Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RobbanLar

Yanmar orkeslös med växel framåt.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Följetången fortsätter med min Yanmar ysm8. Har bytt topplockspackning, slipat topplock och ventiler då den vägrade starta. Efter att jag åtgärdat ovan nämnda saker gick båten igång på första startförsöket. Har haft igång den flera gånger efter detta. Startar alltid på första försöket. Går fint på tomgång och man kan varva upp den utan problem. Den har stått på tomgång under 15-20 min och den visar ingen vilja att stänga av sig. Går som en ”klocka” när man ligger på tomgång.


När det var dags för provkörning så backade jag sakta ut från bryggan. Jag la i ”framåtläget” på halvgas och den rör sig orkeslöst framåt. Trycker då ner gasen till fullgas men den ger ingen skillnad mot halvgas. Efter några sekunder vill motorn dö och jag tar då tillbaka den till neutral vilket gör att motorn kommer tillbaka till liv.

 

Jag har ringt fyra olika yanmar-verkstäder och får fyra olika svar, insprutningspump, matarpump (suger luft) något haveri med propeller och slitna kolvringar.

 

Jag har redan provtryckt spridare och den hade bra värden. Haft spridaren på utsidan motorn och där kommer en fin dimma precis som det gjorde vid provtryckningen. Bränslet kommer forsandes av självtryck vid luftning och finfiltret är bytt.


Mina funderingar kring problemet är;
*kan motorn suga luft som bara visar sig vid belastning av motorn? 
* Är det någon skillnad på matarpumpens funktion från tomgång tills man trycker i växel?

*Kan kolvringarna vara så slitna att motorn inte orkar driva båten framåt men att den ändå startar så problemfritt??

 

Finns det någon här på forumet som kan ge mig något råd i detta? Vet inte alls vart jag ska börja? 
 

Tacksam för alla svar och funderingar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du har en icke turboladdad dieselmotor utan någon återcirkulation av avgaser eller något sånt.  Om den suger tjuvluft till förbränningrummet borde inte spela någon roll då en dieselmotor alltid går med luftöverskott till skillnad från en bensinmotor som man kör på stökiometrisk blandning.

(Man försöker få förbränningen att gå jämnt ut s a s mtp ingående molekyler)

 

Om matarpumpen suger luft borde du väl få luftbubblor i bränsleledningen?

 

Kan man mäta att insprutningspumpen verkligen börjar leverera rätt mängd diesel när du ökar gaspådraget? Hur ser den regleringen ut och vilka inställningar kan göras? I instruktionsboken står ju hur den funkar.

 

Matarpumpen matar oftast en konstant mängd bränsle och det som blir över skickar insprutningspumpen tillbaka med returledningen? Ser ut så även i manualen till ysm.

 

Hypotetiskt kan ju matarpumpen leverera för lite bränsle, men det borde ju gå att mäta. 

 

Har du den engelska manualen? Den svenska som följer med motorn har jag för mig är mer kortfattad.  Annars finns en här:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.devill.net/Documentation/Yanmar/YSM-8-12.pdf&ved=2ahUKEwi329TqmqzrAhXPpIsKHXeXCyoQFjALegQIBhAB&usg=AOvVaw14c0ucBfGt7n-2LyHj51FR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min matarpump kärvade igen till min ysb8, den kärvade fast på tomgång vilket gjorde att vi inte fick igång den. Men om den inte varvar upp kan det kanske vara något liknande kostade ca 300:- att fixa för några år sedan hos en mekaniker i Stockholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, nu är jag verkligen ingen motorexpert. Men det finns en till komponent som kan vara värd att kontrollera. Hastighetsregulatorn eller "governor", den ser till att motorns varvtal hålls konstant givet ett viss gaspådrag. Ökar belastningen kommer "governor" att se till att bränslemängden ökas. Och vice versa. 

Det är ju en mekanisk grunka med fjädrar, vikter och länkarmar. Ser allt ut att röra sig korrekt när du rör gasspaken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns en till tråd på detta ämne från TS

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...