Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wildeside

Dusch/Toalett projekt.

Rekommendera Poster

Kom gärna med idéer, tankar och förslag.

Har en liten toalett i akterruffen tanken är att bygga ut den så att man har toalett och dusch, ligger sällan i gästhamnar endast 1-4 nätter om året.

Vi använder akterruffen mest som förråd, endast någon gång per år om sovplats om man har någon gäst ombord så att bygga ut toaletten prioriterar vi mer än att ha gäster ombord och efter ombyggnaden så kommer det att finnas en koj kvar i akterruffen.

Iden är att.

Bygga ut toaletten längs med ena sidan av akterruffen.

Plasta nytt golv i toaletten med pumpgrop och ha dusch i ena ände och toalett i andra änden.

Att ha dusch vattnet separerat från färskvatten systemet så kan man fylla tanken till duschen från valfri vattenkälla.

Värma duschvattnet med en gasoldriven genomströmningsvärmare 8 l/min så att man slipper ha en tank för varmvatten respektive kallvatten för att få lagom temperatur på vattnet.

Pga lite låg takhöjd i toaletten tänkte jag bygga en sitt dusch med en 100-150 liters vatten tank under sitsen med en tryckvattenpump som pumpar vattnet till  genomströmningsvärmare.

Nu är inte tanken att man ska ta några avkopplande lång duschar, bara blaska av sej det värsta.

 

Att vikten ökar i båten spelar mindre roll det är en deplacementbåt på 9 m/4.5 ton så några hundra kilo till spelar nog mindre roll i sammanhanget som jag förstår det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Wildeside:

Att vikten ökar i båten spelar mindre roll det är en deplacementbåt på 9 m/4.5 ton så några hundra kilo till spelar nog mindre roll i sammanhanget som jag förstår det.

Det tror inte jag heller. Att tänka på är viktfördelningen i sidled så du inte får slagsida. Men det har du säkert redan tänkt på.

 

Några snabba tankar:

Separat dusch i båten skulle jag också vilja ha. Perfekt att även torka våta kläder i. Drar man in värme till utrymmet får man bättre tork. Lägger man golvvärme blir det även gott att gå på när det börjar bli lite ruggigare ute.

 

Evakuering av den fuktiga luften så man slipper få in den i båten underlättar tillvaron. En "taklucka" i duschen ger både ljus, volym och ventilation samt möjlighet att från däck slänga ner våta kläder och annat som skall torkas/tvättas. Då behöver det inte passera övriga utrymmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Det tror inte jag heller. Att tänka på är viktfördelningen i sidled så du inte får slagsida. Men det har du säkert redan tänkt på.

 

Några snabba tankar:

Separat dusch i båten skulle jag också vilja ha. Perfekt att även torka våta kläder i. Drar man in värme till utrymmet får man bättre tork. Lägger man golvvärme blir det även gott att gå på när det börjar bli lite ruggigare ute.

 

Evakuering av den fuktiga luften så man slipper få in den i båten underlättar tillvaron. En "taklucka" i duschen ger både ljus, volym och ventilation samt möjlighet att från däck slänga ner våta kläder och annat som skall torkas/tvättas. Då behöver det inte passera övriga utrymmen.

Tack för dina tankar och idéer.

Viktfördelningen är inga problem har lite slagsida mot babord när dieseltanken på 360 liter börjar bli 3/4 full eller mindre, vattentanken hamnar på styrbord sida så då kan man använda den som barlasttank för att väga upp med och jag upplever att båten är lite framtung så det kanske blir bättre med en vattentanken i aktern.

Ska prova lite i höst med viktfördelningen får ta med ett par kompisar som får agera barlast.

Vattenburen golvvärme jag har redan fören och kommer att läggas i toaletten/akterruffen om/när den byggs om.

i Styrhytten har jag gratis golvvärme från motorn.

Taklucka va ingen dum ide den kommer jag att försöka klämma in.

