Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fredrikpenta

Kontakt till solcellsinstallation

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att köpa vikbara solceller som jag kan sätta upp vid behov.

 

Funderar på att installera regulatorn "permanent" och dra sladdar från den till en panelmonterad/"chassimonterad" kontakt som man sätter på lämpligt ställe, och sätta på motsvarande kontakt på den/de portable solcellerna. Så att den är enkel att koppla in, men att man i övrigt inte har några sladdar/kontakter framme.

 

Hoppas ni förstår hur jag funderar.

 

Vilken kontakttyp skulle ni rekomendera för detta? Är ju en plus och minuskabel bara så borde ju fungera med de flesta som finns på marknaden?

 

(det som är standard på solcellerna är väl annars MC4, men finns det som panelmonterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! :)

Det jag färmst sett framför mig är något i stil med C-TEKs snabbinkoppling, där man har en panelmonterad snabbkoppling

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/h94/h79/9664305266718.jpg
https://staticcdn.watski.com/img/original_jpg/F101349B-77709cfc66b7f388ec9392295e00d0e1.jpg

 

Men jag tycker MC4 kontakter känns lite "bräckliga" om man ska sätta in och dra ut de ofta. med sina små snäppflärpar osv, sen har jag inte hittat någon speciellt bra el snygg panelmonterad sådan heller.

 

En sånhär skulle ju vara snygg också, men vilket sinnessjukt pris :)
https://www.batofiske.se/batar-tillbehor/batmotorer-tillbehor/elmotorer-minn-kota/tillbehor-elmotorer/mkr-26-trollingmotor-kontakt

Redigerad av fredrikpenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på "SAE connector" kanske kan vara vad du söker?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ansluter min inombords med en sådan här

AVimg_1833.jpg.827da22cc8c9e6352c873271908880bd.jpg

för 8:50 kronor + 15:- för en panelmonterad hona.

Vissa tar ända upp till 30:- kronor per styck.

 

Underhåller med vaselinspray.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev matt1as:

Jag satt den här för min vikbara solcell, rätt eller fel vet jag inte, men den fungerar 

 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Elpanel_Kontakter/Genomforingar_Dackskontak/DACKSKONTAKT_2-POL,5A?id=05766

Jag valde en sådan när jag hade lös solpanel men jag byggde om kontakten så jag flyttade pinnarna till den fasta delen och satt honan på kabeldelen.

Då slapp få risken spänning kommer ut från solpanelen och skapar en strömkrets. Det kan ju bli lite varm om man har otur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev anuba:

Jag valde en sådan när jag hade lös solpanel men jag byggde om kontakten så jag flyttade pinnarna till den fasta delen och satt honan på kabeldelen.

Då slapp få risken spänning kommer ut från solpanelen och skapar en strömkrets. Det kan ju bli lite varm om man har otur.

Det funkar bra om man bara har lös panel, men har man även fast panel till samma regulator vet jag inte var det är bäst att ha hanen.

 

Jag valde hane på den lösa solpanelen som ju inte ger någon spänning när den är hopvikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft funderingar om en lös solpanel att bara plugga in i valfritt befintligt ciguttag. Den eventuella regulatorn skulle då sitta på sladden.

Men jag köpte ett batteri till i stället och har nu ström så det räcker, med den något överdimensionerade generatorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev trewq:

Har haft funderingar om en lös solpanel att bara plugga in i valfritt befintligt ciguttag. Den eventuella regulatorn skulle då sitta på sladden.

Men jag köpte ett batteri till i stället och har nu ström så det räcker, med den något överdimensionerade generatorn

Exakt, det gäller att fundera igenom sina egna behov, kolla vilken utrustning man redan har och komplettera på lämpligt vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vikbar solpanel som till 99% ligger i vindrutan framför instrumentpanelen. Regulator har jag i batteriutrymmet. Mellan dessa så har jag dragit original kabeln dold fram till inst.panelen. Inga speciella kontakter fastmonterade eller dyl, har tänkt tanken men det har inte blivit så. Nu är det enkelt att bara kasta upp panelen på kapellet, hänga den på sidorutorna eller dyl för bästa effekt. Dock så har jag då en kabel liggandes tvärs över instr.panelen. Men inget som direkt stör.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte sådana här kontakter (SD20) som jag tycker fungerar bra.

 

Screenshot_20200819-105704_8415.jpg.713987ec3e2a8601b5c42648eda70684.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Pirayan said:

Jag har en vikbar solpanel som till 99% ligger i vindrutan framför instrumentpanelen. Regulator har jag i batteriutrymmet. Mellan dessa så har jag dragit original kabeln dold fram till inst.panelen. Inga speciella kontakter fastmonterade eller dyl, har tänkt tanken men det har inte blivit så. Nu är det enkelt att bara kasta upp panelen på kapellet, hänga den på sidorutorna eller dyl för bästa effekt. Dock så har jag då en kabel liggandes tvärs över instr.panelen. Men inget som direkt stör.  


