Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Passgard

Smörja utombordare

Rekommendera Poster

Hej. 

Har nyligen installerat motorn på min båt. Motorn är en Johnson 130 hk från 2000. Jag tycker motorn är trög att styra. Jag har köpt ny vajer och testat styrningen innan styrarmen kopplades till motorn och då gick det lätt att styra. 

 

Jag har testat att smörja på de 2 nipplarna jag hittade (se bild). Är det någon som har erfarenhet av detta? Är detta rätt nipplar eller smörjer dom något annat? När jag tryckte på fettsprutan är det ett väldigt motstånd och det läcker fett på två anslutningar på själva sprutan. Såldes vet jag inte om jag får i något fett i motorn. Ser inte att det trycks ut något på andra sidan. 

 

Kan det bli stopp i fettnipplarna eller är det bara att fortsätta och hoppas på att det släpper? 

 

Mvh 20200816_144409.thumb.jpg.2e1c6e87c66907da08b943176603d412.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Passgard:

Kan det bli stopp i fettnipplarna eller är det bara att fortsätta och hoppas på att det släpper? 

Prova att trycka med en liten skruvmejsel på den lilla kulan på smörjnippeln. Alt knacka lite försiktigt med en hammare på kulan. Det funkar för mig när nippeln kärvar igen. Som jag förstått det är kulan fjäderbelastad men själva kulan har en tendens att fastna i "nippelhuset" när man inte smörjt på länge.

Det finns säkert ett riktigt sätt att göra detta på också men det här kan vara ett sätt att komma vidare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn tungt att vrida om du lossar på styrvajerns fäste vid motorn ( bulten mitt i bild)? Om så är så finns problemet i motorns styrled som behöver smörjas. Nipplarna på bilden smörjer leden som motorn tilltar på. Nipplarna för styrningen sitter nere på nederdelen. Ligger motorn djupt i vattnet så kan den nedre nippeln vara under vattenytan. Fettet torkar gärna i nipplarna. De går ju att skruva ur och rengöras eller bytas. Ibland räcker det med att värma dem och pressa in fett medan de är varma. Bäst gör man det här jobbet när båten står på land. Den noggranne smörjer både vid höst- och vårservicen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Prova att trycka med en liten skruvmejsel på den lilla kulan på smörjnippeln. Alt knacka lite försiktigt med en hammare på kulan. Det funkar för mig när nippeln kärvar igen. Som jag förstått det är kulan fjäderbelastad men själva kulan har en tendens att fastna i "nippelhuset" när man inte smörjt på länge.

Det finns säkert ett riktigt sätt att göra detta på också men det här kan vara ett sätt att komma vidare.

Tack för tipset, ska försöka skruva loss nippeln och rengöra den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Går motorn tungt att vrida om du lossar på styrvajerns fäste vid motorn ( bulten mitt i bild)? Om så är så finns problemet i motorns styrled som behöver smörjas. Nipplarna på bilden smörjer leden som motorn tilltar på. Nipplarna för styrningen sitter nere på nederdelen. Ligger motorn djupt i vattnet så kan den nedre nippeln vara under vattenytan. Fettet torkar gärna i nipplarna. De går ju att skruva ur och rengöras eller bytas. Ibland räcker det med att värma dem och pressa in fett medan de är varma. Bäst gör man det här jobbet när båten står på land. Den noggranne smörjer både vid höst- och vårservicen...

Har testat utan att den är kopplad till motorn och då går det lätt. Har letat efter nipplar men får leta vidare och se om jag kan komma åt dom när båten ligger i, den ska nämligen inte upp på ett tag är tanken. 

 

Ja tyvärr verkar det som förra ägaren inte smörjt regelbundet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Anväbd ett bra vattenfast fett annars kan det bli som klister med tiden.

Tack för tipset:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Anväbd ett bra vattenfast fett annars kan det bli som klister med tiden.

Och säkrast är att inte använda något bio-smörjmedel. Hade bio-kedjeolja till motorsågen en höst och på våren var det som klister 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-17 vid 08:26 skrev Gripen72:

Smörjnipplarna till riggen brukar sitta här på utombordare.

1060A920-3CE8-411D-B787-39C7975CB062.jpeg

Tack för detta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är det svårt att få i fett, prova då att svänga utombordaren styrbord-babord upprepade gången medans du pumpar i fett. Torka bort det som läcker ut så att inte fiskarna blir ledsna.😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...