Tanken är att jag ska ha en fläkt för ventilation med timer eller fuktstyrd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga hur gammal båten är? Nyare eller äldre än 1998? Kan vara lurigt att ändra viktfördelningen på en CE-godkänd båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte någon bryr sej om om man ändrar viktfördelningen i en båt som är CE märkt.

Mitt skrov byggdes på den tiden CE märkningen inte va uppfunnen ännu och man hade råd att lägga 15-20 mm plast i skrovet.

 

Har funderat om lite med lösningen av varmvatten, har idag en tank som värms av motorvärme eller dieselvärmaren men inget kallvatten som tyvärr inte kommer att gå att använda pga storlek och utformning.

Har någon koll på om 30 liter varmvattenberedare räcker för 2 snabbduschar eller ska man satsa på en större.

Den lösningen skulle kosta lite mer än genomströmningsvärmare men ger fördel att man får gratis varmvatten när motorn är igång och slipper installera gasol ner till toaletten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä då är det ju ingen fara. Som kuriosa dock: För mig som har en CE-märkt båt så noterar jag att i Skandinavien så bryr sig inte myndigheterna men i andra länder så kan de vara väldigt nitiska i varje fall om man skall tro det man hör och läser, inklusive vad en del besiktningsmän säger. Själv har jag frågat en konsultfirma och de nämnde just modifieringar som ändrar viktfördelning som något som troligen skulle räknas som väsentlig förändring och kräva en omcertifiering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev segelbagaren:

Nä då är det ju ingen fara. Som kuriosa dock: För mig som har en CE-märkt båt så noterar jag att i Skandinavien så bryr sig inte myndigheterna men i andra länder så kan de vara väldigt nitiska i varje fall om man skall tro det man hör och läser, inklusive vad en del besiktningsmän säger. Själv har jag frågat en konsultfirma och de nämnde just modifieringar som ändrar viktfördelning som något som troligen skulle räknas som väsentlig förändring och kräva en omcertifiering.

Vilken tur för mej att min plånbok(fru) inte medger utlägg till en ny båt som är CE märkt.

Jag hitta på sea&sea  Varmvattenberedare JOHNSON PUMP AquaH 45 liters för 4990:- och 65 liters för 5990:-, känns som ganska ok priser. Hittar inget billigare utomlands eller på ebay just nu iaf.

Den stora frågan är bara om 45 liter räcker till duschen.

Frun har medgivit utlägg för dusch bygget(troligen för att det ökar komforten och hennes välbefinnande ombord)😁.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmvatten i all ära, finns många lösningar. Jag tänker mer på hygienen efter nr2. Se till å montera en liten handdusch så man kan spola av underredet när man gjort sitt på toan. Det går utmärkt med både söt å saltvatten så ta in vatten med en liten pump till en handdusch.

 

Ståhöjd är inte nödvändigt men gärna en lucka över. Kan stå rakt å dra på brallorna, även om vissa nyfikna skulle undra vad den personen håller på med!

Flin.

Däremot skulle jag fixa en dubbbelbotten där vattnet samlas å sedan pumpa ut det gråvatten som blir efter duschen på lämpligt ställe senare.

 

På en relativt stor båt jag seglat me var all inredning på toan av plast å sådant sätt att man kunde stänka av hjärtans lust överallt utan att skada annat än toapappret. Något att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Varmvatten i all ära, finns många lösningar. Jag tänker mer på hygienen efter nr2. Se till å montera en liten handdusch så man kan spola av underredet när man gjort sitt på toan. Det går utmärkt med både söt å saltvatten så ta in vatten med en liten pump till en handdusch.

 

Ståhöjd är inte nödvändigt men gärna en lucka över. Kan stå rakt å dra på brallorna, även om vissa nyfikna skulle undra vad den personen håller på med!

Flin.

Däremot skulle jag fixa en dubbbelbotten där vattnet samlas å sedan pumpa ut det gråvatten som blir efter duschen på lämpligt ställe senare.

 

På en relativt stor båt jag seglat me var all inredning på toan av plast å sådant sätt att man kunde stänka av hjärtans lust överallt utan att skada annat än toapappret. Något att tänka på?

