Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Eltoa tömmer dåligt vid lägre spänning

Rekommendera Poster

Hej,

Vi upptäckte nu under sommaren att våran eltoalett började fungera sämre, den tömde inte hela skålen utan bara delvis. Min tanke var att något gått sönder i samband med att vi börjat använda oss av sugtömning detta år. De senaste dagarna har jag haft båten på laddning då vi sett att vi haft lite lägre spänning i systemet, ca 12,3v, vår solcell är för liten för att orka fylla på det vi förbrukar under en dag. Igår när batterierna var fulladdade så testade jag toaletten och då tömde den normalt igen. Det verkar som eltoan är lite spänningskänslig, kan också vara så att kablarna fram till den är klena eller dåliga. Toaletten är en äldre TMC, är det någon som varit med om liknande problem? Jag tycker inte att 12,3v är alarmerade lågt men det kanske är tillräckligt för att inverka på hur snabbt skålens tömningsmekanik kan rotera.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev wahlis:

Hej,

Vi upptäckte nu under sommaren att våran eltoalett började fungera sämre, den tömde inte hela skålen utan bara delvis. Min tanke var att något gått sönder i samband med att vi börjat använda oss av sugtömning detta år. De senaste dagarna har jag haft båten på laddning då vi sett att vi haft lite lägre spänning i systemet, ca 12,3v, vår solcell är för liten för att orka fylla på det vi förbrukar under en dag. Igår när batterierna var fulladdade så testade jag toaletten och då tömde den normalt igen. Det verkar som eltoan är lite spänningskänslig, kan också vara så att kablarna fram till den är klena eller dåliga. Toaletten är en äldre TMC, är det någon som varit med om liknande problem? Jag tycker inte att 12,3v är alarmerade lågt men det kanske är tillräckligt för att inverka på hur snabbt skålens tömningsmekanik kan rotera.

 

/Wahlis

Dålig kontakt nånstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vid lägre spänning så jobbar toan på, men den får inte upp samma fart, så det verkar inte vara kontaktproblem i form av att den inte funkar alls, möjligen klena kablar.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tror jag.

 

Spolsekvensen går på en timer.

Varje varv pumpen snurrar spolas en viss mängd ut.

 

Vid lägre spänning går timern fortfarande lika fort, men pumpen snurrar långsammare.

Resultatet blir att pumpen snurrar färre varv på samma tid och spolar alltså ut en mindre volym.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev wahlis:

Även vid lägre spänning så jobbar toan på, men den får inte upp samma fart, så det verkar inte vara kontaktproblem i form av att den inte funkar alls, möjligen klena kablar.

/Wahlis

Mät spänningen vid batteribanken och toaletten när du spolar så får du facit på spänningsfallet.

Kan vara så att när du har 12.3 volt i batteribanken och lite klena kablar så dyker spänningen avsevärt vid toaletten när du spolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...