Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
moggep

Öppna fjärrkontroll till ankarspel

Rekommendera Poster

Jag måste byta batteri i min fjärrkontroll till ankarspelet. Det är en Lewmar (se bild). Men hur f*n får man isär den? Det sitter 6 st skruvar på baksidan, och enligt manualen ska man ta bort dem och öppna den. Men det sitter som berget, verkar nästan som den är limmad. 

Nån som vet hur man öppnar den utan att slå den i småbitar? 

 

IMG_20200818_133819.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även fjärrkontroller till TV mm är hopsatta på detta vis. Det sitter ett antal hakar runt insidan. Ovansidan hakar i dessa. Därmed behövs egentligen inga skruvar. 
Du får ta en liten smal plattskruvmejsel och försiktigt bända upp höljet som är utanför och låser mot insidan. Fördel om du kan ha flera mejslar samtidigt.

Det kommer bli märken, troligtvis är detta avsiktligt för att leverantören ska kunna neka garantiärenden.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att tiden har fått delarna att "kallsvetsas" ihop? Gör som @Baxlaget skriver, några vassa verktyg i skarven och börja bända. Om det sitter 6 st skruvar för att hålla ihop delarna borde det inte vara några luriga hakar dessutom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

borde det inte vara några luriga hakar dessutom.

Nej, det borde det inte. Men i många dosor typ fjärrkontroller är det faktiskt så. Ofta sitter de så hårt att man får snitta upp sidan för att ovan- och undersidan ska separera.
Sedan går det utmärkt att få delarna att "klicka" tillbaka igen. Släng skruvarna!

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Bände med en matkniv och till slut släppte det. Överdelen är i nåt gummiliknande material, med underdelen är i plast. Så det hade helt enkelt klibbat ihop. Inga hakar, så skruvarna gör absolut sitt jobb. 

 

En annan rolig upptäckt var att det tydligen bara är höljet som skiljer 3-knappars varianten från den med 5 knappar. De två extra knapparna finns på kretskortet och fungerar, men på höljet finns bara tre knappar. 

Redigerad av moggep

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man inte riskera att skada plasten med skruvmejsel kan man använda sig av ett kreditkort eller liknande plastplatta för att bända loss hakarna försiktigt.

Jag gör detta när det är dags att diska mina fjärrkontroller från diverse handsvett och fett från huden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev moggep:

- - -

Bände med en matkniv och till slut släppte det. Överdelen är i nåt gummiliknande material, med underdelen är i plast. Så det hade helt enkelt klibbat ihop. Inga hakar, så skruvarna gör absolut sitt jobb.

- - -

Grattis!

 

Var bara försiktig när du skruvar samman de två halvorna igen. Det är lätt att dra sönder plasten i skruvhålen o sen kan det börja läcka i skarven.

 

Du kommer att behöva dela fjärren varje gång du ska byta batterier eller ta ur för vinterförvaringen för att inte riskera att batterierna läcker så det blir några gånger under båtens levnadstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Lintott:

Var bara försiktig när du skruvar samman de två halvorna igen. Det är lätt att dra sönder plasten i skruvhålen o sen kan det börja läcka i skarven.

Så sant.

 

När jag skruvar tillbaka skruvar i plastgrunkor skruvar jag baklänges tills jag känner ett litet "hopp" när skruven hamnar rätt i de befintliga gängorna. När skruven nu ligger rätt skruvar jag i skruven åt sätt håll. På så sätt undviker man att skära nya gängor i plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...