Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RobbanLar

Yanmar orkeslös med växel.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Följetången fortsätter med min Yanmar ysm8. Har bytt topplockspackning, slipat topplock och ventiler då den vägrade starta. Efter att jag åtgärdat ovan nämnda saker gick båten igång på första startförsöket. Har haft igång den flera gånger efter detta. Startar alltid på första försöket. Går fint på tomgång och man kan varva upp den utan problem. Den har stått på tomgång under 15-20 min och den visar ingen vilja att stänga av sig. Går som en ”klocka” när man ligger på tomgång.


När det var dags för provkörning så backade jag sakta ut från bryggan. Jag la i ”framåtläget” på halvgas och den rör sig orkeslöst framåt. Trycker då ner gasen till fullgas men den ger ingen skillnad mot halvgas. Efter några sekunder vill motorn dö och jag tar då tillbaka den till neutral vilket gör att motorn kommer tillbaka till liv.

 

Jag har ringt fyra olika yanmar-verkstäder och får fyra olika svar, insprutningspump, matarpump (suger luft) något haveri med propeller och slitna kolvringar.

 

Jag har redan provtryckt spridare och den hade bra värden. Haft spridaren på utsidan motorn och där kommer en fin dimma precis som det gjorde vid provtryckningen. Bränslet kommer forsandes av självtryck vid luftning och finfiltret är bytt.


Mina funderingar kring problemet är;
*kan motorn suga luft som bara visar sig vid belastning av motorn? 
* Är det någon skillnad på matarpumpens funktion från tomgång tills man trycker i växel?

*Kan kolvringarna vara så slitna att motorn inte orkar driva båten framåt men att den ändå startar så problemfritt??

 

Finns det någon här på forumet som kan ge mig något råd i detta? Vet inte alls vart jag ska börja? 
 

Tacksam för alla svar och funderingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir en kompprov senare idag. Känns så främmande att kompen skulle vara dålig när den startar så lätt men jag får se när domen kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev RobbanLar:

Blir en kompprov senare idag. Känns så främmande att kompen skulle vara dålig när den startar så lätt men jag får se när domen kommer.

Endera ingen komp eller för lite bränslemängd att tillgå för motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

Endera ingen komp eller för lite bränslemängd att tillgå för motorn.

Är det insprutningspumpen som skulle vara boven om bränslemängden är för liten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur reglaget för att stänga av din motor ser ut.

Men på min VP MD6 hade jag för många år sedan liknande symtom.

Jag har en spak att dra ut när jag stänger av, denna drar ut en tråd/wire, som påverkar och stänger ett reglage på bränslepumpen. Det visade sig att när jag tryckte in handtaget igen, så gick reglaget tillbaka så mycket att jag kunde starta, men inte belasta ordentligt.

I mitt fall hade det blivit glapp i wirehöljet eller infästningen på pumpen, länge sedan – har glömt detaljerna.

Alltså öppnade inte ventilen inne i pumpen för att tillräcklig mängd diesel skulle sprutas in.

Kan vara läge att kolla motsvarande på din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl två varianter med gasreglagearrangemanget på dessa. 

 

Enspaks, där man har, stoppwire. 

Och tvåspaks, där man drar ned gasen förbi tomgångsläget för, att stanna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hade isär spridare och högtryckspumpen, så kanske du inte fick med alla brickor. 

 

Minns jag rätt så ställer man

tändläget, d v s när pumpen ska ge maxtryck, genom att schimsa in pumpens läge mot

kåpan/blocket. 

 

Det måste var exakt rätt tjocklek på tätningar, brickor. 

Har du bytt tätning just där, så är det orsak till felet. 

Och det kommer att yttra sig exakt så. Alltså, kan vara fel tändläge, då spelar det ingen roll hur mycket diesel du skvätter in (ökad gas). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hittat Service manualen för YSM 8/12?

 

Den säger att man ska:

1- kontrollera/byta Bränsle filter. Vilket du verkar ha gjort. 

2- Kontrollera/Byta "fuel pump plunger". Har inte skruvat på YSM varianten så kan inte tipsa om den.

 

Service manualen går att hitta på nätet. Sök på "yanmar ysm 12 manual".

 

Ligger din dieseltank under insprutningspumpen i höjdled? Min YSE gillade inte att dra fram bränsle själv utan en matarpump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Det finns väl två varianter med gasreglagearrangemanget på dessa. 

