Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cobalt233

Oljetrycks mätaren påverkas av hög strömbelastning

Rekommendera Poster

Märkte ikväll att oljetrycksmätaren visade högre oljetryck ju mer belysning, lanternor, sterio mm jag satte på.

Även när jag tiltar drevet ser jag att den hoppar till.

 

Med allt igång ligger jag på strax över 12v, allt av ca 14v.

Vid 12v (hög belastning) visar mätaren ca 10psi mer.

 

vart ska man börja leta? Vad kan få mätaren att bete sig så?🤔

 

värt att notera: mätaren står alltid högt. Varm motor på 600rpm visar den 40psi. Enligt boken ska det vara runt 15. Den går dock aldrig över Max psi.

Jag tror själv inte att oljetrycket är för högt i motorn utan att mätare eller givare spökar. Nu när jag märkte det här kanske man kan dra 2flugor i en smäll😁

 

Hoppas det finns några el kunniga här på forumet🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med oljetrycksgivaren. Mät motståndet vid avstängd motor och motorn igång över givarens anslutningar, om den bara har en anslutning mäter du mellan den och minus.

Vad är det för motor?

Det finns två olika standarder för resistansen i givarna, en europeisk och en amerikansk.

 

Sedan är det lätt att tro att ditt batteri inte levererar det det skall, eller att du har ett generellt spänningsfall fram till panelen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle misstänka jordningen av mätaren. Alltså att det är klen jord, ev. med okontakt mellan instrument och motor så att motorns jord/block inte har samma potential som jorden i instrumentet. Spänningsfall helt enkelt, som varierar beroende på vilka andra elförbrukare (som använder samma jordledning) som är påslagna.

 

Ofta har motorn och instrument en egen "kabelhärva" med sin egen jordledning  just för att vara oberoende av annat (och för att det är smidigare att installera motorn då, förstås). Men du skriver inte vad det är för motor.

 

Om du har mätinstrument - mät spänningen mellan motorns block och jorden vid instrumentet, med olika elprylar påslagna. Troligen får du förlänga instrumentets kablar lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Börja med oljetrycksgivaren. Mät motståndet vid avstängd motor och motorn igång över givarens anslutningar, om den bara har en anslutning mäter du mellan den och minus.

Vad är det för motor?

Det finns två olika standarder för resistansen i givarna, en europeisk och en amerikansk.

 

Sedan är det lätt att tro att ditt batteri inte levererar det det skall, eller att du har ett generellt spänningsfall fram till panelen.

Givaren ändrar sig ju inte beroende på vad övrigt som är påslaget, så den är inte trolig. Om den inte är tvåpolig (dvs inte mot blocket/minus i gods) ansluten och den i så fall är kopplad "dumt". Och spänningsfall - ja. Men mest troligt på jorden, inte på plus.

 

Tror jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Motor: VP 7.4GIPWTR

Båt: COBALT 233

 

Sitter två sändare. Vet dock inte vilken som gör vad. (Se bilder)


Angående mätningen. Ska jag mäta ”volt” mellan block och givar jord? (Motor blocket). Om jag skulle se minsta utslag samt att det ökar med strömförbrukning så är jorden mellan mätaren och motor dålig?

Skulle mätaren visa 0v hela tiden är det inget fel på jorden?

F4CB28A4-8CD2-4AA7-A7EE-1C4CE29606BB.png

254F0D56-8B9C-4EBA-B130-CC049AD05CFD.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Cobalt233:

Angående mätningen. Ska jag mäta ”volt” mellan block och givar jord? (Motor blocket). Om jag skulle se minsta utslag samt att det ökar med strömförbrukning så är jorden mellan mätaren och motor dålig?

Skulle mätaren visa 0v hela tiden är det inget fel på jorden?

 

 

Ja, "spänningen" = Volt.

Ja och ja på övrigt. Nu är inte verkligheten ideal så en viss spänningsskillnad kommer du säkert se (mV), men det skall inte vara mycket.

 

Den ena (stora burken) är till mätaren, den andra till varningslampan.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig minusanslutning i panelen är ju förstås tänkbart, men då är det fler instrument som fallerar på samma sätt.  Hur är det på bensinmotorerna i andra ändan av kabeln? Finns det en svart box även på dessa som på dieselmotorerna? En kontrollbox  uppepå motorn där inkommande kabel från instrumentpanelen ansluts i en stor rund multikontakt?
Om så är fallet får man diverse konstiga fel i panelen om denna multikontakt inte är ordentligt ansluten. En likadan multikontakt sitter omedelbart under panelen med motorinstrumenten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätresultat. Jord-oljetrycksmätar jord.

tändning av: 2,1mV

tändning på: 50-80mV

docking lampor på 330mV

+inv belysning 631mv

+ lanternor= OL? Mästaren säger OL vad det nu betyder?
 

antar att det är mer än vad mätaren kan visa? Stänger jag av lanternan och sätter på fläkten visas samma OL när allt annat är igång.