Hygienen efter nr2 löser sig genom att ha en dusch på toaletten.

Jag är 190 cm å det är 175 cm fri höjd i toaletten så det va mest av bekvämlighetsskäl jag fundera på en möjlighet att sitta, får väl montera takluckan så att man kan sticka upp huvudet där😁

Hmm dubbelbotten kan diskuteras, jag fångar inte upp gråvattnet idag heller och framför allt inte när jag tar ett dopp i det fria eller duschar på badbryggan, man får använda miljövänligare tvål/schampo om man är på det humöret.

Vid eventuell vistelse i någon gästhamn föredrar jag att duscha i deras faciliteter. 

Vad gäller uppbyggnad av väggar och tak är jag villig att lyssna på dom som har idéer och förslag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

- - -

Den stora frågan är bara om 45 liter räcker till duschen.

- - -

45 liter 65-gradigt vatten som blandas ut med kallvatten (som kanske är 15 grader) ger ungefär dubbla volymen duschvatten av rimlig temperatur. Det kommer att räcka för ett par duschar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Wildeside:

Nu tror jag inte någon bryr sej om om man ändrar viktfördelningen i en båt som är CE märkt.

Mitt skrov byggdes på den tiden CE märkningen inte va uppfunnen ännu och man hade råd att lägga 15-20 mm plast i skrovet.

 

Har funderat om lite med lösningen av varmvatten, har idag en tank som värms av motorvärme eller dieselvärmaren men inget kallvatten som tyvärr inte kommer att gå att använda pga storlek och utformning.

Har någon koll på om 30 liter varmvattenberedare räcker för 2 snabbduschar eller ska man satsa på en större.

Den lösningen skulle kosta lite mer än genomströmningsvärmare men ger fördel att man får gratis varmvatten när motorn är igång och slipper installera gasol ner till toaletten.

Haver en 20 liters beredare , räcker utan problem till två duschningar , förmodligen fler,

vill inte ha större beredare då jag kan värma upp den med båtens värmesystem ( vattenburet m webasto värmare) större beredare tar längre tid att värma upp, föredrar att starta webaston när jag behöver varmvatten tar ca 20-25 min att värma upp beredaren .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ritat ihop ett system för duschvatten och ett uttag på däck som man kan fylla tanken med eller spola rent däcket.

Har jag haft otur när jag tänkte, så får ni gärna komma med förslag på förbättringar.

0001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Nu har jag ritat ihop ett system för duschvatten och ett uttag på däck som man kan fylla tanken med eller spola rent däcket.

Har jag haft otur när jag tänkte, så får ni gärna komma med förslag på förbättringar.

0001.jpg

Tänker du ha färskvatten i tanken eller ska du fylla den med sjövatten från spoluttaget? (...ett uttag på däck som man kan fylla tanken med eller spola rent däcket...?)

 

Tänker du bara använda tankens vatteninnehåll för dusch eller blir det även kaffevatten av innehållet? (påverkar om du ska blanda in sjövatten i tanken..)

 

En shunt vid VVB för att kunna blanda in kallvatten i utgående slang så att det inte blir för varmt i duschen är nästan ett säkerhetskrav mot skållning (sitter som standard på en del VVB, på andra kan det vara tillbehör som kostar extra). Drygar även ut mängden lagom tempererat duschvatten du får ut ur systemet. En del slangar är inte så förtjusta i alltför varmt varmvatten så risken för slangbrott minskar med lägre uttemperatur från VVB.

 

Om du ska ha pumpen för att kunna spola däck/ankare o dyl  så gå gärna upp en storlek så får du bättre tryck och effektivare spolning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att jag ska kunna använda sjövatten eller fylla tanken vid kaj med sötvatten.

Vatten till kaffet har jag en annan tank till i fören.

 

Spol uttaget är tänkt att jag kan fylla tanken till duschen och spola däck o ankare m.m.

 

Shunt blir det men orkade inte rita in den.

 

Har tittat på en pump som ger 18.5 L/min 4,2 bar, tror det kommer att räcka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...