Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Batteriladdare från Biltema

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att använda den här laddare som Biltema säljer:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-1224-v-25-a-2000043200

 

Den är på 25 A och har ett relativt bra pris om man jämför med andra men den kanske inte är lika bra? Skulle behöva investera i en laddare som kan ge lite mer ström under en kortare tid, normalt sett så använder vi bara solpanelen men har märkt att vi under den senaste veckan tagit hårt på batterierna och tänker då att det kan vara bra att stödladda ibland. I framtiden är tanken att lägga till fler watt på solpaneler så att man kan hantera detta på ett bra sätt.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den funkar bra förutom att den inte startar automatiskt när man kopplar in strömmen. Det står att den har minnesläge, men det innebär bara att den kommer ihåg senaste laddläget. Man måste trycka på start varje gång man stoppar i landströmskabeln. 

Ingen big deal, men lite irriterande när man kommer ner till båten och det har varit strömavbrott. 

Men för det priset så gör den sitt jobb. Nångång när jag blivit tillräckligt irriterad så kanske jag byter den mot en 3 ggr så dyr ctek. 😉😁

Jag köpte just den modellen för att den klarar 24v. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttryckt på ett annat sätt: Man får vad man betalar för. En modern CTec ångrar man aldrig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Baxlaget:

Uttryckt på ett annat sätt: Man får vad man betalar för. En modern CTec ångrar man aldrig.

Jag skulle absolut ångra att lägga 3 000:- kronor på något jag använder max fyra, fem gånger om året när jag kan få något liknande för 900:- kronor.

 

Vi har en 15 A laddare för 600:- kronor från Clas Ohlson och den gör vad den behöver höst, vinter, vår och en till två ggr under säsong. I övrigt behöver vi ingen laddare eftersom vi har solceller.

 

Som vanligt är det bäst att först klargöra behovet och sedan välja produkt.

Har man av någon anledning behov av att ladda ofta är Ctek säkert ett bra val.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Jag skulle absolut ångra att lägga 3 000:- kronor på något jag använder max fyra, fem gånger om året när jag kan få något liknande för 900:- kronor.

 

Vi har en 15 A laddare för 600:- kronor från Clas Ohlson och den gör vad den behöver höst, vinter, vår och en till två ggr under säsong. I övrigt behöver vi ingen laddare eftersom vi har solceller.

 

Som vanligt är det bäst att först klargöra behovet och sedan välja produkt.

Har man av någon anledning behov av att ladda ofta är Ctek säkert ett bra val.

Vårt behov är som ditt, att kunna ladda vid några enstaka tillfällen per år, inte regelbundet, där kör vi med solcell i första hand. Det viktigaste för mig är att det inte är en laddare som på något sätt förstör eller förkortar livslängden på batteriet.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde en Biltema laddare i förra båten och det fungerade toppen och vad jag kan minnas så

hoppade den igen efter ett strömavbrott. Använder den i dag till moppe, gräsklippare etc etc.

Nu kör jag med Mastervolt CHARGEMASTER 12V/35A som jag är toppennöjd med. Men jag 

anväder den sällan då jag inte är en fan av stora gästhamnar med bryggor och tjafs och i naturen

så råder det stor brist på landström 😅

Kör solpanel som täcker behovet ganska bra. Skulle dock behöva en större så det är med på bra-

att-ha-listan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev wahlis:

Vårt behov är som ditt, att kunna ladda vid några enstaka tillfällen per år, inte regelbundet, där kör vi med solcell i första hand. Det viktigaste för mig är att det inte är en laddare som på något sätt förstör eller förkortar livslängden på batteriet.

 

/Wahlis

Vi har som sagt en Cotech från Clas Ohlson på 15 A som vi plockar fram om vi behöver ladda.

 

Den fick okej omdöme i en test av SXK och vi är inte missnöjda efter tio år.

Funkar bra till det vi behöver den till på vår 3 x 80 Ah batteribank (våt), men funkar även till GEL och AGM.

 

https://www.sxk.se/system/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf

Är man inte medlem kanske man inte kan se testet, men jag dristar mig till att kopiera omdömet.

Citat

Kan passa liten båt, är liten och lätt men väsnas vid bulkladdning.

Billigast men fungerar.

OK, överladdar ej.

Som jämförelse fick Victron Phoenix 12V/30A fick detta omdöme.

Citat

Parametrar för udda batterier sätts via reglage eller fjärrkontroll el. PC.

Överladdade något vid upprepade nätavbrott.

  

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-18 vid 23:58 skrev Mackey:

Vi har en 15 A laddare för 600:- kronor från Clas Ohlson och den gör vad den behöver

Absolut tillräckligt om den inte överladdar och förstör batterierna. Kanske inte med en laddning men efter en säsong. Jag har haft såna laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Baxlaget:

Absolut tillräckligt om den inte överladdar och förstör batterierna. Kanske inte med en laddning men efter en säsong. Jag har haft såna laddare.

Nej då, inga batteriskador av vår billiga 15 A Cotech-laddare.

Dels fick den ju godkänt i SXK:s test och dels är våra batterier inne på nionde säsongen så någon större skada har den inte åstadkommit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Baxlaget:

Absolut tillräckligt om den inte överladdar och förstör batterierna. Kanske inte med en laddning men efter en säsong.

Om jag tolkar ursprungsfrågan rätt rör det sig om ett fåtal laddningar under en säsong.

2020-08-18 vid 10:01 skrev wahlis:

tänker då att det kan vara bra att stödladda ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Nej då, inga batteriskador av vår billiga 15 A Cotech-laddare.

Dels fick den ju godkänt i SXK:s test och dels är våra batterier inne på nionde säsongen så någon större skada har den inte åstadkommit.

Jag har en lika laddare som TS frågar om, och den överladdar inte heller. Det enda störande med den är som sagt att den inte autostartar efter strömavbrott. 

Men ska man bara använda den för att ladda sporadiskt vid behov så funkar den ypperligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...