Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jelstein

Hackande Mercury vid höga varv

Rekommendera Poster

Jag har en gammal ex militär Mercury från 1989. Den går som en klocka men när jag ökar varvet så dör den plötsligt, till den kommer ner i varv igen. Jag har renoverat allt man kan tänka sig , men nu går jag bet. Se filmen när jag ökar varvtalet börjar den hacka. Tacksam för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedan beskrivning utgår ifrån att du har ett tändsystem med separat tändspole för varje cylinder.

 

Jag är tämligen säker på att tändningen slår av momentant för att sedan komma tillbaka. Huvudkandidater är i så fall stator eller CDI. Men det finns ett antal tester du kan göra för att kolla andra möjliga fel. 

 

1. Koppla bort den svart/gul ledning vid CDI-boxen. Detta kopplar bort stoppkretsen så du måste stoppa motorn med "choke" eller genom att strypa bränslet.

 

2. Koppla bort och isolera ge gula ledningarna vid likriktaren. Detta kopplar bort batteriladdningen som i sällsynta fall kan påverka tändningen.

 

Om detta inte hjälper så finns ytterligare felsökningsinfo i pdf:en nedan.

 

I detta fall skulle jag koppla in ledningar till statorn och dra in i båten för att kunna mäta. Spänningen ut är 200-300 V AC så tänk på säkerheten. Egentligen skall spänningen mätas med ett toppspänningvisande instrument (DVA), men jag tycker du kan skippa detta och mäta med en vanlig effektivärdesvisande instrument. Om det är fel på statorn så kommer spänningen droppa tvärt när motorn stänger av sig och återkomma när den börjar gå igen. Det kan ev. vara svårt att se detta fall i spänning med en vanlig billig digital multimeter då denna har ganska låg samplingsfrekvens. Ett gammalt hederligt visarinstrument kan vara ett bättre val. 

 

Om du inte kan identifiera felet med ovan åtgärder/mätningar så är det hög sannolikhet att felet ligger i Switchboxen. Men, någon garanti kan jag inte ge. Det går inte att mäta upp denna utan bara utesluta varje annat möjligt fel.

 

http://mareng.co.uk/install_sheet/CDI-7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

Redigerad av guestsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Intressant. CDI:n  byte jag själv för 5 år sedan. Kommer inte ihåg om jag hade problemen innan. Då var den vansinningt svårstartad tills den byttes. Hade inte väntat mig att det var den typen av problem.  I somras 2019 dog den och jag fick hjälp. Då byttes statorlindningen, men jag hade samma problem innan. 

 

Det ska provas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var pang på röbetan. Jag kopplade bort svartgula från CDI och se nu gick motorn att köra på fullt gaspådrag. Däremot så bluddrar den. Ska jag tolka det som att det är CDI:n som behöver bytas. Bluddrandet är det samma orsak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jelstein:

Det var pang på röbetan. Jag kopplade bort svartgula från CDI och se nu gick motorn att köra på fullt gaspådrag. Däremot så bluddrar den. Ska jag tolka det som att det är CDI:n som behöver bytas. Bluddrandet är det samma orsak?

Nej, det tror jag inte. Att den går bättre med svartgul bortkopplad betyder primärt att du har för låg resistans mellan svartgul och jord. Häng på en ohmmeter mellan den svartgula ledningen och jord. Resistansen bör vara över 100 kOhm. Om så inte är fallet så leta efter felet. 

 

Ang. bludret så kan det ev. vara soppa brist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hackande problemet är löst. De var tiltbrytaren som var defekt. Väl bortkopplad så går den på fullt gaspådrag. Tackar för den diagnosen. Nu är det bara bluddret på fullt gaspådrag kvar. I alla fall inte soppabrist från tanken. Jag har bytt tank, slangar och bula. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra att det mesta löst sig. Angående kvarstående problem finns mycket info om dessa motorer på nätet. Mercury tillverkade under lång tid motorer som i stort bara skilde vad gäller antalet cylindrar, 2, 3, 4 och 6. Detta inlägg av Clams Canino hur man justerar dessa motorer (Link & Sync) refereras ofta. 

https://forums.iboats.com/threads/timing-and-sync-of-merc-inlines-to-1988.128442/

 

Youtubern MercSon L6 har många bra videos om dessa  raka motorer.

