Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steffecfh

Dubbla huvudbrytare, hur gör ni?! Hjälp

Rekommendera Poster

Hej!


Snälla, hjälp en hjärndöd att förstå...


Det är någon tidigare ägare som dragit elen på min båt. Jag har inte spenderat så mycket tid i båten än så har inte förrän nu luskat i hur elen är dragen...
 

Jag har idag en så kallad batteriväljare med läge 1, 2 och 1+2 (All).
 

Det är kopplat följande =

Batteri 1 (start) till Nummer 1 på väljaren. 
Batteri 2 (förbrukning) till Nummer 2 på väljaren. 

Batteri 1+2 till Nummer COM på väljaren. Antar att COM betyder Common/All?


Det är alltså 3st plus-kablar som går till Batteriväljaren. Den tredje kabeln (som inte kommer ifrån ett batteri) går från väljaren till startmotorn. 

Jag antar att en batteriväljare fungerar som så att väljer man till exempel läge ”Batteri 1 (Start)” så slår väljaren till den kabeln ihop med kabeln under ”COM” som går till startmotor och spänningssätter anläggningen så. 


Och det betyder att läge ”Batteri 2 (förbrukning)” gör precis samma sak. 
Väljaren slår ihop kabeln från förbrukningsbatteriet med kabeln som går till startmotorn. 
 

Det betyder ju egentligen bara att batterierna gör precis samma sak?? Förutom att antingen startbatteriet eller förbrukningsbatteriet får ”vila” när det batterier inte är valt på väljaren. 
 

Det är solceller/regulator i båten och dessa går direkt till batterierna. Sen är det lite annat småkrafs som länspump och sånt som också är draget direkt från batteriet före batteriväljaren. 
 

 

Så, nu är läget som så att jag vill göra om elen i båten. Bland annat så saknas idag säkringar/brytare till det mesta och det mesta ser väldigt illa ut. 
 

Jag kommer att dra nya kablar i största möjliga mån och montera kopplingsplintar osv osv. Montera skiljerelä samt byta bort batteriväljaren till gastäta, ordentliga huvudbrytare (2st)
 

Nu till min fråga:

 

Ni som använder en huvudbrytare till Startbatteriet och en huvudbrytare till Förbrukningen, hur f*n får ni hop det?

 

Min tanke är ju att ENDAST det som

rör starten och driften av motorn finns på ett batteri. Generatorn, startmotorn och kanske nån grej till (kommer inte på något just för tillfället)
 

Och sen all förbrukning på det andra batteriet. Kylskåp, stereon osv.
 

Men det innebär ju isåfall att kylskåpet inte går igång när jag startar och kör båten (använder Startbatteriet)? Samt stereon? Både kylskåpet och stereon vill jag ju ska användas oavsett vilket batteri jag använder. 
Och även belysningen osv osv?

 

(Som tex solceller och länspump förstår jag ju ska gå direkt till/från batteriet före brytaren. 
Finns det något mer man ska tänka på här?)

 

Ska man dra dubbla kablar då till kylskåpet och stereon? En från varje batteri? 
 

En tanke var att dra dessa två strömförbrukare direkt från batteriet (före brytaren) men detta är ju två exempel på förbrukare som jag vill vara säker på blir avstängda när båten bara står. 
 

Hur gör ni andra med två huvudbrytare? Ge gärna tips på hur ni kopplat!

 

mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tolkar jag ditt system idag. Du har inte ett start- och ett förbrukningsbatteri, utan de är "likvärdiga".

image.png.38277b9172187f4cec5d0d699f0896aa.png

 

Detta kopplingsschema från Blue Sea kan hjälpa dig att förstå hur det kan se ut på "rätt" sätt.

Mini Add-a-battery kit

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All el till motor till en huvudbrytare.

All övrig el till andra huvudbrytaren.

 

När du är ute och kör är båda huvudbrytarna på.

När du stannar för natten/badet/fika så slår du av huvudbrytaren för motor.

 

Skulle det nu vara så att du gör slut på strömmen då du glömt stänga av kylskåp så är inte det det så hemskt. Du slår på huvudströmbrytaren och startar motorn.

Förbrukarbatteriet kanske har tagit skada och måste bytas men du kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Steffecfh:

Hej!


Snälla, hjälp en hjärndöd att förstå...


Det är någon tidigare ägare som dragit elen på min båt. Jag har inte spenderat så mycket tid i båten än så har inte förrän nu luskat i hur elen är dragen...
 

Jag har idag en så kallad batteriväljare med läge 1, 2 och 1+2 (All).
 

Det är kopplat följande =

Batteri 1 (start) till Nummer 1 på väljaren. 
Batteri 2 (förbrukning) till Nummer 2 på väljaren. 

Batteri 1+2 till Nummer COM på väljaren. Antar att COM betyder Common/All?


Det är alltså 3st plus-kablar som går till Batteriväljaren. Den tredje kabeln (som inte kommer ifrån ett batteri) går från väljaren till startmotorn. 

Jag antar att en batteriväljare fungerar som så att väljer man till exempel läge ”Batteri 1 (Start)” så slår väljaren till den kabeln ihop med kabeln under ”COM” som går till startmotor och spänningssätter anläggningen så. 


Och det betyder att läge ”Batteri 2 (förbrukning)” gör precis samma sak. 
Väljaren slår ihop kabeln från förbrukningsbatteriet med kabeln som går till startmotorn. 
 

Det betyder ju egentligen bara att batterierna gör precis samma sak?? Förutom att antingen startbatteriet eller förbrukningsbatteriet får ”vila” när det batterier inte är valt på väljaren. 
 

Det är solceller/regulator i båten och dessa går direkt till batterierna. Sen är det lite annat småkrafs som länspump och sånt som också är draget direkt från batteriet före batteriväljaren. 
 

 

Så, nu är läget som så att jag vill göra om elen i båten. Bland annat så saknas idag säkringar/brytare till det mesta och det mesta ser väldigt illa ut. 
 

Jag kommer att dra nya kablar i största möjliga mån och montera kopplingsplintar osv osv. Montera skiljerelä samt byta bort batteriväljaren till gastäta, ordentliga huvudbrytare (2st)
 

Nu till min fråga:

 

Ni som använder en huvudbrytare till Startbatteriet och en huvudbrytare till Förbrukningen, hur f*n får ni hop det?

 

Min tanke är ju att ENDAST det som

rör starten och driften av motorn finns på ett batteri. Generatorn, startmotorn och kanske nån grej till (kommer inte på något just för tillfället)
 

Och sen all förbrukning på det andra batteriet. Kylskåp, stereon osv.
 

Men det innebär ju isåfall att kylskåpet inte går igång när jag startar och kör båten (använder Startbatteriet)? Samt stereon? Både kylskåpet och stereon vill jag ju ska användas oavsett vilket batteri jag använder. 
Och även belysningen osv osv?

 

(Som tex solceller och länspump förstår jag ju ska gå direkt till/från batteriet före brytaren. 
Finns det något mer man ska tänka på här?)

 

Ska man dra dubbla kablar då till kylskåpet och stereon? En från varje batteri? 
 

En tanke var att dra dessa två strömförbrukare direkt från batteriet (före brytaren) men detta är ju två exempel på förbrukare som jag vill vara säker på blir avstängda när båten bara står. 
 

Hur gör ni andra med två huvudbrytare? Ge gärna tips på hur ni kopplat!

 

mvh

 

 

Hade som du innan (batteri väljare 1+2).

 

Gjorde om ALLT i min båt denna vår. Köpte denna och drog enligt mitt schema. Skitnöjd.

1483842809_Btplan.png.75b965ec304f51b93cf086fbf97eb1f1.png

Kit.jpg.3bf8c147ec0a295d2b8bd7525d063a9a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kane 

Precis sådär ja

Tack för länken! Det ser vettigt och rimligt ut! Lättförståeligt. Tackar tackar 

 

Fiat

Ja du ser, jag är ju komplett IDIOT som inte ens tänkte på att ha båda brytarna på samtidigt!!!! Jag blir så trött på mig själv. Tack för att du förklarade det helt uppenbara!😂😂 

tack tack! 

