Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Varför VHF inne i båten?

Rekommendera Poster

Just nu hjälper jag ett kompispar att köpa en bra segelbåt. Vi har tittat på några, och en sak jag blev påmind om var att de flesta båtar verkar ha VHF-radion inne i båten, normalt sett vid navigationsplatsen om den finns, men annars vid elcentral eller liknande. Är detta en rest från tiden när de inte var vädertätade och var tvungna att vara inomhus och skyddade? För det är ju ohyggligt opraktiskt. Det är ju i sittbrunnen man behöver radion. Eller är folk bara så lata och ointresserade att de låter radion sitta bortglömd där inne för att de inte använder den? För i dag är ju alla vädertätade och kan sitta ute i alla väder, året runt.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Eller är folk bara så lata och ointresserade att de låter radion sitta bortglömd där inne för att de inte använder den? För i dag är ju alla vädertätade och kan sitta ute i alla väder, året runt.

Vår sitter inne i båten. Till mitt försvar är den gammal och lika tät som ett durkslag. Ute i sittbrunnen har vi en bärbar.

Den stationära kommer ersättas med en ny inom en snar framtid. Jag håller på och grunnar var i sittbrunnen den nya skall sättas. Det är inte helt självklart.

Som du förstår håller jag med dig om att ha radion tillgänglig ute, fast just radion är ju bra att ha tillgänglig även inne... 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mikrofon sitter i nedgången mellan salongen och sittbrunnen, då når man den från båda ställen.

Redigerad av Gaidin
Stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till moderna VHF kan man dessutom ansluta en trådlös mick/högtalare som man kan använda var som helst på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Eld-:

Till moderna VHF kan man dessutom ansluta en trådlös mick/högtalare som man kan använda var som helst på båten.

Trådlöst är inget att lita på. Och man måste ju fortfarande till radion för att ändra kanal och liknande, antar jag, så man vinner inget på det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Som du förstår håller jag med dig om att ha radion tillgänglig ute, fast just radion är ju bra att ha tillgänglig även inne... 🙄

Nä, jag förstår faktiskt inte alls i vilka situationer man behöver den inne. Båten styrs och kontrolleras från sittbrunnen på de flesta segelbåtar, så att radion skulle behövas på annan plats begriper jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

att radion skulle behövas på annan plats begriper jag inte

Om man seglar lite längre så delar av tiden tillbringas inne.

(Alternativt att man även har en inre styrplats, vilket jag iofs inte har).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade min inne i båten men nästan rakt framför nedgången. Den går att prata i från sittbrunn. Finns även ett tillbehör med en trådad mic/högtalare man kan montera i sittbrunnen på snabbkontakt om man vill ha en ute. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man skall föra ett samtal på VHF så är det en fördel att vara inne i den tystare, skyddade miljön inne i båten men jag håller med raol, varför finns det inte förlängningssladdar till handmic/handenhet så att man kan sitta i sittbrunnen? Jag har också min monterad vid nedgången så att jag når micen men det första som händer är ju att man skall byta kanal från 16 till någon annan. Då måste jag se displayen och måste då ned i ruffluckan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Trådlöst är inget att lita på. Och man måste ju fortfarande till radion för att ändra kanal och liknande, antar jag, så man vinner inget på det.

 

Öhh, hela idén med radio är liksom trådlös... 🙂

 

Det finns - eller fanns i alla fall tidigare - VHF.er med fjärrkontroll där man kan styra alla funktioner.

En VHF i innemiljö och en fjärrkontroll i utemiljö tror jag är en bra lösning för den som använder sin VHF mycket.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Öhh, hela idén med radio är liksom trådlös... 🙂

 

En VHF i innemiljö och en fjärrkontroll i utemiljö tror jag är en bra lösning för den som använder sin VHF mycket.

Ja, men det är skillnad på de tekniker som används för fjärrkontroller över korta sträckor. De är samtliga genomgående dåliga till usla.

Om vi undantar de båtar som har invändig styrplats, så kan jag inte föreställa mig hur det är fler situationer där man använder radion inne i båten jämfört med från sittbrunnen.

