Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Uttalsfråga: knapen?

Rekommendera Poster

7 timmar sedan skrev ABC:

Och hur ska "paprika" uttalas?

Paaaprika eller Papprika...

Paprika. Om det nu inte skall rimmas av Lennart Hellsing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey då hörrni, jag har fått svar på att halkip skall uttalas med nån form av kj- tj- ch- ljud, gammalt eller ej.

Sedan äre nog så att idag har de olika tj sch ch tj kj ljuden försvunnit å alla uttlas nästna lika. Tänker inte gå i klin(ch) om den saken, (finns det uttrycket kvar?). Men tror det beror på datorengelskan å allmän lättja, med eller utan Herr L.

 

Men det där med paprika...det finns en barnvisa där intet av ovanstående stämmer. Texten går laprika paprika puddingpastej....när jag blir stor skall jag spela för dig... uttalas dej för att rimma på pastej. Minns ej tonarten utantill å kan inte sjunga den här ...(tur så slapp ni höra det...)

Förrexten så är det lika med sh sch sj  ljuden. Be en finne säga sju!

 

Är ni gamla nog att ha hört det om magen som skall rimma på daggen å det heter bådda för att rimma på lådda, inte fisken alltså. Kunde inte den där Martin ha stavat sitt nam Jung? För jag har aldrig hört skillnad på växten ljung å jungman Janson i uttalet. Men de ä  la ä an frågga?

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Kunde inte den där Martin ha stavat sitt nam Jung?

Jag har en kompis som bor i Ljung. Föräldrarna norrifrån skulle hälsa på och åkte till Jung. Det blev inte så bra. Det tog ett tag att reda ut det missförståndet över telefon när föräldrarna inte hittade rätt hus.

De fick fortsätta färden några mil till.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jag träffade en kollega på en kurs å som berättade han hade en granne I Bor i Småland å den grannen har fått brev med adressen: Andersson bor i småland. Brevet kom fram. Fast klart... det var före Post Nord tiden.

Jo kursaren bodde åsså i Bor.

Själv Bor jag Hemma i Skärgården.

Jo faktikst sant. Vår adress är: Skärgården- Aspö.

Så nu kan ni goggla ni som inte tror mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...