Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JohnFrings

Runt 33 fot med akterruff/flera kabiner

Rekommendera Poster

Vår familj är i förstadiet av att köpa segelbåt och har en viss budget så vi har främst kikat på 80-talsbåtar.

Det är alltså en familjebåt vi söker snarare än en racer och med två halvstora barn som förr eller senare kommer bli tonåringar är det önskvärt att det finns möjlighet till avskildhet; en kabin för föräldrar och en eller två kabiner för barn/ungdomar där de kan stänga om sig. Även toalett med dörr är önskvärt. Stickkojer bakom navstation och pentry blir alltså nedröstat i utvalsprocessen.

 

Vi söker helt enkelt tips på båtar som skulle kunna tänkas uppfylla detta.

 

Hittills har vi gjort research kring följande modeller:

  • Hallberg Rassy Rasmus 35
  • Maxi 100
  • Maxi 95
  • Maxi 999
  • Najad 34
  • Najad 343
  • Omega 34
  • Scanmar 33
  • Sweden Yachts C 34

 

Många av ovanstående verkar gå att hitta med ok segel, motor och rigg för under 300k SEK och det är väl ungefär upp till den prisklassen vi letar just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en fråga att fundera på är var du tänker segla. Rasmus och Najad 343 är bra på havet men inte så kvicka i skärgården. Maxi 999 ,Omega 34 och Scanmar 33 har partialrigg så de kan ju förses med självslående fock vilket gör dem lättare att kryssa med i skärgården. Självslående fock kan vara bra när man kanske seglar ensam med barnen också.

 

En annan sak som kan vara värt att ha i bakhuvudet är att byta teakdäck på en Rasmus, N343 eller C34 på varv kostar närmare 200 000 kr. Så är budgeten 300 000 bör du välja en båt  med bytt teakdäck eller utan.

 

 

Redigerad av Klubbjackan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Klubbjackan said:

Hej, en fråga att fundera på är var du tänker segla. Rasmus och Najad 343 är bra på havet men inte så kvicka i skärgården. Maxi 999 ,Omega 34 och Scanmar 33 har partialrigg så de kan ju förses med självslående fock vilket gör dem lättare att kryssa med i skärgården. Självslående fock kan vara bra när man kanske seglar ensam med barnen också.

 

En annan sak som kan vara värt att ha i bakhuvudet är att byta teakdäck på en Rasmus, N343 eller C34 på varv kostar närmare 200 000 kr. Så är budgeten 300 000 bör du välja en båt  med bytt teakdäck eller utan.

 

 

Bra poänger. Jag tänker i första hand på segling i skärgården, utan att ha brådska någonstans. Samtidigt vore det väldigt bra att kunna segla båten ensam med just t.ex. självslående fock. Sen har man ju mer långsiktiga drömmar om att kunna dra iväg på lite längre turer till åland, gotland och kanske ännu längre där man får räkna med lite tuffare förhållanden men i nuläget handlar det allra främst om att hitta en seglande, rymlig, flytande sommarstuga :)

 

Jag har hellre ett däck av plast med grepptejp än teak, jag antar att jag lägger större vikt vid funktion än estetik. Förmodligen dödar man värdet på en båt med teakdäck om man väljer att avlägsna det snarare än att renovera det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt med borttaget teakdäck men snyggt målat på däck med t ex en lätt kontrasterande färg mot det vita på överbyggnaden bör nog hålla sitt värde. En del som t ex letar N343or är ju ute efter en kapabel båt för långsegling. Ett gammalt läckande teakdäck är ju inget plus i det sammanhanget. Sen finns det skaran som anser att en orustbåt bara måste ha teakdäck. 

 

Men det är en del jobb också med att ta bort alla beslag, ta bort teaken, få bort ev rester av silikonbaserad läggningsmassa, spackla och måla...

 

Av båtarna du räknar upp är det ju en stor kvalitetsskillnad mellan t ex en Najad 343 och Maxi 95.  Hur mycket betyder en fin inredning för er? 

 Om båten ska användas lite som flytande sommarstuga är ju faktiskt mysfaktorn inte att förringa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar en S30 nya modellen vilken har en liten akterruff med sitthöjd där ungdomar kan få hålla till. Med sittbrunnstält blir båten lite större när man ligger förtöjd. S30 är ganska snabb samt enkel att segla själv med självslående fock samt ofta okomplicerat att lägga till vid en ö eftersom överhänget är ca 4 m från fören till kölen.