Låt säga att man ropar på nån på kanal 16. Den har man förmodligen förvald. Sen bestämmer man att man går över på en annan kanal. Då ska man alltså lämna sin post, sluta styra båten, klättra ner i båten, ändra kanalen, och sen klättra tillbaks upp i sittbrunnen. Snacka en stund, och sen gå ner igen för att ändra tillbaks till 16. Du får väl hålla med om att det framstår som helt rubbat!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom "fjärrkontroller" som jag har sett och provat har alla funktioner som finns på basstationen. Så att byta kanal bör gå att göra på den med.

 

För övrigt så kan jag byta kanal via handenheten på min Radio. Snabb koll på nätet så verkar det vara vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Om vi undantar de båtar som har invändig styrplats, så kan jag inte föreställa mig hur det är fler situationer där man använder radion inne i båten jämfört med från sittbrunnen.

Det är nog helt enkelt så att olika personer använder sin VHF på olika vis och olika mycket.


Telefon funkar bra i Stockholms skärgård och då kommer man automatiskt till den man vill prata med oavsett avstånd och oavsett om den man söker är i båten eller inte.

 

Min uppfattning är att VHF:en har en rätt liten plats i var man hjärta när det gäller "närakustensegling". Sedan finns det givetvis även tillfällen när VHF:en är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Telefon funkar bra i Stockholms skärgård och då kommer man automatiskt till den man vill prata med oavsett avstånd och oavsett om den man söker är i båten eller inte.

 

Hur får du telefonnumret till fartyget vars väg du ska korsa i en passage och vill snacka med?

Jag ser VHF som en säkerhetsutrustning, inte gammaldags telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon skrev så är det tystare inne i båten och VHF har ofta ganska dåligt ljud så det underlättar att prata vid navigationsplatsen.

Jag använder i princip aldrig VHF i svenska vatten, ropade upp en tanker i somras på väg hem från Gotland, det är enda gången jag använt den i år.

 

Förra året i skotska vatten så var man tvungen att prata VHF i de flesta hamnar och även på kanalerna, då kunde det vara skönt att stå inne i båten och prata i stället för i sittbrunnen där kulingen vrålar en i örat.

 

Jag styr allt från handkontrollen, själva enheten sitter bakom en panel inne i båten. Att ha handenheten i nedgången från sittbrunnen tycker jag är kanon, då kan jag prata både från sittbrunnen och navigationsplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Det är nog helt enkelt så att olika personer använder sin VHF på olika vis och olika mycket.

Ja, det är nog huvudet på spiken.

Seglar man mycket själv är nära styrplats viktigt, oftast med besättning så är det i regel tystare och lugnare under däck samt att rorgängaren kan koncentrera sig på att styra och telegrafisten på att kommunicera.

Trådlösa eller trådade fjärrkontroller ger större flexibilitet liksom dubblerade radioapparater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man tidigare hade allt på samma plats vid navigations stationen känns väl rätt tänkt, speciellt då man till bara för ett par år sedan förlitade sig på papperssjökort.

 

Att kunna prata med sjöräddning i en stilla miljö om nödställds position, plotta den i kortet, samt sin egen position för att se hur långt man har dit alt kunna plotta sin position etc. Även kunna plotta ex navigations varningar som sänds över radio görs enklast nere i båten.

 

Nu med plotter så har man kunnat frångå nav stationen mer och mer på nyare båtar, men tycker fortfarande det kan finnas stort behov att att kunna stänga om sig så man hör/hörs bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har iofs bara erfarenhet av vår radio, men den hör man nog tydligt även i orkan, och jag vet att det hörs väldigt bra även åt andra hållet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hur får du telefonnumret till fartyget vars väg du ska korsa i en passage och vill snacka med?

Jag ser VHF som en säkerhetsutrustning, inte gammaldags telefon.

Har aldrig känt ett behov av att ropa upp ett större fartyg för att snacka lite om deras vägval eller annat; brukar helt enkelt hålla mig undan från dem bara.

Hur många gånger har du gjort det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Har aldrig känt ett behov av att ropa upp ett större fartyg för att snacka lite om deras vägval eller annat; brukar helt enkelt hålla mig undan från dem bara.

Hur många gånger har du gjort det..?

Vi visar vår avsikt tydligt och i god tid, det räcker för att hålla de på bryggan på gott humör. Inget hade blivit bättre av en VHF-konversation, som båt ska man ändå hålla sig undan från skepp när trafiken är tät eller farleden trång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha WHFn ute  och dra in sladden till micken  dom få gånger dom hör dåligt. 