 

Enspaks, där man har, stoppwire. 

Och tvåspaks, där man drar ned gasen förbi tomgångsläget för, att stanna. 

Det är stoppwire på denna för att stänga av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Hybro:

Om du hade isär spridare och högtryckspumpen, så kanske du inte fick med alla brickor. 

 

Minns jag rätt så ställer man

tändläget, d v s när pumpen ska ge maxtryck, genom att schimsa in pumpens läge mot

kåpan/blocket. 

 

Det måste var exakt rätt tjocklek på tätningar, brickor. 

Har du bytt tätning just där, så är det orsak till felet. 

Och det kommer att yttra sig exakt så. Alltså, kan vara fel tändläge, då spelar det ingen roll hur mycket diesel du skvätter in (ökad gas). 

Har aldrig haft isär högtryckspumpen. Men låter helt klart som ett ställe att kolla på (Eller be någon som kan). Är det svårt att kolla själv om man har verkstadshandbok??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev LuminaL:

Har du hittat Service manualen för YSM 8/12?

 

Den säger att man ska:

1- kontrollera/byta Bränsle filter. Vilket du verkar ha gjort. 

2- Kontrollera/Byta "fuel pump plunger". Har inte skruvat på YSM varianten så kan inte tipsa om den.

 

Service manualen går att hitta på nätet. Sök på "yanmar ysm 12 manual".

 

Ligger din dieseltank under insprutningspumpen i höjdled? Min YSE gillade inte att dra fram bränsle själv utan en matarpump. 

”Fuel pump plunger” är inget som jag bytt. Det får jag ta en titt på. Ska kolla manualen igen!

 

dieseltanken ligger över pumpen. Det är självtryck hela vägen fram till pumpen. Rinner på ordentligt när jag luftar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wingan:

Jag vet inte hur reglaget för att stänga av din motor ser ut.

Men på min VP MD6 hade jag för många år sedan liknande symtom.

Jag har en spak att dra ut när jag stänger av, denna drar ut en tråd/wire, som påverkar och stänger ett reglage på bränslepumpen. Det visade sig att när jag tryckte in handtaget igen, så gick reglaget tillbaka så mycket att jag kunde starta, men inte belasta ordentligt.

I mitt fall hade det blivit glapp i wirehöljet eller infästningen på pumpen, länge sedan – har glömt detaljerna.

Alltså öppnade inte ventilen inne i pumpen för att tillräcklig mängd diesel skulle sprutas in.

Kan vara läge att kolla motsvarande på din motor?

Ska kolla detta också!! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Du har alltså separat Stopp handtag. 

 

Kolla armen på motorn som stoppwiren påverkar. 

 

Det finns ett mekaniskt ändstopp på armen, som den ska vila mot när motorn går. 

 

Har du luftat där röret från pumpen går in i spridaren. 

Går fint att göra när motorn går, om man tar det lite lent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är luftat vid tryckröret som går in i spridaren. Det kommer bränsle när motorn går.

 

Ska kolla ändstoppet. Har haft isär det när jag bytte topplockspackningen. Kanske satt något fel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett par bilder. Bilderna är tagna när båten är igång. Vet inte om bilderna säger något alls..

99268942-35C9-48F4-8BA1-AFF274E14930.png

9BE51D4D-844F-425B-9743-5F75D4DC8166.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger motorn mer kraft om du vrider regulator armen manuelt?

 

Gasreglaget drar i armen längst till vänster i fotona ovan. Den armen drar i en fjäder som i sin tur drar i armen på "Governor lever 2".

 

Eftesom du kan varva motorn fritt utan last så bör det inte vara något fel "varvtals regulatorn" utan felet bör vara på "bränsle sidan" av regleringen.

 

enl bilderna i manualen så går "Governor lever 2" via en axel rakt ner i "Governor lever 1" axeln fäster mot armarna med stift.

 

"Governor lever 1" drar sedan i reglerningen på högtryckspumpen.

 

Kolla att dessa delar rör sig fritt. 

 

När du inte har last på motorn så behövs det väldigt lite extra bränsle för att öka varvet. kärvar  dessa delar så orkar inte fjädern mellan armen som gasreglaget drar i och "Governor lever 2" att dra ordentligt. Vilket gör att motorn blir "orklös".

 

Kan också vara så att den fjädern är dåligt och inte orkar dra.