Det är precis så jag hade tänkt installera det också! men hade då tänkt ha en panelmonterad kontakt, dit jag kopplar in panelen när den används. Så att man när den inte anväds enbart har en kontakt i panelen. Ett "cigg-uttag" skulle ju funka, men man vill inte ha en kontakt som kan blandas ihop med övrig utrustning.
Kul att se att alla valt olika kontakter! :)
Alla kontakter verkar bättre än de som är standard, MC4!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev fredrikpenta:

Alla kontakter verkar bättre än de som är standard, MC4!

Nja, mitt val av DIN-högtalarkontakt är kanske inte bättre, men funkar bra för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du inte gillar MC4 kontakten. Monterade sådanna på båten under semestern till min solpanel och tyckte dom var både lätta att montera och stadiga.

 

Dom har ju blivit mer eller mindre standard på solpaneler i stora anläggningar. Borde ju inte vara helt dåliga då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev fredrikpenta:


Det är precis så jag hade tänkt installera det också! men hade då tänkt ha en panelmonterad kontakt, dit jag kopplar in panelen när den används. Så att man när den inte anväds enbart har en kontakt i panelen. Ett "cigg-uttag" skulle ju funka, men man vill inte ha en kontakt som kan blandas ihop med övrig utrustning.
Kul att se att alla valt olika kontakter! :)
Alla kontakter verkar bättre än de som är standard, MC4!

Men, varför vill man inte alltid ha den framme, har du inte utrymmet som behövs? Jag packar aldrig ner min utan endast flyttar runt den lite. Vid bryggan ligger den alltid i vindrutan. Är jag ute på sjön så flyttar jag den i bland efter solen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, Pirayan said:

Men, varför vill man inte alltid ha den framme, har du inte utrymmet som behövs? Jag packar aldrig ner min utan endast flyttar runt den lite. Vid bryggan ligger den alltid i vindrutan. Är jag ute på sjön så flyttar jag den i bland efter solen. 

Men vadå är man ute o kör runt i 30knop på sjön vill man väl inte ha den hängande någonstans? då vill man väl ha den nedstoppad? Sen tar man upp den när man lagt sig nånstans, o sätter den beroende på var solen är :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev fredrikpenta:

Men vadå är man ute o kör runt i 30knop på sjön vill man väl inte ha den hängande någonstans? då vill man väl ha den nedstoppad? Sen tar man upp den när man lagt sig nånstans, o sätter den beroende på var solen är :)

I 30 knop ligger min fint innanför vindrutan 👍🏽

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för intressant och kul info om allas kontakter! :)


Nu har jag dock kommit fram till att det jag nog kommer göra är att sätta regulatorn direkt på solpanelen, och koppla in den i cigguttaget när jag ska använda den, o slänger upp den på taket :)
Ingen installation alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev fredrikpenta:

Tack alla för intressant och kul info om allas kontakter! :)


Nu har jag dock kommit fram till att det jag nog kommer göra är att sätta regulatorn direkt på solpanelen, och koppla in den i cigguttaget när jag ska använda den, o slänger upp den på taket :)
Ingen installation alls.

Så gjorde jag förut men det var helt hopplöst! Cigarettändarkontakterna är notoriska på att glappa och lossna. Jag bytte till de dyraste Skyllermarkskontakterna, de var lite bättre men även de lossnar så att strömmen bryts. Till slut bytte jag till kontakten jag länkade till ovan och sedan dess har det fungerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev fredrikpenta:

Tack alla för intressant och kul info om allas kontakter! :)


Nu har jag dock kommit fram till att det jag nog kommer göra är att sätta regulatorn direkt på solpanelen, och koppla in den i cigguttaget när jag ska använda den, o slänger upp den på taket :)
Ingen installation alls.

Men hur tar sig då strömmen från solpanelen förbi en regulator?

Att inte använda regulator på en panel större än, säg, 5W är bara dumt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev fredrikpenta:

Tack alla för intressant och kul info om allas kontakter! :)


Nu har jag dock kommit fram till att det jag nog kommer göra är att sätta regulatorn direkt på solpanelen, och koppla in den i cigguttaget när jag ska använda den, o slänger upp den på taket :)
Ingen installation alls.

