Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
under

Uppgradera motor. Tips mottages!

Rekommendera Poster

Hej! Har en Scantic 575 som jag älskar där jag vill uppgradera min motor för att få högre fart, lite tystare och lite snålare. Just nu sitter det en 2-taktare med 115 hästar och vi maxar runt 37 knop. 

 

Jag skulle gärna behålla skrovet och hänga på en lite starkare, tystare, snålare och snabbare motor och har sneglat på Mercury Pro XS 150 men vill gärna höra vilka andra motorer som skulle passa. Som viktreferens väger nuvarande motorn runt 160 kilo men det är gott om fribord kvar på akterspegeln och den blå skylten godkänner upp till 140HK, dock har försäkringsbolaget sagt att de inte har några problem med att överrigga en del. 

 

Kruxet för mig är att varje gång jag ringer en återförsäljare så inser jag att de antingen bara jobbar med Mercury, bara jobbar med Yamaha osv osv. Svårt att få till en bra diskussion om fördelar med de olika märkena när de bara reppar ett fabrikat. 

 

Så ni veteraner där ute, om ni skulle hotta upp en nästan 40 år gammal gedigen plastbåt med fantastisk bottenkonstruktion,  vad skulle ni hänga på för motor?

 

Tack!

 

 

Redigerad av under
Typo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle inte personligen lägga så mkt pengar på en ny motor till en så gammal båt. En 150 hk går ju på en bit över 150k.

Både Merc och Yamaha väger över 200 kg på sina 150 hk versioner (Yama 130 hk väger kring 175 kg). Valet av motorfabrikant bör kanske också styras av närhet till serviceställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Kane said:

Nja, jag skulle inte personligen lägga så mkt pengar på en ny motor till en så gammal båt. En 150 hk går ju på en bit över 150k.

Både Merc och Yamaha väger över 200 kg på sina 150 hk versioner (Yama 130 hk väger kring 175 kg). Valet av motorfabrikant bör kanske också styras av närhet till serviceställe.

Jag har hört ett par olika säga detta men jag är nyfiken på varför man inte skulle hänga på en ny motor på en äldre båt? Känns som att man skulle få riktigt mycket båt för pengarna. Och dessutom kan man ju rigga motorn på en annan båt så småningom om man vill?

 

Man brukar väl säga att byggnadskvalieten förr var bättre än den är idag. Så anta att skrovet håller och är i gott skick. Så säg att man köper en modern motor för 150K och hänger den på ett skrov för 20K. Så har man ju helt plötsligt rätt mycket båt för 170K? Eller tänker jag helt fel?

 

 

Redigerad av under

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man nöjd med båten är det väl inget fel att hänga på en ny snurra, det har man ju gjort i alla tider, inget konstigt med det. De två båtar med utombordare jag ägt fick bägge nya motorer när de gamla inte kändes pålitliga längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ser heller inte problemet med att sätta en ny motor i en gammal båt - det blir mycket båt för pengarna . Speciellt ifall man också uppdaterar med modern elektronik /hydralstyrning.
 

är det dessutom utombordare kan man sälja den separat alt hänga på en annan båt.

 

inombordare är en annan fråga - då måste man va mer säker på att man vill behålla båten.

 

köper du en Suzuki 150 får du elreglage som standard. Snåla på soppa ska de vara också.

 

Mercury ger generellt låg försäkringspremie, hade deras senaste 150 tidigare. Helt ok men finns bättre 150 hästare.

 

kollat på Evinrude G2 140 H.O ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, johan_sjobjorn said:

jag ser heller inte problemet med att sätta en ny motor i en gammal båt - det blir mycket båt för pengarna . Speciellt ifall man också uppdaterar med modern elektronik /hydralstyrning.
 

är det dessutom utombordare kan man sälja den separat alt hänga på en annan båt.

 

inombordare är en annan fråga - då måste man va mer säker på att man vill behålla båten.

