Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BboatB

Tätning av skurvar i fönster.

Rekommendera Poster

Har en Winga med utanpåliggande fönster som sitter fast med ex antal genomgående skruvar med muttrar på insidan. 

 

Jag har tätat skarven runt fönstret men det läcker ibland vid mkt regn så misstänker skruvarna. 

 

Ngn som vet hur denna typ av rutor tätades original, är relativt vanligt på ex Maxi mfl. Gummibrickor el in med Sika i hålet och in med skruven el ngt annat sätt kanske. 

 

Det finns inget snyggt sätt att täta från utsidan, ex ngt självhäftande skruvhatt el liknande som man bara kan sätta över skruven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev BboatB:

Har en Winga med utanpåliggande fönster som sitter fast med ex antal genomgående skruvar med muttrar på insidan. 

 

Jag har tätat skarven runt fönstret men det läcker ibland vid mkt regn så misstänker skruvarna. 

 

Ngn som vet hur denna typ av rutor tätades original, är relativt vanligt på ex Maxi mfl. Gummibrickor el in med Sika i hålet och in med skruven el ngt annat sätt kanske. 

 

Det finns inget snyggt sätt att täta från utsidan, ex ngt självhäftande skruvhatt el liknande som man bara kan sätta över skruven. 

Hallåj

 

Jag vet inte hur det ser ut original men en grundregel när du sikar är att inte dra åt helt på en gång. Väntar man till det börjat härda så funkar det mer som en packning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser frågan så gäller det enbart skruvarna. Dålig idé att dra åt skrivarna efter att det torkat, då släpper ju skrivarna från sikan alternativt så spricker sikan.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tätade om mina rutor (utanpåliggande) tryckte jag i Tec7 i de förborrade skruvhålen i överbyggnaden innan skruven drogs i. Alla förborrade skruvhål är försänkta. Jag hade iofs butylband, mellan fönster och överbyggnad, som pressades i försänkningarna i skruvhålen när skruvarna drogs åt. Mina skruvar är dock inte genomgående.

 

Det kan vara ett alternativ att skruva ur skruvarna och kleta i Sika, Tec7 eller något annat lämpligt i skruvhålen. Sedan kleta på vald tätmassa på skruven och dra fast igen. Det kan vara värt ett försök. Jag tror på att kleta på ordentligt så det fyller och torka bort överflödet efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev AndW:

Om du läser frågan så gäller det enbart skruvarna. Dålig idé att dra åt skrivarna efter att det torkat, då släpper ju skrivarna från sikan alternativt så spricker sikan.

Nja. man ska ju inte låte sikan torka helt. Jag skrev väl att man skulle vänta till den börjar härda. Inte vänta till den är härdad, hård, torkat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske lutar åt den vanliga spruta Sika i hålet upplägget. 

 

Har oxå gjort liknande med genomföringar när man låter det hårda lite men det blir nog svårt på mindre skruvar att få en så pass bra skarv runtom. 

 

Butylband kanske är en idé att lägga oxå, la du en sträng Sika som kant utöver detta längs med rutan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev BboatB:

Butylband kanske är en idé att lägga oxå, la du en sträng Sika som kant utöver detta längs med rutan?

Tidigare har jag gjort det (fast med Tec7) men den här gången har jag inte hunnit göra det än. Jag upplever att butylbandet inte "rinner" på samma sätt i värme som butyl i patron. Fast som svar på din fråga: Ja, för att hålla den på plats och slippa kladd.

Man kan även lägga en liten korv gjord av butylband under skruvskallen innan man drar i skruven.

 

Skall du lägga butylband behöver rutan tas bort. Jag tycker butylband är överlägset tätmedel vid utanpåliggande rutor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt att helt ta bort rutan sen rengöra och göra om allt. 

 

Men tackar för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...