 

Fjädern ska ha en fri längd som är 25mm över "spiralen" och 93mm mellan insidan av krokarna för YSM8.

 

Jag tror att du kan se reglerings sidan av högtryckspumpen igenom den gula pluggen. Vrider du på "Governor lever 2" så ska armen röra sig på högtryckspumpen.

 

kolla också att "Governor lever 2" verkligen går fri från stoppreglaget. Det ska inte vara någon kontakt mellan dessa när motorn ska gå. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-21 vid 08:27 skrev LuminaL:

Ger motorn mer kraft om du vrider regulator armen manuelt?

 

Gasreglaget drar i armen längst till vänster i fotona ovan. Den armen drar i en fjäder som i sin tur drar i armen på "Governor lever 2".

 

Eftesom du kan varva motorn fritt utan last så bör det inte vara något fel "varvtals regulatorn" utan felet bör vara på "bränsle sidan" av regleringen.

 

enl bilderna i manualen så går "Governor lever 2" via en axel rakt ner i "Governor lever 1" axeln fäster mot armarna med stift.

 

"Governor lever 1" drar sedan i reglerningen på högtryckspumpen.

 

Kolla att dessa delar rör sig fritt. 

 

När du inte har last på motorn så behövs det väldigt lite extra bränsle för att öka varvet. kärvar  dessa delar så orkar inte fjädern mellan armen som gasreglaget drar i och "Governor lever 2" att dra ordentligt. Vilket gör att motorn blir "orklös".

 

Kan också vara så att den fjädern är dåligt och inte orkar dra.

 

Fjädern ska ha en fri längd som är 25mm över "spiralen" och 93mm mellan insidan av krokarna för YSM8.

 

Jag tror att du kan se reglerings sidan av högtryckspumpen igenom den gula pluggen. Vrider du på "Governor lever 2" så ska armen röra sig på högtryckspumpen.

 

kolla också att "Governor lever 2" verkligen går fri från stoppreglaget. Det ska inte vara någon kontakt mellan dessa när motorn ska gå. 

 

Stort tack! Blir till båten för att kolla detta. Uppskattar verkligen all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga. 

 

Men jag ser att det inte finns någon insugsdämpare på det böjda grova insugsröret. Dit även vevhusventillations-slangen är ansluten. 

M a o inget grovfilter, som sitter inuti dämparen. 

 

Du har väl inte glömt en trasa eller liknande i insugsröret, som du kanske satte dit när du fixade med toppen? 

 

Då ligger denna nu ovanför insugsventilen. Bör gå att kolla genom att lossa insugsröret från toppen. 

Skruvarna kanske sitter hårt, så ta det vackert, med små rörelser, fram o åter. 

 

I värsta fall, blir det att borra ur avdragna skruvar och sätta in Helicoil lösgängor. Inte alls svårt. 

 

En enkel inspektionskamera till mobilen, kan vara till hjälp. 

 

- Att något med regulator eller pump, skulle ändra sig, gå sönder, bara för att du har av toppen, verkar långsökt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta ned kvarglömda trasor... har jag faktiskt gjort själv, någon gång. Dock inte på en båtmotor. 

 

Blev liknande. Ingen kraft alls vid belastning.

 

Invändigt rasad biljuddämpare två gånger. Samma resultat. Varvade fint utan belastning. 

 

Kan det kanske t o m vara något glömt på avgassidan, som hamnat i avgassystemet? 

 

Om du får för dig att dra in en tillfällig avgasslang, tänk då på att vatten i slangen ev kan hamna i motorn, via avgasventilen. Vatten i cylindern vid startförsök, kan resultera i

t ex avslagen vevstake. 

Det är bl a därför som det finns något som bara ser ut som en lågt liggande ljuddämpare på båtar med inombordare. Prylen har en viss volym, som gör att bakåtrinnande vatten, när motorn stoppas ska kunna samlas där, utan att skada motor. 

 

- Jag skulle själv plocka ur vattensamlaren/ljuddämpare och kolla, så den inte är delvis tät. 

Ja, kolla hela avgassystemet... 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-22 vid 09:33 skrev RobbanLar:

Stort tack! Blir till båten för att kolla detta. Uppskattar verkligen all hjälp.

Hej!

 

jag har exakt samma symptom på min YSM8, hittade du en lösning?

mvh

jeanette

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med finfiltret?

Är det bytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...