Jump to content
Sunday 29 November 2020
RobbanLar

Yanmar orkeslös med växel framåt.

Recommended Posts

Hej!

 

Följetången fortsätter med min Yanmar ysm8. Har bytt topplockspackning, slipat topplock och ventiler då den vägrade starta. Efter att jag åtgärdat ovan nämnda saker gick båten igång på första startförsöket. Har haft igång den flera gånger efter detta. Startar alltid på första försöket. Går fint på tomgång och man kan varva upp den utan problem. Den har stått på tomgång under 15-20 min och den visar ingen vilja att stänga av sig. Går som en ”klocka” när man ligger på tomgång.


När det var dags för provkörning så backade jag sakta ut från bryggan. Jag la i ”framåtläget” på halvgas och den rör sig orkeslöst framåt. Trycker då ner gasen till fullgas men den ger ingen skillnad mot halvgas. Efter några sekunder vill motorn dö och jag tar då tillbaka den till neutral vilket gör att motorn kommer tillbaka till liv.

 

Jag har ringt fyra olika yanmar-verkstäder och får fyra olika svar, insprutningspump, matarpump (suger luft) något haveri med propeller och slitna kolvringar.

 

Jag har redan provtryckt spridare och den hade bra värden. Haft spridaren på utsidan motorn och där kommer en fin dimma precis som det gjorde vid provtryckningen. Bränslet kommer forsandes av självtryck vid luftning och finfiltret är bytt.


Mina funderingar kring problemet är;
*kan motorn suga luft som bara visar sig vid belastning av motorn? 
* Är det någon skillnad på matarpumpens funktion från tomgång tills man trycker i växel?

*Kan kolvringarna vara så slitna att motorn inte orkar driva båten framåt men att den ändå startar så problemfritt??

 

Finns det någon här på forumet som kan ge mig något råd i detta? Vet inte alls vart jag ska börja? 
 

Tacksam för alla svar och funderingar!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, du har en icke turboladdad dieselmotor utan någon återcirkulation av avgaser eller något sånt.  Om den suger tjuvluft till förbränningrummet borde inte spela någon roll då en dieselmotor alltid går med luftöverskott till skillnad från en bensinmotor som man kör på stökiometrisk blandning.

(Man försöker få förbränningen att gå jämnt ut s a s mtp ingående molekyler)

 

Om matarpumpen suger luft borde du väl få luftbubblor i bränsleledningen?

 

Kan man mäta att insprutningspumpen verkligen börjar leverera rätt mängd diesel när du ökar gaspådraget? Hur ser den regleringen ut och vilka inställningar kan göras? I instruktionsboken står ju hur den funkar.

 

Matarpumpen matar oftast en konstant mängd bränsle och det som blir över skickar insprutningspumpen tillbaka med returledningen? Ser ut så även i manualen till ysm.

 

Hypotetiskt kan ju matarpumpen leverera för lite bränsle, men det borde ju gå att mäta. 

 

Har du den engelska manualen? Den svenska som följer med motorn har jag för mig är mer kortfattad.  Annars finns en här:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.devill.net/Documentation/Yanmar/YSM-8-12.pdf&ved=2ahUKEwi329TqmqzrAhXPpIsKHXeXCyoQFjALegQIBhAB&usg=AOvVaw14c0ucBfGt7n-2LyHj51FR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min matarpump kärvade igen till min ysb8, den kärvade fast på tomgång vilket gjorde att vi inte fick igång den. Men om den inte varvar upp kan det kanske vara något liknande kostade ca 300:- att fixa för några år sedan hos en mekaniker i Stockholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen, nu är jag verkligen ingen motorexpert. Men det finns en till komponent som kan vara värd att kontrollera. Hastighetsregulatorn eller "governor", den ser till att motorns varvtal hålls konstant givet ett viss gaspådrag. Ökar belastningen kommer "governor" att se till att bränslemängden ökas. Och vice versa. 

Det är ju en mekanisk grunka med fjädrar, vikter och länkarmar. Ser allt ut att röra sig korrekt när du rör gasspaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy