Jump to content
Thursday 18 July 2024
Kroka

Vinterkonservering i varmhall?

Recommended Posts

Hej!

 

Kommer att vinterförvara min båt i varmhall i vinter. Kommer ej vara under 10 grader varmt hela vintern. Det sitter en Volvo Penta V8 5.7 GXi i båten. Detta är första sommaren jag har båt och vill gärna att ni delar med er hur ni gör/tycker att man ska göra.

 

Tacksam för bra svar.

 

Mvh Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gör likadant med motorn som om den skulle stått ute. Motorn bör rostskyddas.

 

mvh Peter

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En bekant hade också i varmhall, hos en bonde som tröttnat och hyr ut sina djurstall som varmförvaring. Bonden var bortrest inmatningen till pannan fastnade, han som vaktade egendomen satte på elpatronen till boningshuset och lät det vara. Det var några olyckliga båtägaren på våren. Worst case senario men ändå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

En bekant hade också i varmhall, hos en bonde som tröttnat och hyr ut sina djurstall som varmförvaring. Bonden var bortrest inmatningen till pannan fastnade, han som vaktade egendomen satte på elpatronen till boningshuset och lät det vara. Det var några olyckliga båtägaren på våren. Worst case senario men ändå. 

Så tänkte jag också, en varmhall kan relativt snabbt bli en iskallhall.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska också låta båten ligga i varmhall, minst 10 grader enligt avtal. Jag pratade just med uthyraren och frågade om motorn skulle vinterkonserveras och fick till svar att det inte behövs då den är helt nyservad (115 hk, 4-takt där stora servicen utförd).

 

Så till er som säger att motorn bör konserveras är det endast som en säkerhetsåtgärd eller är det ett måste pga. att motorn inte kommer att gå på länge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Joabor:

Jag ska också låta båten ligga i varmhall, minst 10 grader enligt avtal. Jag pratade just med uthyraren och frågade om motorn skulle vinterkonserveras och fick till svar att det inte behövs då den är helt nyservad (115 hk, 4-takt där stora servicen utförd).

 

Så till er som säger att motorn bör konserveras är det endast som en säkerhetsåtgärd eller är det ett måste pga. att motorn inte kommer att gå på länge?

Är väl inte bara en säkerhetsåtgärd, men en bilmotor som sitter som en inombordare behöver korrisionsskydd, därför vill man köra igenom limpor och block för att motverka detta med glykol, samt förhindra frysning som blir mycket kostsamt om det skulle inträffa. Vad gäller utombordare så har jag ingen syn på denna procedur. Haft har utombordare men aldrig hållit på med att köra glykol i dem, notera att jag ligger i sötvatten och behöver ej skölja ur saltvatten. De utombordare jag har och har haft släpper vi bara ner riggen på sedan rinner vattnet ut klart.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast?

 

//Henrik

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kroka:

Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast?

 

//Henrik

Beror ju väldigt mycket på hur installationen ser ut. I min båt, med en helt annan motor, har jag ett lätt åtkomligt sjövattenfilter med lock och en avstängningskran i skrovet. Jag stänger kranen och öppnar locket, har en person som startar motorn när jag står redo med två kannor med blandad glykol som jag fyller i sjövattenfiltret och ropar när kannorna är slut så kompisen stänger av motorn. Man bör ju också ta hand om glykolen som kommer ut, tex i en hink. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kroka:

Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast?

 

//Henrik

Köp en balja på ex biltema, montera en kulventil i gaveln, anslut en slang. Ställ baljan högre än motorn, pilla av kylslangen från drevet, skjut ihop slangarna se till att de tätar. Fyll baljan med vatten och glykol. I mitt fall 20 l glykol 20 l vatten. Öppna nu kranen låt beredningen rinna ner till motorn, starta motorn låt gå till baljan är tom, stäng av motorn klart. Ligger du i saltvatten ska spola igenom / skölja systemet först med sötvatten.

DSC_0092.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev kossor:

pilla av kylslangen från drevet,

Aha! Drev är det ju förmodligen. ”Tänkte inte på det...”

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gör så här, startar på tomgång, först kommer sjövattnet, sedan sjövatten blandad med glykolvatten, sen blir det glykolvatten, då slår jag av. Samlar upp det som kommer ut i baljan och lämnar på miljödeponi.

 

OBS: notera Orginal Volvo Penta träpinnen i drevet för att täppa till dräneringshålet. :) 

 

IMG_20190907_143756.jpg

Edited by joelfrodin

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Aha! Drev är det ju förmodligen. ”Tänkte inte på det...”

 

Och jag utgick från det men det kan ju likaväl vara axel med. Man tänker ofta ut från  sin egen modell känner jag ibland. 😂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...