Darwin 0 Postad 16 Augusti , 2020 Jag planerar att köpa en begagnad båt, Buster X-XXL ca 2011 med 100-115 hk. Vad jag förstår så är det motorn som är akilleshälen på denna typ av båt. Om jag nu väljer att köpa båten privat, det finns betydligt fler objekt, hur ska jag då som lekman kunna avgöra om motorn är något att investera i? Ofta är det en Yamaha motor på dessa båtar, hur viktigt är det att motorn har fått service från just en auktoriserad Yamaha verkstad? Skulle inte ett vanligt båtvarv/Marina kunna utför samma typ av service på dessa motorer? Är det inte viktigaste att motorn har fått en årligservice, och är inte detta mest ett säljsnack att motorn måste/bör fått service hos en auktoriserad Yamaha verkstad?? Är det inte samma resonemang som när det gäller märkesbilverkstäder vs ex Mekonomen som utför ett minst lika bra arbete på våra gamla bilar? Finns det någon som har bra tips och råd gällande vad man ska titta efter när det kommer till begagnade motorer? Tex vilka är de vanligaste varningstecknen för denna typ av motor osv Hjälp mig gärna med hur jag ska tänka i denna fråga gällande köp av båt från privatperson vs Auktoriserad verkstad/försäljare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 671 Postad 16 Augusti , 2020 Vem som utfört servicen är mindre viktigt, det viktiga är att den faktiskt blivit utförd. Köper du från privatperson är det köplagen som gäller vilket ger dig som köpare ett väldigt begränsat skydd. Köper du från företag gäller konsumentköplagen och den ger dig ett ganska bra skydd även vid begagnatköp. Jag skulle gissa att ett haveri inom någon månad efter köpet av en 9 år gammal motor ger dig möjlighet att få motorn reparerad kostnadsfritt. Det förutsätter dock att motorn inte var ovanligt billig eftersom man då bör förvänta sig en inte helt fullvärdig produkt. Sedan beror det på företagets välvilja om det går smärtfritt eller om du måste lämna in ett ärende till ARN. Det är inte lätt att beskriva exakt hur KKL fungerar vid begagnatköp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser