Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
OscSve

Johnson 70hk tomgångs strul

Rekommendera Poster

Tja! 

 

Har en johnson 70hk ifrån 1977 som dör om tomgången hamnar under 2000 - 2500 varv. 

 

Köpte den defekt i början av sommaren visade sig att blocket var sprucket. 

 

Så jag har flyttat över allt till det nya blocket samt. 

Renoverat förgasarna

Ny bränslepump

Nya bränsleslangar

Alla packningar nya

Ny blåsa samt slang från tank

Nya tändstift

 

Är första gången jag skruvar med en större båtmotor och undrar väl helt enkelt om någon här inne har tips eller idéer för att felsöka vidare vad som orsakar tomgångsproblemet, kan det vara så enkelt som att något blivit felkopplat? Jag har i alla fall slut på idéer själv. 

 

Mvh Oscar 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tändpunkten. Skall vid tomgång ligga runt  ÖD, kanske 2-3 grader EÖD. Inledande gaspådrag tidigarelägger tändning utan att påverka spjällen. Vissa OMC V4 saknar blandningskruvar och regleras bara med tändningen. Vet inte hur det är med din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-19 vid 20:34 skrev guestsson:

Kolla tändpunkten. Skall vid tomgång ligga runt  ÖD, kanske 2-3 grader EÖD. Inledande gaspådrag tidigarelägger tändning utan att påverka spjällen. Vissa OMC V4 saknar blandningskruvar och regleras bara med tändningen. Vet inte hur det är med din.

Tändpunkten är rätt, dock så verkar den bara gå på 1 cylinder efter att jag synat stiften.. Fick tips om att kolla på cdi har mätt på utgående kablar till varje tändspole ifrån cdi när motorn är igång och enbart en av kablarna visar att det finns någon form av ström fram till sin spole. Mätte även ingående till cdi och får jämna värden över alla där. Kan cdin spöka så pass att bara en cylinder tänder ordentligt? 

IMG_20200819_142233.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är tänkbart om än ganska ovanligt. Men, är det inte så att den går på alla på lite högre varv?

Här hittar du felsökningsinfo om du inte redan har detta: http://mareng.co.uk/install_sheet/CDI-7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Var försiktig! Spänningen ut från statorn till CDI:n och från CDI:n till tändspolarna är runt 200 V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...