 

köper du en Suzuki 150 får du elreglage som standard. Snåla på soppa ska de vara också.

 

Mercury ger generellt låg försäkringspremie, hade deras senaste 150 tidigare. Helt ok men finns bättre 150 hästare.

 

kollat på Evinrude G2 140 H.O ?

 

Jag kollade på Evinrude, och tänkte väl att man kunde göra en hyfsad deal nu när de lagt ner. Men så tänkte jag, ska man verkligen köpa en ny eller nyare Evinrude nu när företaget inte finns längre???Även om de lovat garantiservice till alla befintliga kunder?

 

Vad är konsensus kring detta? 

 

På min lokala marina sa de att om jag skaffar en Suzuki så blir jag av med den första veckan. En Mercury är typ den enda jag får behålla... (Det är väl därför försäkringspremien är lite lägre antar jag?) Men bortsett från det, vad skulle vara den bästa motorn, och varför tycker du att Suzuki är en bättre motor än Mercury tex?

Redigerad av under

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju för-ävligt att man måste väga in stöldaspekten när man ska köpa ny snurra, helt otroligt så det blivit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Gripen72 said:

Det är ju för-ävligt att man måste väga in stöldaspekten när man ska köpa ny snurra, helt otroligt så det blivit...

ja det är deppigt.

 

Men Evinrude... Ska man hålla sig borta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev under:

 

Jag kollade på Evinrude, och tänkte väl att man kunde göra en hyfsad deal nu när de lagt ner. Men så tänkte jag, ska man verkligen köpa en ny eller nyare Evinrude nu när företaget inte finns längre???Även om de lovat garantiservice till alla befintliga kunder?

 

Vad är konsensus kring detta? 

 

På min lokala marina sa de att om jag skaffar en Suzuki så blir jag av med den första veckan. En Mercury är typ den enda jag får behålla... (Det är väl därför försäkringspremien är lite lägre antar jag?) Men bortsett från det, vad skulle vara den bästa motorn, och varför tycker du att Suzuki är en bättre motor än Mercury tex?

 

Jag "tror" att en ny Mercury kostar lika mycket som en ny Suzuki. 

 

Men med Suzuki får du elreglage. Det brukar normalt vara ett tillägg som kostar 20 tusen, så det gör Suzuki mer intressant tycker jag. Sen "tror" jag Suzukin är lite mer effektiv / soppasnål. Tittar man på yrkesbåtar är det inte helt ovanligt med en Suzuki på akterspegeln. 

 

Samma argument som ovan gäller också Evinrude (på den kan du även få inbyggt styrservo)

 

Men i slutändan, det är inte värt att betala mer i försäkring eller att ligga sömnlös.

 

Själv hade jag valt;

 

1.) Evinrude 140 el. 150 H.O ifall jag fick rabatt / bra deal.

2.) Mercury 150

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

Lätt en Yamaha F130.

Lite trött jämfört med Pro XS eller E-tec, och nu var det ju mer pulver TS eftersökte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Frippe68:

Lite trött jämfört med Pro XS eller E-tec, och nu var det ju mer pulver TS eftersökte.

Ganska liten och lätt båt så jag tror i och för sig att Yamahan i detta fall ger pulver så det både räcker och blir över😀 men visst vill man åka +45 knop och kan tänka sig 200 kg på akterspegeln så absolut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Joabor said:

Jag skulle fundera på denna motor som ligger på Blocket, Mercury 150 hk Pro XS

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercury_150_pro_xs_150hk_lang_rig_utombordare/91424347

 

Nej, det är inte jag som säljer motorn, snarare att jag själv funderade på att köpa den.

Jag funderar faktiskt på den... Men är inte 240 timmar rätt mycket för en två år gammal motor? Eller vad säger ni?

 

Dessutom måste jag säga att förlängd garanti från en återförsäljare (typ marindepån) lockar en del.