Om det blir en större båt i framtiden så lär det nog även bli en med akterruff.

 

Vill man ha en snabbseglande båt så ska man leta efter högre SRS-tal, se Svenska Seglarförbundets SRS-tabell.

Hittade några olika båtar på Blocket med akterruff och någon kanske kan vara av intresse för er familj och budget. Går man upp lite i budget finns så klart fler båtar att välja på.

Naturligtvis kan priserna variera en hel del beroende på skick och utrustning.

   

Albin Nova
Albin Stratus
Beneteau Oceanis 311 Clipper
Comfortina 32
Contrast 36/362
Dehler 34
Diva 35
Diva 39
Elan 295
Excel 319
Hallberg Rassy Rasmus
Hanse 331
Malö 40
Maxi 33
Maxi 35
Maxi 999
MAXI 1000
Najad 34
Omega 36
Omega 42
Puzzle 36
Scanmar 33
Sirena 38
Vindö 50
Wasa 410
Wasa 55

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev JohnFrings:

Hittills har vi gjort research kring följande modeller:

  • Hallberg Rassy Rasmus 35
  • Maxi 100
  • Maxi 95
  • Maxi 999
  • Najad 34
  • Najad 343
  • Omega 34
  • Scanmar 33
  • Sweden Yachts C 34

Många fina båtar i den listan. Den som ligger närmast mitt hjärta bland de båtarna är Najad 343. Dock behöver teakdäcket en rejäl syn. Är det bara i hyffsat skick kan man tvätta och nåta om så håller det i många år till.

 

Om ni var jag skulle ni även ha med Maxi 108 på listan. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på RB98 pris ca 200-250t går lätt att skapa tre kabiner med separata ingångar. Mycket båt för pengarna med fin planlösning,  samt mycket bra seglingsegenskaper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diva 35 har jag aldrig seglat men "på pappret" är den nog den första båt jag skulle kollat upp om jag skulle köpa segelbåt. Enligt @per_62 går den in i din budget.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev JohnFrings:

Vår familj är i förstadiet av att köpa segelbåt och har en viss budget så vi har främst kikat på 80-talsbåtar.

Det är alltså en familjebåt vi söker snarare än en racer och med två halvstora barn som förr eller senare kommer bli tonåringar är det önskvärt att det finns möjlighet till avskildhet; en kabin för föräldrar och en eller två kabiner för barn/ungdomar där de kan stänga om sig. Även toalett med dörr är önskvärt. Stickkojer bakom navstation och pentry blir alltså nedröstat i utvalsprocessen.

 

Vi söker helt enkelt tips på båtar som skulle kunna tänkas uppfylla detta.

 

Hittills har vi gjort research kring följande modeller:

  • Hallberg Rassy Rasmus 35
  • Maxi 100
  • Maxi 95
  • Maxi 999
  • Najad 34
  • Najad 343
  • Omega 34
  • Scanmar 33
  • Sweden Yachts C 34

 

Många av ovanstående verkar gå att hitta med ok segel, motor och rigg för under 300k SEK och det är väl ungefär upp till den prisklassen vi letar just nu.

Malö 40 h kan du lägga till på listan, jag missade ett par i våras som såldes för under 200k sek då jag helt enkelt inte hade fått tummen ur. 

 

Nu letar jag precis som er efter en "flytande sommarstuga" som man kan segla långt om man vill. Ni har inte funderat på en Bavaria? dock behöver ni nog gå upp ett par pinnhål i prisklass då.

 

Maxi 95 egentliga värde ligger runt 100k, och alla som läggs ut för det blir sålda.... Hade de inte varit så extremt fula så hade jag gärna haft en, har varit o kikat på flera, men kan inte riktigt förlika mig med utseendet. Känns som att det kommer sluta med att jag betalar onödigt mycket mer för en trängre men mer estetiskt tilltalande båt.....(HR 352... ;-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blev det. Letar efter båt i just denna storlek för mina föräldrar. Har själv snöat in lite på Omega 34 medan pappa är mer förtjust i Maxi 95 eller Comfort 32.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...