Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ErikLind

Arronet 24.5 motoralternativ

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är på gång att beställa en Aronet 24 5 Surprise.

 

Alternativen det står mellan är:

 

Suzuki 300 V6/3,6 liter +0:-

Mercury 300 V8/4,6 liter +20.000:-

Suzuki 300 DP V6/3,6 liter +70.000:-

 

Jag har en Suzuki 250 på min nuvarande båt och är väldigt nöjd med den, men när jag var på en provtur med Arronet:en imponerade Mercuryn med sin tystnad.

Den var verkligen extremt tyst och kändes spontant (kort provtur) som mer än tillräckligt stark.

 

Vilken skulle du välja? 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ErikLind:

Hej,

 

Jag är på gång att beställa en Aronet 24 5 Surprise.

 

Alternativen det står mellan är:

 

Suzuki 300 V6/3,6 liter +0:-

Mercury 300 V8/4,6 liter +20.000:-

Suzuki 300 DP V6/3,6 liter +70.000:-

 

Jag har en Suzuki 250 på min nuvarande båt och är väldigt nöjd med den, men när jag var på en provtur med Arronet:en imponerade Mercuryn med sin tystnad.

Den var verkligen extremt tyst och kändes spontant (kort provtur) som mer än tillräckligt stark.

 

Vilken skulle du välja? 

 

Tack på förhand!

 

Jag skulle välja Mercury då det är en nyutvecklad modell. Dessutom större slagvolym = mer vrid. Jag tror också det ingår servostyrning på Mercuryn vilket du kommer ha stor glädje av.

 

Sist men inte minst verkar tjuvarna mindre intresserade av Mercuryn vilket bör innebära lägre försärkingspremie (värt att kolla upp?).

 

Inget illa om Suzuki för det, men i den här skaran är mitt val klart p.g.a. det jag skrivit ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, johan_sjobjorn said:

 

Jag skulle välja Mercury då det är en nyutvecklad modell. Dessutom större slagvolym = mer vrid. Jag tror också det ingår servostyrning på Mercuryn vilket du kommer ha stor glädje av.

 

Sist men inte minst verkar tjuvarna mindre intresserade av Mercuryn vilket bör innebära lägre försärkingspremie (värt att kolla upp?).

 

Inget illa om Suzuki för det, men i den här skaran är mitt val klart p.g.a. det jag skrivit ovan.

Tack för din input Johan. Mercuryn var verkligen extremt tyst, och det billigaste alternativet om man inkluderar servostyrningen. Den är nog det troligaste valet.

 

Suzuki har även Dual Prop som ett (mycket dyrare) alternativ. Som jag förstått det går det snabbare att komma upp i plan, samt att den är något stabilare i framdrivningen på något vis.

Har du någon åsikt om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ErikLind:

Tack för din input Johan. Mercuryn var verkligen extremt tyst, och det billigaste alternativet om man inkluderar servostyrningen. Den är nog det troligaste valet.

 

Suzuki har även Dual Prop som ett (mycket dyrare) alternativ. Som jag förstått det går det snabbare att komma upp i plan, samt att den är något stabilare i framdrivningen på något vis.

Har du någon åsikt om det?

duo prop ger bättre riktningsstabilitet och manöverduglighet (särskilt vid lågfart / backning). Har det själv men på en inombordare.

 

Däremot kan du förbättre egenskaperna på singelpropeller genom att köra på en fyrbladig variant.

 

Jag skulle ändå välja mercuryn, särskilt med tanke på att det är en stor prisskillnad också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, bra input.

 

Arronet 24.5 finns inte med inombordare, däremot Arronet 25 som jag tror har samma skrov.

Till den kan man få:

Volvo Penta D3 220 hkr duopropp (inkl alupropp), som största alternativ.

 

Vad tror du om det motoralternativet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercuryn alla dagar. Ny modell, V8 och stor cylindervolym. Dessutom tyst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ErikLind:

Kanon, bra input.

 

Arronet 24.5 finns inte med inombordare, däremot Arronet 25 som jag tror har samma skrov.

Till den kan man få:

Volvo Penta D3 220 hkr duopropp (inkl alupropp), som största alternativ.

 

Vad tror du om det motoralternativet?

 

Vet inte hur dagens d3 är men den har ett rykte om att va ett problembarn inom d-serien.

 

jag tror faktiskt att TCO (total ägandekostnad) för en fritidsbåt blir bättre med en utombordare än en VP diesel trots att utombordarn drar mer och kostar mer i försäkring. Detta då jag gissar att D3an kostar bra mycket mer i inköp och kommer kosta mer att underhålla.

 

men denna kalkyl beror såklart på hur mycket du kör. Ska du pendla med båten kanske d3an bör övervägas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...