Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Pirayan

Ankarspelsval

Rekommendera Poster

5 minuter sedan skrev Pirayan:

Med ett bråkande spel så måste man kunna åka fort. Man vet ju inte hur länge man ska bråka med att mata in en tamp 😂

Min båt är 3.05 så inte så värst kännslig men att ha 70kg till på samma sida om 5 batterier och en styrman med kulmage så kan det luta en del. 

 

Jag puttrar mest i 6-7 knop så jag har samma inställning som du. Men om jag vill ligga kvar vid en underbar holme till söndageftermiddag så kan jag göra det utan att bli sen till jobbet på måndagen. ( om jag inte har jobbet med mig). Dock så kostar det lite extra att ligga kvar några timmar till 🚤

Ja det är alltid en balans akt att placera/montera allt ombord så att man inte får för mycke slagsida.

Jag brukar planera alla nya tyngre prylar på sommaren så att jag kan använda diverse vänner och bekanta som barlast för att se effekten av mina kommande planer med ny tyngre utrustning.

Kan likna Tetris innan sakerna hittat rätt plats, brukar ta 1-2 säsonger när man bytt båt.

Ja inte gör kulmagen det enklare, vet av egen erfarenhet😁

Det värsta jag vet är en båt som känns som den kommer att kantra när man går förbi styrhytten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pirayan:

Mmmm. tänker det samma och jag har för mig att mitt behöver 70Amp och ett Ancormatic behöver 50Amp så jag skulle i så fall downsiza istället. Men jag tänker fjärrkontrollern och knappar borde funka utmärkt. Kablarna från batteriet är ju både grövre och längre i dag så det är ju bara toppen. 
Eller så byter man ut hela baletten så har man "bra" grejer

Jag kan försöka hjälpa dej, om jag får veta vilket ankarspel du har och vilket du tänkte byta till.

Går du ner i motoreffekt på spelet så är det inga problem med kabel arean.

Är inte kontaktorn inbyggd i något av spelen så bör det inte vara något problem att behålla befintlig anläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så. Achormatic beställt. Kommer om någon vecka och fjärrkittet om någon månad. Det är tydligen en ny fjärr på gång som utvärderas i skrivande stund. Så det blir den senaste och jag hoppas att det är den bästa 😃

 

Nu när jag satt i båten så slog det mig. Där jag tänkt monterat spelet så kommer det vara i vägen för viss motorservice. Tänk att inget ska vara enkelt Hahaha

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ju ett Ancharomatic av äldre modell i förra båten, det krånglade aldrig, kunde skötas från förarplats utan bevakning på akterdäck. Spelet är en bra konstruktion, bandet är det väl i princip inget fel på, men lina är bättre och blyad lina respektive kätting är ännu bättre.

Bandankarspelet är ju rätt tyst, man kan sticka iväg tidigt på morgonen utan att väcka halva hamnen. Kätting rasslar ju som bekant en hel del.

Jag tror du blir väldigt nöjd!

Skaffa ett lod, en lång lina med blysänken på och ett kastblock så kan du få ner bandet på botten och då en gynnsammare vinkel på ankaret mot botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Pirayan:

Nu så. Achormatic beställt

Tror som @Georg_Ohm att du kommer bli nöjd. Med tanke på hur trångt det är i många motorinstallationer men där det ändå går att utföra de flesta åtgärder tror jag att det kommer funka. 
Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Tror som @Georg_Ohm att du kommer bli nöjd. Med tanke på hur trångt det är i många motorinstallationer men där det ändå går att utföra de flesta åtgärder tror jag att det kommer funka. 
Lycka till!

Jag monterade själv mitt Ancharomatic på insidan av akterspegeln, på sb sidan. Det var trångt, man kunde krypa eller åla sig nästan ända fram. Men det satt inte i konflikt med någonting annat. Men min akterspegel på den Nimbus 2700 var litet klen och flexade en del, om det var idag så skulle jag förstärkt akterspegeln vid spelet med plyfa eller liknande.

Kanske är det bra om ankaret sitter på motsatt sida om förarplatsen??? Då kan de5 ju finnas en möjlighet att man ser ankaret därifrån, vid trånga backmanövrar eller vid fällningen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror som @Georg_Ohm att du kommer bli nöjd. Med tanke på hur trångt det är i många motorinstallationer men där det ändå går att utföra de flesta åtgärder tror jag att det kommer funka. 
Lycka till!

Får se när jag får upp båten på tomten och fått hem spelet. Ev så får ja skicka ner det på babord sida men där har jag vv-beredaren och värmaren med tillhörande tank. Blir till att grotta ner sig om en månad 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...