Ett tips är att vända på huvudet så vinden inte blåser rakt i micken, lägga handen som en skärm, eller huka sig ner i sittbrunnen så det blir lä. 

För om man inte hör whfn ute bör man nog byta whf.

Oftast har man gpsn ute ska man annars springa ut för se var man befinner sig för sedan springa in  och ropa upp vid nödläge. 

 

Tror det är gammeldags ihållande att ha den inne. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Nä, jag förstår faktiskt inte alls i vilka situationer man behöver den inne. Båten styrs och kontrolleras från sittbrunnen på de flesta segelbåtar, så att radion skulle behövas på annan plats begriper jag inte.

Någon kanske har tänkt på en stöldrisk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju mycket i framförallt segelbåtar som finns kvar av gammal hävd. 

VHF inne
Stort kartbord inne

Plotter montering inne. 

 

Modernare båtar har plotterplacering ute, men fortfarande stort kartbord och VHF inne. 

 

Jag ser absolut fördelen med att ha VHF ute, jag har idag en bärbar VHF ute. Den VHFen som är monterad inne slår jag sällan på just för att den sitter inne - jag hör den inte. 

 

Om jag bygger en ny panel vid ratten så blir det en ny VHF inne med trådburen extra mic vid ratten - det är ju där man står när något händer. Betydligt bättre mottagning än en handburen. Bla Raymarine har ju modeller där man har en fast enhet inne med extra handenhet med display ute. Jag ser fördelen med att ha möjlighet att prata både inne och ute - om man nu har en VHF. 

 

Kartbordet har man ju inte heller lika stor nytta av som tidigare iom plotter och digitala kart program - sitter mest där när jag skriver loggbok, eller med datorn när jag går igenom väderprognoser. 

 

Kustnära kan man tycka att en mobil telefon är minst lika bra - men om något händer och sjöräddning osv skall vara med - så använder dom VHF - har man då en VHF så kan man prata med alla samtidigt om vad det gäller = korta informationsvägar. 

 

 

@Peter_K Jag har för många år sedan blivit anropad av fartyg - då tyckte dom att det såg ut som om något satt fast i mitt drev - dom kom bakom mig i samma riktning - inte hänt ofta, men det händer att man (jag i detta fall) kommunicerar med fartyg. I övrigt håller jag med - man visar tydligt sin avsikt och håller sig på bra avstånd - så alla kan känna sig lugna & förstå att det är en "pigg seglare" dom möter :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många seglar ensamma här? Man kan ju dela upp sysslorna ombord, en styr och en sköter VHFn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev tugge:

För om man inte hör whfn ute

Eller vad mottagarstationen hör när det blåser kuling i mikrofonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MarkusF:

Hur många seglar ensamma här? Man kan ju dela upp sysslorna ombord, en styr och en sköter VHFn.

Jag seglar så gott som alltid ensam, och lär göra det framöver också. De gånger jag har med folk, så är det nästan aldrig såna som kan nåt om båtar, än mindre hur man sköter en VHF.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fråga.

Hur många av er här på MG har ropat upp något större fartyg - eller mindre för den delen - i svenskt vatten för att förvissa er om hur ni ska korsa era väg eller mötas.

 

Jag har aldrig hört någon sådan trafik, men jag lyssnar ju inte så mycket...

 

Om ni inte dryftar detta, vad använder ni då apparaten till?

Vår VHF är i stort sett tyst på alla kanaler utom när det är väderleksrapport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är till 65 procent ensam i båten när jag är ute.

VHF är ett tyst forum nuförtiden.  jag använder den en del mellan kompisarna bara för att den finns nära till hands.

Har någon enstaka gång ropat upp fartyg och bogserare i trånga hamnar för att veta om deras planer, så att man slipper komma i vägen för dom.

Nu va det länge sedan jag använt VHFn till något vettigt, men den finns där och ökar chansen till att få hjälp när man är utanför tecknings området för mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar till 80% ensam. 
har hänt att vi ropat upp en färja som inte kört sin vanliga kurs och kollat så att de hade koll på lilla segelbåten föröver. 
Hellre det än att få, de visserligen vänliga, men väldigt starka två tutningarna för att få reda på deras avsikt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt kontakta större fartyg som betett sig totalt oväntat men de svarade inte. Jag tror inte att yrkessjöfarten i regel bryr sig om att svara fritidsbåtar. Utom på öppet hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...