 

Dessa två är proffs.

 

Tyvärr finns Clams inte kvar ibland oss, men MercSon L6 verkar svara på frågor via youtube.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev jelstein:

Nu är det bara bluddret på fullt gaspådrag kvar.

På mopedtiden med ställbart munstycke så "bluddrade" motorn när den fick för mycket soppa. Man böjde sig ner och skruvade medurs på munstycket tills motorn gick rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Baxlaget:

På mopedtiden med ställbart munstycke så "bluddrade" motorn när den fick för mycket soppa. Man böjde sig ner och skruvade medurs på munstycket tills motorn gick rent.

Detta är inte relevant för utombordare tillverkade efter tidigt 60-tal. Magrar man ner dessa direktspolade motorer så blir det väldigt lätt hål i kolvarna, vilket också är förklaringen till att möjligheten togs bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev guestsson:

Detta är inte relevant för utombordare tillverkade efter tidigt 60-tal. Magrar man ner dessa direktspolade motorer så blir det väldigt lätt hål i kolvarna, vilket också är förklaringen till att möjligheten togs bort.

Jag menade enbart att det kan finnas en möjlighet att motorn får för mycket bränsle vid höga varv och därmed "bluddrar". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter soppa relaterat.  Är det något låg flotörnivå eller ev någon som satt dit ett soppa filter eller bränsleblåsa med backventiler som bromsar.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är från 1987 4 cylindrar och dubbla förgasare, så de är väl inte direktinsprutad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev jelstein:

Min motor är från 1987 4 cylindrar och dubbla förgasare, så de är väl inte direktinsprutad. 

I stigande grad av teknisk förfining av bränslesystemet finns förgasarmotorer som du har, ofta refererade till som Carb (Carburetor), Elektronisk insprutning EFI och direktinsprutade  t.ex. Optimaxmotorer ofta refererade till som DFI. EFI kallas ofta felaktigt för direktinsprutade, men du har som sagt varken det ena eller andra utan förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev guestsson:

du har som sagt varken det ena eller andra utan förgasare.

Därmed mitt påstående att det kan finnas en möjlighet att motorn får för mycket bränsle vid höga varv och därmed "bluddrar". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte din beskrivning av motorn stämmer. Varken 1987 eller 1989 fanns någon 4-cyl med gördelkåpa som denna. Av utseendet att döma gissar jag på 75 hk tidigast 1986. 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1986/1075716

 

Har den primeventil eller chokespjäll i förgasarna?

Om det är det senare kan man tänka sig att ventilen läcker, men då skulle motorn knappt gå alls på låga varv.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Jag tycker inte din beskrivning av motorn stämmer. Varken 1987 eller 1989 fanns någon 4-cyl med gördelkåpa som denna.

Det var ju en militärversion. Har du all info om militära versioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det var ju en militärversion. Har du all info om militära versioner?

Nej, har du? Oavsett tycker jag att det är rimligast att kolla på en motor som liknar den i tråden. Har du andra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker den ser ut och låter som en  80hk 4cyl 1980 -82 .

 

ang soppa:  Ett litet luddfilter sitter i anslutningen soppa ledningen till pumpen, gjort rent detta? ang tänkbart el fel: Hur är det med kablarna vid trigger dessa torkar och vikar lätt av, så när triggern vid max varv går ut fullt kanske klappet kommer och sen när den går tillbaks leder den ingen, du kunde ju rucka lite på dem och se om det hjälper, men den borde puffa till lite mer vid glapp.    Har själv haft trigger glappet och det tog tid att hitta.      

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev guestsson:

Nej, har du? Oavsett tycker jag att det är rimligast att kolla på en motor som liknar den i tråden. Har du andra förslag?

Absolut inte! Samma förslag som tidigare. Om motorn låter som om den får för mycket bränsle så får den troligen för mycket bränsle. Man behöver inte känna till årtal eller modell. Det är en Ottomotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...