 

Om jag dessutom vill stoppa in hydralstyrning, och extra batteri så antar jag att det är bäst att göra allt det tillsammans med att hänga på den nya motorn? Mottager gärna tips hur jag bäst gör detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev under:

Jag funderar faktiskt på den... Men är inte 240 timmar rätt mycket för en två år gammal motor? Eller vad säger ni?

 

Dessutom måste jag säga att förlängd garanti från en återförsäljare (typ marindepån) lockar en del.

 

Om jag dessutom vill stoppa in hydralstyrning, och extra batteri så antar jag att det är bäst att göra allt det tillsammans med att hänga på den nya motorn? Mottager gärna tips hur jag bäst gör detta.

 

 

Vistigast är nog hur den gått under dessa 240 timmar. Det finns lagrat i motorns styrenhet, du borde alltså kunna få en utskrift på hur mycket tid motorn gått i olika varvtalsintervall. Har den nästan bara gått på toppvarv skulle jag hålla mig borta.

 

Annars är timmarna inte någon stor grej- det är snarare tid än timmar som tar livet av utombordare. Tar du hand om den borde du kunna ta ut 2000 timmar, de flesta fritidsbåtsägare hinner få andra problem (rost etc) innan de slitit ut sin motor.

 

Ja, passa på att sätta in fräscht batteri, hydralstyrning samt ett bra bränslefilter när du ändå byter. Skulle även passa på att kolla så tanken och bränsleslagar är bra (fria från smuts och avlagringar) i samband med montage av en ny maskin.

 

Kolla även så motorns förlängda garanti är giltig när du tar över ägandet.

 

Se till att det står i köpehandlingen att motorn säljs som felfri, annars kan det bli svårt om det är dolda fel. Kolla särskilt på drevet / skeddan / propellern efter tecken på skador (kan bara polerat / överlackat). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, johan_sjobjorn said:

Vistigast är nog hur den gått under dessa 240 timmar. Det finns lagrat i motorns styrenhet, du borde alltså kunna få en utskrift på hur mycket tid motorn gått i olika varvtalsintervall. Har den nästan bara gått på toppvarv skulle jag hålla mig borta.

 

Annars är timmarna inte någon stor grej- det är snarare tid än timmar som tar livet av utombordare. Tar du hand om den borde du kunna ta ut 2000 timmar, de flesta fritidsbåtsägare hinner få andra problem (rost etc) innan de slitit ut sin motor.

 

Ja, passa på att sätta in fräscht batteri, hydralstyrning samt ett bra bränslefilter när du ändå byter. Skulle även passa på att kolla så tanken och bränsleslagar är bra (fria från smuts och avlagringar) i samband med montage av en ny maskin.

 

Kolla även så motorns förlängda garanti är giltig när du tar över ägandet.

 

Se till att det står i köpehandlingen att motorn säljs som felfri, annars kan det bli svårt om det är dolda fel. Kolla särskilt på drevet / skeddan / propellern efter tecken på skador (kan bara polerat / överlackat). 

Toppentips tack!

 

Vill bara förtydliga att den förlängda garantin är nåt jag skulle få om jag köpte en ny motor och alltså inte denna som finns på blocket nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev under:

Toppentips tack!

 

Vill bara förtydliga att den förlängda garantin är nåt jag skulle få om jag köpte en ny motor och alltså inte denna som finns på blocket nu

Ok, tror Murklor säljs med 5 års garanti. Har du tur har du 3 år kvar om du köper beg. motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Ljungqvist86 said:

Hur gick det, har du hittat någon ny motor? 

Inget inköpt ännu. Tänkte ha lite is i magen och se om det kommer ut nån bättre begagnad eller kanske en kampanj från nån tillverkare.

 

Har du nån input? 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sitter i samma sits själv nämligen att våran gamla tvåtaktsmotor kostar mera än vad den smakar så vill köpa en ny 4 takt för att kunna åka bekymmersfritt. Båten är från början av 90 så den tänkte vi behålla så alltid kul att se hur andra gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...