 

Det här betyder alltså att jorden mellan instrument och motor är kass?

 

Hittar ingen box som du pratar om Georg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en uppsamlings brygga för jorden under mätarna. Mäter jag mellan bryggan och oljetrycks mätaren får jag 3mV oavsett vad jag gör med resten av förbrukarna.

betyder det att jorden från mätare och dit är bra så jag ska leta mellan bryggan och motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter jag OHM oljetrycksmätare till batteri minus har jag 0,2 med tändning av. Tändning på visar ca 200 OHM.

samma gäller om jag mäter mellan bryggan och batteri minus.


mäter jag från batteri 1 minus till batteri 2minus får jag 0.2ohm tändning av. Tändning på 20ohm för att sedan gå ner till 0.2 Ohm när soppa pumpen stannar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det här betyda att tex en +kabel ligger emot blocket? Så den skickar ström via jordkontakterna?

Eller är jag ute och cyklar?😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du mäter Ohm med prylarna inkopplade är du ute och cyklar, ja.

 

Ohmmätning kan bara göras på bortkopplade/icke spänningssatta saker, eftersom instrumentet själv lägger ut en testspänning för att kunna mäta motstånd/resistans. Ligger det främmande spänningar (via t ex tändning) eller annat anslutet blir mätningen fullständigt oförutsägbar. Och i värsta fall har du sönder instrumentet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev IngemarE:

OM du mäter Ohm med prylarna inkopplade är du ute och cyklar, ja.

 

Ohmmätning kan bara göras på bortkopplade/icke spänningssatta saker, eftersom instrumentet själv lägger ut en testspänning för att kunna mäta motstånd/resistans. Ligger det främmande spänningar (via t ex tändning) eller annat anslutet blir mätningen fullständigt oförutsägbar. Och i värsta fall har du sönder instrumentet.

Okej då förstår jag. Provade att lägga en ny jord direkt på mätaren och till minus på batteriet. Mätaren blir fortfarande påverkad av strömförbrukarna 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Cobalt233:

Okej då förstår jag. Provade att lägga en ny jord direkt på mätaren och till minus på batteriet. Mätaren blir fortfarande påverkad av strömförbrukarna 🤔

Jorden skall ha samma referenspunkt som givaren, dvs motorblocket, även om du förhoppningsvis har bra jord mellan batteri och block. Dessutom måste du naturligtvis koppla bort ordinarie jordanslutning från instrumentet så inte förbrukarprylarna går den vägen också, men det gjorde du säkert.

 

Sedan kan det naturligtvis även vara dålig plus som nämnts ovan. Och överledning/kortis/dålig isolering på givarkabeln o.s.v. men det börjar då bli mer långsökt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OL brukar betyda ”oändligt antal ohm” alltså en krets med avbrott i. Det räcker att du kortsluter mätsladdarna med dina fuktiga fingrar för att du skall då ett annat värde.
 

Litet svårt att utvärdera dina mätningar då jag inte mäter på det viset utan på ett annat sätt.

Jag skulle mätt spänningen mellan plus på instrumentet, alltså oljetrycksmätaren under normala förhållanden och under de förhållandena som du inledningsvis beskriver som hög belastning. 
Ställ då in mätinstrumentet, multimetern på att mäta likspänning, brukar heta VDC, eller V=, och mätområdet 20 volt, 0-20 volt eller liknande. Svart mätkabel i uttaget på multimeter som heter ”COM” och den röda i det uttaget som är avsett för lågspänningsmätning, om det finns fler än ett.

Bra om du har en krokodilklämma på den svarta mätkabeln som du klämmer fast på minusskenan.
 

I din motorpanel har du väl också en temp.mätare och en voltmeter, då dessa försörjs med spänning från samma källa borde också dom reagera med felvärden vid belastning, troligtvis även varvräknaren, men det kan vara svårt att se det på den.
 

Ohm-mätaren i en multimeter är väldigt känslig, och uppmätt 0,2 ohm är här i en sådan fältmässig mätning att betrakta som 0 ohm, praktiskt taget. I detta sammanhang iallafall.

 

Så mät alltså spänningen i panelen, gärna då över oljetrycksmätarens försörjning.

 

Ok, då är det bara de gröna dieselmotorerna som har en svart box, men någonstans är ju oljetryck, temp och strömmen till tändspolen och från generatorn sammanlagda i en kabelstam som går förut till instrumenttavlan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade inte bort befintlig jord👎🏻. Mätaren sitter väldigt inklämd med 150kablar ivägen.

 

Blir inget mer skruvande förens nästa helg.😓

 

Det stämmer att det sitter oljetryck, temp och volt mätarere på den sidan. Andra sidan har bränsle och tilt varav tilt givaren är ur funktion.

