Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Windy22_GBG

Få mer knop

Rekommendera Poster

Hej

I maj köpte jag en Windy 22 med en VP 431a (205hk) och ett 280 drev.

Har inte info om vilken propeller storlek som sitter på.

Men till frågan för er kunniga och erfarna, när jag är ute får jag bara ut 13-15 knop vid 3600 varv och 10 knop vid 3000 varv.

Tändningen är rätt inställd med stroblampa. 
Vad bör jag göra i höst för att få upp båten i 20-30knop nästa sommar? 
Räcker det med byte av propeller ?
 

Tack för alla förslag och svar.

Redigerad av Windy22_GBG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 knop kan gå.

Misstänker att motorn tappat ett antal hästar på 30 år och nu orkar inte motorn varva ur med den propeller du har. Motorn bör varva 4400 till 4800 rpm vid maxvarv.

 

Problemet är att om du byter till en propeller med lägre stigning som motorn skulle orka med så kommer du nog inte upp i 20 knop vid 4600 rpm.

 

Med exakt rätt propeller kan det kanske funka.

Vad har du för propeller?

Märkning?

Foton

 

En slät och fin botten utan beväxning hjälper liksom att lasta ur onödiga (tunga) saker

 

30 knop kräver troligen motorrenovering eller motorbyte om det inte går att hitta något direkt fel på motorn.

 

Jag är ingen motorguide på något vis, men har kört en del Windy 22. Det är en fin båt med bra egenskaper, men med den rätt kraftiga v-botten så krävs det power för att komma upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag plogar fram o är inte nära planing och samtidigt drar den (grov kalkyl) 2 liter per distans.

 

Mer detaljer och foton på propeller fixar jag när vi lyft upp henne för hösten.

Tror (kanske) att det sitter en 15x15 nu och gamla ägaren tipsa om eventuellt byte till 15x18.

 

Motorn renoverades för 2 år sen, men har själv inte vågat passera 4000 varv med tanke på motorns ålder :)

 

Båten är perfekt start för en nybörjare och går jättefin o säkert.

Redigerad av Windy22_GBG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-16 vid 13:14 skrev Windy22_GBG:

Tack!

Jag plogar fram o är inte nära planing och samtidigt drar den (grov kalkyl) 2 liter per distans.

 

Motorn renoverades för 2 år sen, men har själv inte vågat passera 4000 varv med tanke på motorns ålder :)

 

Båten är perfekt start för en nybörjare och går jättefin o säkert.

 

Släng ut allt tungt ur båten. Om du har vattentank så töm den helt på vatten. 

 

Steg två är att köra plattan i mattan tills den planar, när den väl börjat plana kan du dra ner på varvet. 


Om den inte vill plana kan du behöva trimma. Om du har powertrim eller trimplan så använd det. Om du inte har trimmöjligheter, så kan du fixa trimplan i höst. 

 

När du väl har planat kan du fundera på om du behöver byta propeller. 

 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-16 vid 13:14 skrev Windy22_GBG:

Motorn renoverades för 2 år sen, men har själv inte vågat passera 4000 varv med tanke på motorns ålder :)

Vad avses med "renovering"?
Om den är renoverad fullt ut är ju motorn i praktiken två år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först så ska jag tala om att VP Aq431 dom är en variant av Aq205 inte fanns ihop med 280 drev. Utan kombinerades med 290 drev. Alltså är det något hopplock och då kan man misstänka fel utväxling i drevet. Vet du om det gjorts motorbyte av föregående ägare?

Den motorn ska inte ha några problem att dra upp en Windy 22 i plan. Dock ingen race maskin

Är det rätt utväxling då ska en 15 x 15 fungera.

Jag har VP V6 drev propeller kombon i min Coronet 21 Cabin (Explorer II) 

Den får anses som tungdriven 24grader V-botten.ca 2ton.

Jag marschar ca 20-22knop vid 3700-3900rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Börja med att testa om hon planar med fullgas. När båten planar drar du av gas så du har lämplig fart, sisådär 20-22 knop. Då går båten lättare än i 15 knop. Om den inte orkar plana med fullgas, då är det något knas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...