som jag puttrar med vid kusten om det är fint väder. På senare år har jag dock irriterat mig på att den känns aningen undermotoriserad  då det går lite sjö och jag skulle vilja uppgradera motorstyrkan lite grann utan att byta båt då den är bra och smidig att komma in med mellan stenar och skär. Båten är regad för 9.9 hk och min fråga är helt enkelt om det verkligen kan göra någon större skillnad att byta från 8 till 9.9 hk? I min tankevärd är 1,9 hk ingenting i skillnad men faktum är ju att det verkar vara vedertaget av fabrikanterna att serierna på tillverkade motorer upp till 10 hk har sådana (i mitt tycke) små skillnader vad gäller motorstyrka.  I min tanke vore ju kanske 12 eller 13 hk lämpligt men det finns nästan inte (någon Nissan eller Archimedes kanske) utan då får man gå på 15 hk vilket troligen blir en för tung (och kanske för kraftfull ) motor för min lilla båt.  Frågan är helt enkelt: 1.Kan 1,9 hk uppgradering verkligen göra märkbar skillnad?  2.Varför tillverkas inte 11-13 hk utombordare?  3.Om inte 1,9 hk gör någon större skillnad finns det någon  modell av 15 hk (kort rigg) som har riktigt låg vikt ( väl medveten om att fästen kan behöva stärkas) ?  Tacksam för hjälp / Mvh / P-E

 

Redigerad av Perkra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det gå ganska enkelt att uppgradera den motor man har. Här en länk till en som kanske försökte: https://www.maringuiden.se/forum/topic/80536-uppgradera-suzuki-dt8c/

Om detta lyckades vet jag inte. 1,9 hk kan tyckas lite, men det är ändå en ökning med ca 25 %. 

Viktigare är nog ändå att du har rätt propeller. För att få koll på detta måste du kunna mäta varvtalet. Det finns appar till mobilen för att mäta akustiskt. Hur tillförlitliga dessa är vet jag inte. Propeller skall väljas så att motorn når sitt toppvarv med lättast förekommande last. Åker man ofta med lite tyngre last kan man optimera för detta, men då måste man hålla igen på gasen när man är ensam i båten. Propellerstigningen gör stor skillnad på hur man upplever båten. Jämför med att alltid köra bil med för låg eller för hög växel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tyvärr inte svaret på någon av mina frågor eftersom jag inte avser uppgradera befintlig motor utan byta motor. Därav mina frågor 1-3. Tack ändå / P-E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Perkra:

Det var tyvärr inte svaret på någon av mina frågor eftersom jag inte avser uppgradera befintlig motor utan byta motor. Därav mina frågor 1-3. Tack ändå / P-E

Jag tyckte nog att jag svarade åtminstone på fråga 1. 

Jodå, Archimedes fanns som 12 hk, kanske så sent som 1979. Vill minnas att McCulloch Scott, gjorde en 12 hk också, på 60-talet tror jag. Men det finns säkert andra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farten beror bara delvis på motorstyrkan det som är väldigt avgörande är skrovformen!

Din båt har förmodligen en rundad form på skrovet i aktern under vattenlinjen och då är den inte gjord för att gå fort utan att vaka sjön på ett bra och säkert sätt. Om den däremot är relativt plan eller med en svag vinkling så är det ett skrov för högre fart men då borde den varit märkt för starkare motor. Berätta typ och märke på båten så kanske du får ytterligare tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet tyvärr inte vad modellen heter men den går bra och har dubbelt skrov. Bifogar några bilder... Observera att jag inte är ute efter en snabb båt... Bara att den klarar att hålla en högre hastighet än exempelvis dyningar som rullar in bakifrån vilket den nu har lite svårt med. Den är regad för 5 personer och max 9,9 hk. Frågorna 1-3 kvarstår och långa utläggningar om propellerstigningar, skrovformer  eller allmän skeppsbyggnadskonst är inte det jag söker eftersom jag inte är ute efter en större dramatisk förändring... Bara så pass mycket mer kraft att den inte blir alltför dikterad av kraftiga dyningar, eller måttlig motvind. Så svara gärna på frågorna så blir jag jättetacksam.  Främst frågan nr 1 om en effektökning från 8 Hk till 9,9 Hk under i övrigt identiska förhållanden kan lösa det jag beskriver som problembild enligt ovan.  P.S. Jag är inte intresserad att diskutera gamla 12-13 Hk utombordare från 60 talet som föregående svarande då det inte löser det jag vill. Mvh / P-E

104217843_10216546938655153_1791405875513817403_o.jpg

117970880_10217012876383305_5874919407985330190_o.jpg

Redigerad av Perkra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta till dej av den information du fått av Guestsson och undertecknad det är det som gäller i verkligheten. Dina tankar om dyningar, motvind och liknande är väldigt svåra att ge raka svar på då dom finns i olika storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25% år ändå lite skillnad... som sagt ovan.

 

Till dina tankar kring dom större; 9.9 hk motor finns ochså med 15 hk  dvs samma vikt och storlek på motor. Det finns ochså dom Honda/Yamaha som har samme motor som 8hk och 10hk- 222ccm och 42 kg.

Därför villa jag bytt yil en modell som är en motor som kommer i både 9.9/10 och 15 hk. Som Suzuki Sport, Mercury 10hk, mfl - eller gå för en 15hk så er du säker! Den tål det din båt, uten problem.

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alfaalfa..... äntligen lite användbara svar 🙏🏻👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Perkra:

Tack alfaalfa..... äntligen lite användbara svar 🙏🏻👍

Att båten tål 15 hp innebär dock inte automatiskt att den kommer att gå fortare, om den har fel skrovform utan den gräver bara ner sig i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som att en 9,9 hk med så låg vikt som möjligt med beredskap att pröva ut rätt propeller är det jag bör leta... Något jag iof själv redan haft på känn men velat ha bekräftelse på men egentligen inte fått ! Allt jag kan ta till mig om att ”det kan vara så ... men också så och det beror på” är ju bara en omskrivning för att ni inte kan svara utan att provköra aktuell båt och motor själva! Det är det jag tar till mig och naturligtvis hade det varit lättare och enklare om ni från början skrivit att ni inte kan svara på frågan ! Tack och ha en fin höst! 

Redigerad av Perkra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt är motorns vikt. Om du letar en motor på 10 hp kommer du snart att inse att samma motor också finns i en 15 hp version som inte är tyngre än 10 hp varianten. Det betyder att du kan hänga på en femtonhästare utan att båtens gångläge påverkas nämnvärt. Det kan hända att båtens egenskaper gör att det inte går att köra fullt när du är ensam i båten men med lite last kan det hända att din båt blir riktigt användbar i fler lägen. 

Att båte kan bli en (liten) aning övermotoriserad när du kör ensam kan enkelt kompenseras med det som sitter mellan dina öron, det går att köra utan att dra gasen i botten. Mognad kallas det 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faderullan! Tack för bra tydliga synpunkter och inget svammel 👍🏅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...