Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bravo357

Vad är det för båt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det är första gången jag skapar ett ämne här.

Jag är sugen på att skaffa en större båt än den lilla Linder fiskebåt som jag har för att kunna åka med familjen på utflykt ute på öarna runt omkring höga kusten. Jag hittade en båt som såg lämplig ut och när jag frågade personen som vill sälja den efter modellen sa han att han vet inte vad det är för modell / fabrikat, han säger att det är en kopia av en Bella 550, inga skyltar eller ngt liknande som kan identifiera båten, bara skrov nummer.

Jag kan tänka mig att köpa båten men jag vill ha en åkkapell och båten har bara en hamnkapell så jag måste identifiera båten för att kunna köpa rätt till den.

Idag ringde jag mina försäkringsbolag för att få hjälp men dem har inte möjlighet att ta fram uppgifter jag behöver, google undersökning gav inget heller då vänder jag mig till er.

 

Min fråga är, Kan man identifiera båtens tillverkarens och modellen genom skrov nummer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild säger mer än tusen ord heter det ju så lägg ut en bild på båten så får vi se om nån känner igen den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev pseudonym:

En bild säger mer än tusen ord heter det ju så lägg ut en bild på båten så får vi se om nån känner igen den.

 

Bilden på båt

Kopia av Bella 550

 

Jag vet inte om man får eller bör lägga ut bilden på skrov nummer men det har jag också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Bravo357:

 

Jag vet inte om man får eller bör lägga ut bilden på skrov nummer men det har jag också

Är det bokstäver i numret? I sådana fall kan du ju skriva ut dom, kanske ger en ledtråd. Bara siffror är nog meningslöst.

 

Ligger båten på Blocket, finns det inte fler bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev MinbusNimbus:

Är det bokstäver i numret? I sådana fall kan du ju skriva ut dom, kanske ger en ledtråd. Bara siffror är nog meningslöst.

 

Ligger båten på Blocket, finns det inte fler bilder?

Skrov nummer består av bokstäver och siffror, den börjar på "CN" och slutar på "07", i min undersökning (om det verkligen stämmer) "CN" i början första bokstäver betyder land som tillverkades och står för China och sista siffror är års modell 2007.

 

Mer än det har jag inte kommit fram, får man posta hela skrov här på forum??? då gör jag det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det ser ut att vara en båt ifrån Amerika.

håller med men ledtråd i skrov nummer berättar ngt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en mindre Bayliner bowrider

 

Hur ser den ut invändigt, bild på det?

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Pirayan:

Ser ut som en mindre Bayliner bowrider

 

Hur ser den ut invändigt, bild på det?

Jag googlade på bilder för Bayliner bowrider 2007 och det liknar väldigt mycket, en skillnad är att den vi tittar på har utombordare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Bravo357:

Jag googlade på bilder för Bayliner bowrider 2007 och det liknar väldigt mycket, en skillnad är att den vi tittar på har utombordare motor.

Skulle just säga det, de flesta jänkare har inombordare även i den mindre storleksklassen. Annars ser den väldigt amerikansk ut.

 

Är du säker på att CN i början verkligen står för tillverkningsland? Det tror inte jag. 

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående kapell, är det ingenting man köper som man köper ett par byxor eller en jacka, eller ja om man går till skräddaren....

 

Frågan har ställts förut här på maringuiden, ungefär ”var köper jag ett kapell till min xxxx-båt?”

Svaret blir nästan alltid, att vända sig till en firma som syr båtkapell och liknande grövre textilier, dom kan även hjälpa dig med kapellbågar och beslag, men det kostar.... 
 

”Kapellmästaren” kommer ut till båten, eller så tar du den på trailer till firman, så måttar och mallar kapellmakaren båten och syr upp efter mått och dina önskemål. Och dom vill ha in nya jobb sent på säsongen, hösten och första delen av vintern, efter jul är det försent då har dom i allmänhet orderböckerna fulla.
 

Undvik Dressman, gå till, skräddaren!
Kanske dålig liknelse, men du förstår vad jag menar, allrahelst då det inte finns någon ”Dressman, H&M, Lindex och allt vad dom heter... till båtar, det är en kapellfirma som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Skulle just säga det, de flesta jänkare har inombordare även i den mindre storleksklassen. Annars ser den väldigt amerikansk ut.

 

Är du säker på att CN i början verkligen står för tillverkningsland? Det tror inte jag. 

Jag hoppas att jag fick rätt information, det var från försäkringsbolaget som sa det men han verkade inte vara 100 på det.

 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Angående kapell, är det ingenting man köper som man köper ett par byxor eller en jacka, eller ja om man går till skräddaren....

 

Frågan har ställts förut här på maringuiden, ungefär ”var köper jag ett kapell till min xxxx-båt?”

Svaret blir nästan alltid, att vända sig till en firma som syr båtkapell och liknande grövre textilier, dom kan även hjälpa dig med kapellbågar och beslag, men det kostar.... 
 

”Kapellmästaren” kommer ut till båten, eller så tar du den på trailer till firman, så måttar och mallar kapellmakaren båten och syr upp efter mått och dina önskemål. Och dom vill ha in nya jobb sent på säsongen, hösten och första delen av vintern, efter jul är det försent då har dom i allmänhet orderböckerna fulla.
 

Undvik Dressman, gå till, skräddaren!
Kanske dålig liknelse, men du förstår vad jag menar, allrahelst då det inte finns någon ”Dressman, H&M, Lindex och allt vad dom heter... till båtar, det är en kapellfirma som gäller.

Ska jag ge upp?

 

Någon som har en båtmodell som liknar en Bella 512 Excel till salu i Västernorrland?

Behöver inte vara just en Bella 512 Excel, det är bara en referens på de jag vill ha, gärna 70 Hk uppåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Bravo357:

håller med men ledtråd i skrov nummer berättar ngt annat.

Amerikansk båt tillverkad i Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-19 vid 21:18 skrev Mackey:

Mycket bra, tack!

 

Ja.... jag tror att jag ska ge upp, jag kan inte identifiera vad det är för båt, jag kan inte beställa kapell och det finns inte skylten som jag finnas som på den här länken så... jag ska köpa ngt som jag vet bad det är för ngt.

 

Tack för alla som tog sin tid för att hjälpa mig, jag uppskattar verkligen!

 

Ni kanske ska hjälpa mig i en annan tråd att köpa en båt som det jag vill ha, som en Bella 512 Excel det är en typ av bowrider som jag vill ha, det är kanske för sent nu i år så blir det kanske på våren en familj båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...