Nästan värt att någon administratör raderar denna tråd pga extrem pinsamhet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt batteri måste alltid vara inkopplat när motorn går, annars gör du slut på generatorn. 

 

Så det finns en risk med omkopplare och huvudbrytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag gillar i princip inte dessa batteriväljare.

Jag hade en gång en båt.... kanske inte med köl, men väl med ruff, med två batterier och en sådan väljare, den var dessutom i en rätt dålig kvalitet. Det var kopplat så att väljaren skulle stå i läge 1+2 när motorn gick, enbart då laddades båda batterierna, och i hamn gällde det att vrida på den där väljaren så att man sedan hade ett laddat startbatteri att starta med dagen därpå. Gissa om denna åtgärd glömdes bort flera gånger, jodå. Så den väljaren ersattes av två ”huvudbrytare” (som egentligen heter ”batterifrånskiljare”) en till varje batteribank, och då en skiljerelä som automatiskt kopplar ihop batterierna när generatorn laddar. Då bestämmer man sig för att ett batteri blir startbatteri och det andra förbrukarbatteri. Man behöver aldrig röra batterifrånskiljarna egentligen när man är ombord, och laddningen sköter sig självt så länge som generatorn laddar.

 

Jag har sett några sådana batteriväljare under årens lopp och dom jag sett var i en särdeles dålig kvalitet, måhända är Blue Seas bättre.

 

Sp mitt råd är att byta ut batteriväljare mot två batterifrånskiljare, och du behöver inte köpa de absolut dyraste, och heller inte den billigaste av plast med röd nyckel på Biltema eller på macken.
Däremot kan du med fördel köpa Biltemas skiljerelä, det är många här som anser att det är bra och prisvärt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt kopplade jag om min 1+2 all brytare

1 gick till förbrukning 

2 gick till startbatteriet 

Startbatteriet gick direkt till startmotorn via en egen brytare

Sen ett skiljerelä mellan start och förbrukningsbanken. 

Körde alltid på läge 1 då togs förbrukninselen från förbrukningsbanken. 

Men kunde i nödfall låna lite förbrukarel från startbatteriet via läge 2..

Om startbatteriet av någon konstig anledning skulle ta slut kan jag via ALL låna lite el för att starta via Förbrukningsbanken. 

Bästa sättet att koppla om man vill ha brytaren kvar. 

På nuvarande båt har jag 3  av/på brytare 

En styrbord maskin, en förbrukning och en babord maskin. 

Styrbord laddar startbatteriet 

Babord laddar förbrukningsbanken 

Behöver då aldrig oroa mig för att dra ur mellan batteribankerna 

 

Men Skulle vilja att man även kunde ladda förbrukarbanken från maskin som laddar startbatteriet  när det batteriet är fullt. 

Men  det är en annan  fråga 🙋 

 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett simpelt system. 
Ett startbatteri kopplat till motorn, utan huvudbrytare. 
En förbrukarbank som kopplas ihop med startbatteriet via ett Biltema-skiljerelä när motorn laddar. 
En huvudbrytare som bryter alla förbrukarna mellan förbrukarbatteriet och säkringspanelen. 
 

Huvudbrytaren är i läge ”på” när jag är i båten, och ”av” när jag inte är i den. 
När jag slår av huvudbrytaren blir värmare, kyl, belysning, instrumentering och annat skoj strömlöst. 
Skulle jag råka slå av brytaren under gång skadas inget. 
Kan det bli fel..?

Nä. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan det bli fel..?

Jo!

Om du råkar slå av huvudbrytaren med öl i kylen eller när värmaren är igång. 

 

Vi har i princip samma koppling.

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Jo!

Om du råkar slå av huvudbrytaren med öl i kylen eller när värmaren är igång. 

 

Vi har i princip samma koppling.

 

 

Ah, sant. 

2578DD49-9E71-4BBF-B75D-F688C8BA10A2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...