Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Boko57

Hur kontrollerar man att generatorn laddar?

Rekommendera Poster

Jag har en AQ171 motor med tillhörande instrumentbräda.

 

Eftersom generatorn är ny så skulle jag vilja kontrollera att den laddar som den ska.

 

Problemet är dock att det finns ingen laddlampa på panelen och det sitter ett motstånd från D+ på generatorn som väl ersätter laddlampan? Konstig konstruktion faktiskt.

 

Hur checka man enklast generatorn laddning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multimeter, mät spänningen över polerna. Om det är högre spänning än vad batterierna ger (över 12.7 V) så laddar generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en voltmeter som sätts i ett ciguttag, och där får den sitta tills jag behöver uttaget till något annat. Har koll på spänningen hela tiden. Såg att det nu finns sådana mätare med usb-uttag också för en struntsumma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en tångamperemeter. T ex Biltemas. 500 - 600 kr. 

Innehåller öven multimeterfunktioner så du kan mäta spänning, resistans o s v. Vissa t o m temperatur, med sensor. 

 

Ställ in på ADC, likström. 

Nyp fast käftarna över ledningen från B+. Helt ofarligt, och läs av vad instrumentet visar. Alltså laddströmmen. 

Nyp fast runt grova kabeln till batteriet, så kan du kolla hur mycket ström som går in i batteriet och även ut. 

T ex hur mycket kylskåpet förbrukar. 

 

En annan "ej förstörande" mätning är VDC, likspänning. 

Kan inte förstöra instrument eller utrustning. Bara att mäta från t ex motorblocket, vad du nu vill, t ex spänningen på batteriets PLUSPOL, på var sida om en strömbrytare, säkring o s v. 

 

Värre är det med t ex risistansmätning. Finns det spänning i de punkter du tänker mäta på, så blir det i regel att köpa nytt instrument. 

 

Men ADC (mätning med

käftarna) och VDC är ofarligt. 

Om man mäter på annat än

12 V, så ska man inte vidröra mätprobarnas mätstift! 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev trewq:

Har en voltmeter som sätts i ett ciguttag, och där får den sitta tills jag behöver uttaget till något annat. Har koll på spänningen hela tiden. Såg att det nu finns sådana mätare med usb-uttag också för en struntsumma

Men visar den hela sanningen? Jag tänker att ett ciguttag brukar sitta med andra grejer vid instrumentpanelen som är belastad. Min ena mätare (originalet från 90) visar helt fel för den är kopplad med andra grejer bakom panelen. Den mätaren jag har vid spisen och den vid batteribanken visar nå hel annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tångamperemeter som är kombinerad med enkel multimeter är helt klart överlägsen vid denna typen av kontroll! En sådan skall du ha ombord!

Den visar hela sanningen, eller i alla fall så nära sanningen man kan komma.

Följ @Hybros förslag, med det tillägget att se till att du köper ett instrument som kan mäta LIKSTRÖM, (DCA, direct current ampere) alla billiga kan inte det, dom mäter växelström, växelspänning och motstånd/resistans, liksom likspänning, men inte likström, så kolla det noga innan köp! Jag skriver det då jag i hastigheten köpte fel en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd. En liten multimeter så det blir till att åka ned och mäta senare idag.

 

Dock förstår jag fortfarande varför Volvo Penta inte hade en laddlampa på sin instrumentpanel för AQ171. Mycket märkligt för utan ström i startbatteriet ute på sjön blir det ju inte särskilt kul . . .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pirayan:

Men visar den hela sanningen? Jag tänker att ett ciguttag brukar sitta med andra grejer vid instrumentpanelen som är belastad. Min ena mätare (originalet från 90) visar helt fel för den är kopplad med andra grejer bakom panelen. Den mätaren jag har vid spisen och den vid batteribanken visar nå hel annat. 

Nej den visar inte hela sanningen. Men den visar det jag vill veta:

1. Om generatorn laddar

2. Finns det skäl att stänga av värmare när man har somnat för att spara ström.

Men med det nyss tillagda batteriet faller punkt 2 bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lowrance ekolod/GPS navigatorer har voltmeter som används för att kolla batterispänningen och om generator laddar. Hos mig visar den mellan 13.7 och 14.0 V när det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Pirayan:

Men visar den hela sanningen? Jag tänker att ett ciguttag brukar sitta med andra grejer vid instrumentpanelen som är belastad. Min ena mätare (originalet från 90) visar helt fel för den är kopplad med andra grejer bakom panelen. Den mätaren jag har vid spisen och den vid batteribanken visar nå hel annat. 

Då är det ett tecken på att ström matningen till instrumtpanelen är förklen om det blir spänningsfall pga lite mätare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev JohanFalk666:

Då är det ett tecken på att ström matningen till instrumtpanelen är förklen om det blir spänningsfall pga lite mätare

Hallåj

 

Spänningsfall av mätaren av mätaren har jag inte. Jag har dock inte full kräm vid panelen då jag har plotter, stereo m.m, m.m där. Så vid panelen visas lägre kräm en vid 2andra ställen jag har koll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-19 vid 05:48 skrev Pirayan:

Hallåj

 

Spänningsfall av mätaren av mätaren har jag inte. Jag har dock inte full kräm vid panelen då jag har plotter, stereo m.m, m.m där. Så vid panelen visas lägre kräm en vid 2andra ställen jag har koll. 

Då tyder det att du har ett spänningsfall pga alla saker du driver. Byt till kraftigare matningskabel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...