 

Ja, här var en del intressanta funderingar. Har själv en sån vikbar panel (80w) som kom färdig med regulator och krokodilklämmor. Har inte blivit av än, men min plan är att ersätta krokodilklämmorna med en cig-uttags-hane, bara att plugga in på instrumentpanelen. Handlar mest om att jag behöver kolla vad det är för säkring på det uttaget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två kablar som ligger dolda i stuvar och liknande som jag drar fram när jag ska använda min vikbara solpanel. Tar den som sitter bäst. Den förliga för placering på rufftaket och innanför vindrutan och den aktre för annan placering. Både kablarna och solpanelen har en snabbkontakt som kom med panelen och liknar lite en gammal högtalarkontakt - fast bättre!
Sen går kablarna naturligtvis via regulatorn och på vägen dit dubbelpoliga dvärgbrytare (säkringar). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, DanielMalmgren said:

 

Ja, här var en del intressanta funderingar. Har själv en sån vikbar panel (80w) som kom färdig med regulator och krokodilklämmor. Har inte blivit av än, men min plan är att ersätta krokodilklämmorna med en cig-uttags-hane, bara att plugga in på instrumentpanelen. Handlar mest om att jag behöver kolla vad det är för säkring på det uttaget...

Det är en sådan jag funderar på!

Är det en Sunwind 80W? Hur/var sitter regulatorn?  "inuti"/baksidan av solcellen? I en skyddad plastficka typ eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev fredrikpenta:

Är det en Sunwind 80W? Hur/var sitter regulatorn?  "inuti"/baksidan av solcellen? I en skyddad plastficka typ eller?

Ja, precis den är det jag har. Och jag hade precis som du trott att regulatorn skulle varit lite snyggt paketerad, men den hänger bara löst i kabeln så att säga. Först några decimeter kabel från panelen till regulatorn och sedan kommer resten av kabeln efter den. Så när man viker ut panelen och lägger den på däck så blir regulatorn liggande löst bredvid. Definitivt ingenting man har ute om det är risk för regn. Däremot finns det en snygg ficka på baksidan av panelen som man kan stoppa ner sladd samt regulator i när den inte används.

 

Ska försöka komma ihåg att ta en bild på det hela nästa gång jag är vid båten. Tycker det är lite märkligt att de har löst monteringen av regulatorn så dåligt, i övrigt känns det som hög kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-20 vid 17:29 skrev fredrikpenta:

Är det en Sunwind 80W? Hur/var sitter regulatorn?  "inuti"/baksidan av solcellen? I en skyddad plastficka typ eller?

Nu återkommer jag till det här igen. Bifogar en bild på hur regulatorn sitter.

 

Nu har jag dock precis bytt ut krokodilklämmorna mot en stickkontakt ifrån Biltema. Funkar faktiskt alldeles perfekt, blev precis som jag tänkt mig. Själva stickkontakten innehåller även en liten säkring på 8A (fast jag undrar tusan om det inte stod 10A på den), känns bra.

20200822_143329.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/22/2020 at 7:47 PM, DanielMalmgren said:

Nu återkommer jag till det här igen. Bifogar en bild på hur regulatorn sitter.



Tack för bild!
Men oj, hur har de tänkt att man i praktiken ska använda det där, för solpanelen ligger ju oftast utomhus när den används, och den där regulatorn med sladdanslutningen är ju uppenbart enbart för "inomhusbruk". Sladdarna är ju heller inte "rycksäkrade" så är ju stor risk att de till slut lossnar vid en sådan där installation, om regulatorn hänger löst.  känns inte så jätteseriöast från tillverklarens sida tycker jag.

Att ha sådan cigaretttändare är precis vad jag funderar på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-22 vid 19:47 skrev DanielMalmgren:

Nu återkommer jag till det här igen. Bifogar en bild på hur regulatorn sitter.

20200822_143329.jpg

Snygg installation, så har jag gjort när jag bara testat om något funkar som jag tänkt och det kan bli kvar en tid.

 

Skulle det inte funka att limma fast (dubbelhäftande tejp är min bästa vänn) regulator på baksidan av panelen?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev fredrikpenta:

Men oj, hur har de tänkt att man i praktiken ska använda det där, för solpanelen ligger ju oftast utomhus när den används, och den där regulatorn med sladdanslutningen är ju uppenbart enbart för "inomhusbruk". Sladdarna är ju heller inte "rycksäkrade" så är ju stor risk att de till slut lossnar vid en sådan där installation, om regulatorn hänger löst.  känns inte så jätteseriöast från tillverklarens sida tycker jag.

Nej, jag tycker som sagt att det är tämligen märkligt, framför allt med tanke på att resten är riktigt proffsigt gjort, själva monteringen av panelerna på bakstycket etc.

 

Gällande dragavlastning så kan man väl lösa det hjälpligt med lite buntband tänker jag. Svårare då med fuktsäkringen. Har hittills bara använt den när det är 0% chans för regn och jag varit hyfsat säker på att ingen tänker göra "bomben" för nära...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...