Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kroka

Vinterkonservering i varmhall?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kommer att vinterförvara min båt i varmhall i vinter. Kommer ej vara under 10 grader varmt hela vintern. Det sitter en Volvo Penta V8 5.7 GXi i båten. Detta är första sommaren jag har båt och vill gärna att ni delar med er hur ni gör/tycker att man ska göra.

 

Tacksam för bra svar.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör likadant med motorn som om den skulle stått ute. Motorn bör rostskyddas.

 

mvh Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Vi ligger i varmhall men varvet konserverar ändå. Den hallen håller 16 grader. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant hade också i varmhall, hos en bonde som tröttnat och hyr ut sina djurstall som varmförvaring. Bonden var bortrest inmatningen till pannan fastnade, han som vaktade egendomen satte på elpatronen till boningshuset och lät det vara. Det var några olyckliga båtägaren på våren. Worst case senario men ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev joelfrodin:

En bekant hade också i varmhall, hos en bonde som tröttnat och hyr ut sina djurstall som varmförvaring. Bonden var bortrest inmatningen till pannan fastnade, han som vaktade egendomen satte på elpatronen till boningshuset och lät det vara. Det var några olyckliga båtägaren på våren. Worst case senario men ändå. 

Så tänkte jag också, en varmhall kan relativt snabbt bli en iskallhall.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska också låta båten ligga i varmhall, minst 10 grader enligt avtal. Jag pratade just med uthyraren och frågade om motorn skulle vinterkonserveras och fick till svar att det inte behövs då den är helt nyservad (115 hk, 4-takt där stora servicen utförd).

 

Så till er som säger att motorn bör konserveras är det endast som en säkerhetsåtgärd eller är det ett måste pga. att motorn inte kommer att gå på länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Joabor:

Jag ska också låta båten ligga i varmhall, minst 10 grader enligt avtal. Jag pratade just med uthyraren och frågade om motorn skulle vinterkonserveras och fick till svar att det inte behövs då den är helt nyservad (115 hk, 4-takt där stora servicen utförd).

 

Så till er som säger att motorn bör konserveras är det endast som en säkerhetsåtgärd eller är det ett måste pga. att motorn inte kommer att gå på länge?

Är väl inte bara en säkerhetsåtgärd, men en bilmotor som sitter som en inombordare behöver korrisionsskydd, därför vill man köra igenom limpor och block för att motverka detta med glykol, samt förhindra frysning som blir mycket kostsamt om det skulle inträffa. Vad gäller utombordare så har jag ingen syn på denna procedur. Haft har utombordare men aldrig hållit på med att köra glykol i dem, notera att jag ligger i sötvatten och behöver ej skölja ur saltvatten. De utombordare jag har och har haft släpper vi bara ner riggen på sedan rinner vattnet ut klart.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast?

 

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kroka:

Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast?

 

//Henrik

Beror ju väldigt mycket på hur installationen ser ut. I min båt, med en helt annan motor, har jag ett lätt åtkomligt sjövattenfilter med lock och en avstängningskran i skrovet. Jag stänger kranen och öppnar locket, har en person som startar motorn när jag står redo med två kannor med blandad glykol som jag fyller i sjövattenfiltret och ropar när kannorna är slut så kompisen stänger av motorn. Man bör ju också ta hand om glykolen som kommer ut, tex i en hink. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kroka:

Ni som har en sådan här motor i era båtar, hur konserverar man dem enklast?

 

//Henrik

Köp en balja på ex biltema, montera en kulventil i gaveln, anslut en slang. Ställ baljan högre än motorn, pilla av kylslangen från drevet, skjut ihop slangarna se till att de tätar. Fyll baljan med vatten och glykol. I mitt fall 20 l glykol 20 l vatten. Öppna nu kranen låt beredningen rinna ner till motorn, starta motorn låt gå till baljan är tom, stäng av motorn klart. Ligger du i saltvatten ska spola igenom / skölja systemet först med sötvatten.

DSC_0092.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev kossor:

pilla av kylslangen från drevet,

Aha! Drev är det ju förmodligen. ”Tänkte inte på det...”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör så här, startar på tomgång, först kommer sjövattnet, sedan sjövatten blandad med glykolvatten, sen blir det glykolvatten, då slår jag av. Samlar upp det som kommer ut i baljan och lämnar på miljödeponi.

 

OBS: notera Orginal Volvo Penta träpinnen i drevet för att täppa till dräneringshålet. :) 

 

IMG_20190907_143756.jpg

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Aha! Drev är det ju förmodligen. ”Tänkte inte på det...”

 

Och jag utgick från det men det kan ju likaväl vara axel med. Man tänker ofta ut från  sin egen modell känner jag ibland. 😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...