Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
OlleMa

Varm b20/aq130c, hjälp!

Rekommendera Poster

Okej. Goda nyheter!? Nära ett slut??

 

Bytte till ny tempgivare, identisk, fortsatt placering akterut. Nu stabiliserade den sig på 60-65 grader på instrumentpanelen. Vid mätningar med IR visar att toppen är omkring 81 grader vid första cylindern och omkring 77 grader på fjärde cylindern. Allt annat på motorn är kul, termostathus och limpa omkring 40. Vågade nu köra omkring 15 minuter och varvade även upp den i 4000 varv. Höll ovanstående temperaturer oförändrade.

 

Hur varm får en topp bli? Är toppen varmare än kylvattnet eller byter IR mätningen att vattnet kokar på insidan? Eller kan mätare på panelen stämma och kylvattnet endast är omkring 60

grader?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev OlleMa:

Okej. Goda nyheter!? Nära ett slut??

 

Bytte till ny tempgivare, identisk, fortsatt placering akterut. Nu stabiliserade den sig på 60-65 grader på instrumentpanelen. Vid mätningar med IR visar att toppen är omkring 81 grader vid första cylindern och omkring 77 grader på fjärde cylindern. Allt annat på motorn är kul, termostathus och limpa omkring 40. Vågade nu köra omkring 15 minuter och varvade även upp den i 4000 varv. Höll ovanstående temperaturer oförändrade.

 

Hur varm får en topp bli? Är toppen varmare än kylvattnet eller byter IR mätningen att vattnet kokar på insidan? Eller kan mätare på panelen stämma och kylvattnet endast är omkring 60

grader?

 

 

BE08753D-51E3-4FF0-A7B2-06E3F5AEAF71.jpeg

DC0FB5AF-EC3E-4EBC-A5B6-D28A376AF40F.jpeg

E9F6D1A9-9D79-4F86-AAB4-148EC8D70CB5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ditt motorinstrument inte är något precisionmätare. Är givaren rätt till instrumentet

 

Mät med IR direkt på givaren så nära toppen som möjligt. Tänk också på att laserpunkten på IR termometern ligger ca 1,5 cm högre än mätpunkten. 

Du kan ju kolla IR instrumentet mot en känd temperatur och liknande yta som toppen

 

Toppen ligger på 70-95 grader beroende på effektuttag och kylvattenflöde i ett färskvattenkylt system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Gelis:

Tänk på att ditt motorinstrument inte är något precisionmätare. Är givaren rätt till instrumentet

 

Mät med IR direkt på givaren så nära toppen som möjligt. Tänk också på att laserpunkten på IR termometern ligger ca 1,5 cm högre än mätpunkten. 

Du kan ju kolla IR instrumentet mot en känd temperatur och liknande yta som toppen

 

Toppen ligger på 70-95 grader beroende på effektuttag och kylvattenflöde i ett färskvattenkylt system.

Givaren är inte rätt till instrumentet. Visar 20 grader för lite enligt test med hett tevatten i kopp. Fast sista kylröret som leder bort vattnet till knät är ju inte mer än 60 grader så svårt att tänka att det skulle vara varmare inne i motorn!? Puttrade runt med den idag i 5 knop. Blev något varmare, men gick bra.

 

Enligt mekaniker är det inte konstigt att det blir 85 grader vid tändstiften eftersom det är bit ifrån kylkanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller röret 60° så är det inte mycket varmare i motorn, under förutsättning att cirkulationen fungerar som den ska.

Tempen vid tändstiften är inget att oroa sig för. Har du 60-70° på givaren med IR så prova att dra på lite så båten planar.

Håll koll på temperaturen med IR på givaren, ökar den inte mer än 5-6° så kör vidare. Då kan ju problemet vara löst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-28 vid 16:04 skrev Gelis:

Håller röret 60° så är det inte mycket varmare i motorn, under förutsättning att cirkulationen fungerar som den ska.

Tempen vid tändstiften är inget att oroa sig för. Har du 60-70° på givaren med IR så prova att dra på lite så båten planar.

Håll koll på temperaturen med IR på givaren, ökar den inte mer än 5-6° så kör vidare. Då kan ju problemet vara löst.

Hallå igen Gelis! Läst igenom hela denna tråd nu några år senare, vill säga tusen tack igen för dina svar! Ser ut på din bild som du också har en Marieholm Catalina M22:a, men jag kanske ser fel!?

 

Vilken resa det varit med kylningen av den här motorn. Vi har ändå kunnat njuta lite på somrarna, men mycket meckande har det varit.

 

Nu gick topplockspackningen igen här, och jag har åter tagit isär alltihopa. Denna gång planat toppen eftersom den var ojämn, inte så rostig vid kylkanalerna så det kändes säkert att plana den lite. Nu till min fråga:

 

Det är mycket sämre kylning framtill i toppen, verkar vara bra kylning baktill!?

 

Vid 2000rpm/5 knop: 63 grader på instrumentet, IR visar 61 grader runt givaren. Och runt på toppen omkring 70-80 grader. Och limpan vid inspektionsluckan 60 grader.

Vid belastning/planing: Instrument 83 grader, IR: limpan fram 105 grader, IR toppen vid första tändstiftet 95, IR vid fjärde tändstift 65 grader.

 

Topplockspackningen hade gått på två ställen vid första cylindern.

 

Tog bort en frostplugg och kontrollerade: Fördelningsröret var borrat baktill, inte hunnit mäta exakt hur många mm ännu men kanske 5-6 mm enl ögonmått (Sanktanna skriver att det bör vara 8 mm men de flesta ändra säger 6 mm).

 

Någon som har någon idé om varför det är bra kylning bak på toppen men inte framtill!? Har förstått det som att det annars brukar vara tvärt om!?

 

Tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev OlleMa:

Hallå igen Gelis! Läst igenom hela denna tråd nu några år senare, vill säga tusen tack igen för dina svar! Ser ut på din bild som du också har en Marieholm Catalina M22:a, men jag kanske ser fel!?

 

Vilken resa det varit med kylningen av den här motorn. Vi har ändå kunnat njuta lite på somrarna, men mycket meckande har det varit.

 

Nu gick topplockspackningen igen här, och jag har åter tagit isär alltihopa. Denna gång planat toppen eftersom den var ojämn, inte så rostig vid kylkanalerna så det kändes säkert att plana den lite. Nu till min fråga:

 

Det är mycket sämre kylning framtill i toppen, verkar vara bra kylning baktill!?

 

Vid 2000rpm/5 knop: 63 grader på instrumentet, IR visar 61 grader runt givaren. Och runt på toppen omkring 70-80 grader. Och limpan vid inspektionsluckan 60 grader.

Vid belastning/planing: Instrument 83 grader, IR: limpan fram 105 grader, IR toppen vid första tändstiftet 95, IR vid fjärde tändstift 65 grader.

 

Topplockspackningen hade gått på två ställen vid första cylindern.

 

Tog bort en frostplugg och kontrollerade: Fördelningsröret var borrat baktill, inte hunnit mäta exakt hur många mm ännu men kanske 5-6 mm enl ögonmått (Sanktanna skriver att det bör vara 8 mm men de flesta ändra säger 6 mm).

 

Någon som har någon idé om varför det är bra kylning bak på toppen men inte framtill!? Har förstått det som att det annars brukar vara tvärt om!?

 

Tacksam för all hjälp.

Det är ingen Marieholm utan en Coronet 21 Explorer II.
 

 Packningen blåst cylinder 1 vilken är i framkant så ligger nog förklaringen på högre temp där.
Sedan kan man även ställa sig frågan, är toppen rätt konverterad. Bla röret under termostaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...