Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Cosmo

Albin, Nimbus eller Maxim 26?

Rekommendera Poster

Familjen går i båtköpartankar och funderar mest på Albin 26, Nimbus 26 eller Maxim 26. Vi är nybörjare på motorbåt så jag vill gärna ha era tankar på plus/minus, fördelar/nackdelar mellan dessa båtar!

 

Vi är fem pers (tre barn i åldern 8-13 år) och vill ha båten för att komma ut på sjön, bada och övernatta ett par dagar åt gången. När vi kollar Blocket är bogpropeller ett krav och bytt motor naturligtvis ett plus. Vad mer ska vi fundera på? Och vad tycker ni är bra eller dåligt ovanstående modeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 26 och Maximen är ju jämförbara, Maximen har rätt svag och liten  motor. Albin 26 har har jag väl egentligen inga åsikter om, kollade en en gång som var till salu, upplevde många nivåskillnader i durken som man kunde snubbla på.

 

Maximen är ju relativt motorsvag har ett segelbåtsdrev med propellern ganska långt in under aktern vilket ger god manöverbarhet, men den har höga fribord och blir därmed svår att lägga till med i sidvind. Men det är väldigt bra utrymme ombord. Om den senare utrustats med bogpropeller är ju det många plus.

 

Nimbus 26 är ju mer praktisk, enligt mina sätt att se på motorbåtar då, alla har ju olika referenser.

Detta är en båt med mer motor som gör bättre fart i vattnet, det fanns ett fåtal som fick bensinmotor, om det finns sådana kvar som inte är bytta så är det en anledning att inte köpa båten. När det gäller dieselmotorerna var ”Peugeotmotorn” MD21 vanlig, kanske inte världens bästa marinmotor men den funkar, svagheten är att topplocket är i aluminum och kan vrida sig om kylningen uteblir. För övrigt skall man lyssna efter knaster när man går på fördäck, det kan bero på delaminering av materialet. Om vindruteramarna är av trä skall man också dra öronen åt sig, det kan ha sugits in fukt i ändträt om det är bristfälligt underhållet.
Även övriga rutramar, om det fortfarande är gummilister runt de mindre rutorna har nog dom torkat och det läcker in vatten, men många har bytt till aluminiumramar. Detta gäller ju de andra båtarna också.

 

Nimbus 26 är rätt så gammal nu, men planlösningen håller fortfarande för en familj, men om du har råd skall du gå upp en nimbusgeneration och kolla på Nimbus 2600 och 2700 istället, i princip samma båt men 2700 saknar akterruff och faller nog bort ur din synvinkel, å andra sidan behöver inte familjen smörja in sig med konsistensfett då den skall vistas tillsammans i sittbrunnen, i 26 och 2600 kan det bli tröttsamt trång med fem personer. Prova att sitta ned vid bordet tillsammans!

 

Vidare skall man se gamla motorer som ett observandum, bra om man kan finna en gammal båt med relativt ny motor. Vidare skall du kolla skicket på inredningen, och hur det ser ut i motorrummet, på toan och i byssan (=köket) skicket här avslöjar ganska mycket hur båten har skötts om.


Sedan blir aldrig det första båtköpet det mest optimala, man lär sig efterhand, redan efter en säsong med båten upptäcker man saker man vill ha annorlunda på nästa båt, och nästa, och nästa...

 

Lycka till!

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-19 vid 17:21 skrev Georg_Ohm:

Albin 26 och Maximen är ju jämförbara, Maximen har rätt svag och liten  motor. Albin 26 har har jag väl egentligen inga åsikter om, kollade en en gång som var till salu, upplevde många nivåskillnader i durken som man kunde snubbla på.

 

Maximen är ju relativt motorsvag har ett segelbåtsdrev med propellern ganska långt in under aktern vilket ger god manöverbarhet, men den har höga fribord och blir därmed svår att lägga till med i sidvind. Men det är väldigt bra utrymme ombord. Om den senare utrustats med bogpropeller är ju det många plus.

 

Nimbus 26 är ju mer praktisk, enligt mina sätt att se på motorbåtar då, alla har ju olika referenser.

Detta är en båt med mer motor som gör bättre fart i vattnet, det fanns ett fåtal som fick bensinmotor, om det finns sådana kvar som inte är bytta så är det en anledning att inte köpa båten. När det gäller dieselmotorerna var ”Peugeotmotorn” MD21 vanlig, kanske inte världens bästa marinmotor men den funkar, svagheten är att topplocket är i aluminum och kan vrida sig om kylningen uteblir. För övrigt skall man lyssna efter knaster när man går på fördäck, det kan bero på delaminering av materialet. Om vindruteramarna är av trä skall man också dra öronen åt sig, det kan ha sugits in fukt i ändträt om det är bristfälligt underhållet.
Även övriga rutramar, om det fortfarande är gummilister runt de mindre rutorna har nog dom torkat och det läcker in vatten, men många har bytt till aluminiumramar. Detta gäller ju de andra båtarna också.

 

Nimbus 26 är rätt så gammal nu, men planlösningen håller fortfarande för en familj, men om du har råd skall du gå upp en nimbusgeneration och kolla på Nimbus 2600 och 2700 istället, i princip samma båt men 2700 saknar akterruff och faller nog bort ur din synvinkel, å andra sidan behöver inte familjen smörja in sig med konsistensfett då den skall vistas tillsammans i sittbrunnen, i 26 och 2600 kan det bli tröttsamt trång med fem personer. Prova att sitta ned vid bordet tillsammans!

 

Vidare skall man se gamla motorer som ett observandum, bra om man kan finna en gammal båt med relativt ny motor. Vidare skall du kolla skicket på inredningen, och hur det ser ut i motorrummet, på toan och i byssan (=köket) skicket här avslöjar ganska mycket hur båten har skötts om.


Sedan blir aldrig det första båtköpet det mest optimala, man lär sig efterhand, redan efter en säsong med båten upptäcker man saker man vill ha annorlunda på nästa båt, och nästa, och nästa...

 

Lycka till!

 

Tack för denna input! 
 

Börjar så smått fundera på drev kontra rak axel på sin första egna båt. Maxim har ju som bekant ett S-drev. Är det mycket mer underhåll på detta än om man har rak axel? Och varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-21 vid 22:24 skrev Cosmo:

Tack för denna input! 
 

Börjar så smått fundera på drev kontra rak axel på sin första egna båt. Maxim har ju som bekant ett S-drev. Är det mycket mer underhåll på detta än om man har rak axel? Och varför?

Underhållet på s-drevet är i stort sett oljebyte, så det är inte så betungande :)
Ang. motorn på Maximen är det MD21 som originalmotor, vilket det även sitter i många Nimbus 26:or. En ganska slamrig motor som inte gillar att varvas.
Maximens stora fördel jämfört med de andra båtarna du jämför med, är att den har midcabin också, vilket ger 1-2 extra kojplatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...