 

voltmätaren sjunker med jämna steg för varige förbrukare jag drar igång. Det ser jag som normalt beteenden?🤔

temp mätaren tycker jag får ett litet mini ryck när jag sätter igång förbrukare men kan inte se att den stiger på nålen.

 

rpm och mph tycker jag funkar bra👍
 

Om jag mäter Ohm med tändning av från oljetrycksgivaren till jord på blocket och det visar 0-0,4ohm, borde inte det betyda att jorden är bra?

 

Hitta kontakten du prata om Georg i motor rummet. Såg ut som ny men drog i lite elektronik rengöring i alla fall.

till mätarna värkar det dock bara var 30sockerbitar bakom stereon. Gjorde samma procedur på dom men ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Georg och Ingemar, skulle en dålig generator kunna ge samma symtom?

 

Sätter jag på invändiga belysningen och tiltar motorn dimmrar lamporna ner lite. Tycker belysningen sjunker lite för varige förbrukare som sätts på.

Är det normalt eller genereras det för lite ström då? Det blir aldrig så mycket så tex stereon slutar fungera.

 

Jag som inte kan något tycker att givaren borde visa mindre om så var fallet🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningsfall är ju rätt normalt, om än oönskat.

Det är ju klart att man kan misstänka generatorn, men i första hand skulle jag nog fråga hur det är med batteristatus? Hur gamla är batterierna? Och hur ser deras anslutningar ut? Här i batteriernas anslutningar, i polskorna, kan man ibland finna en eller två volts spänningsfall, om det är oxiderat.

 

Jag ser inga sockerbitar på dina bilder, men väl rätt många kopplingsstycken, ju färre sådana man har desto bättre är det.

 

Jo jag misstänkte att du hade en sådan rund multikontakt, om det är glapp eller oxid där får man bland annat det felet du beskriver, alla motorns kontrollfunktioner går genom den kontakten.

 

Men när du skriver att spänningen sjunker efterhand du sätter på olika förbrukare så låter det som om batteriet har lämnat in en avskedsansökan, ävensom då spänningsfall är normalt men inte så pass markant.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Spänningsfall är ju rätt normalt, om än oönskat.

Det är ju klart att man kan misstänka generatorn, men i första hand skulle jag nog fråga hur det är med batteristatus? Hur gamla är batterierna? Och hur ser deras anslutningar ut? Här i batteriernas anslutningar, i polskorna, kan man ibland finna en eller två volts spänningsfall, om det är oxiderat.

 

Jag ser inga sockerbitar på dina bilder, men väl rätt många kopplingsstycken, ju färre sådana man har desto bättre är det.

 

Jo jag misstänkte att du hade en sådan rund multikontakt, om det är glapp eller oxid där får man bland annat det felet du beskriver, alla motorns kontrollfunktioner går genom den kontakten.

 

Men när du skriver att spänningen sjunker efterhand du sätter på olika förbrukare så låter det som om batteriet har lämnat in en avskedsansökan, ävensom då spänningsfall är normalt men inte så pass markant.

Okej. Prio blir att kolla dom andra sakerna ni sa och mäta på dit sätt👍


Det är 2gel batterier av värsta sort ca 10tkr/styck och 3år på nacken. 
kablar är rengjorda och helt fria från korition.


Det jag skrev med +12v vid full belastning har jag inte mätt upp utan det värdet år taget från voltmätaren i panelen.

 

problemet med min båt är att allt ser ut som nytt! 400h. Aldrig stött på något som sett gammalt eller oxiderat ut. Och då har jag varit på det mesta😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier kan se väldigt nya och fräscha ut på utsidan, förmått sedan vara helt slutkörda på insidan. 
Man bör mäta med belastning eller syramätare efter laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Inser att jag tänkte fel. Spänningsskillnaden om avtagligen > 2V mellan jord och givarjord måste fixas.

 

P.s. Jag tror att det instrument som används saknar Autoranging, så att OL som nämnts tidigare jag betyder Over Load. TS bör då byta till nästa högre mätområde 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Batterier kan se väldigt nya och fräscha ut på utsidan, förmått sedan vara helt slutkörda på insidan. 
Man bör mäta med belastning eller syramätare efter laddning.

Okej. Men är det inte ganska otroligt att båda är dåliga när 1st egentligen skulle räcka?🤔 ”sockerbitarna” sitter bakom dubbel din stereon som du ser på bilden.

Ville inte rycka och slita för mycket så det är möjligt att jag kan ha missat kontakten du prata om. Dock inte troligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Edit: Inser att jag tänkte fel. Spänningsskillnaden om avtagligen > 2V mellan jord och givarjord måste fixas.

 

P.s. Jag tror att det instrument som används saknar Autoranging, så att OL som nämnts tidigare jag betyder Over Load. TS bör då byta till nästa högre mätområde 

Vad menas med Spänningsskillnaden om avtagligen > 2V mellan jord och givarjord?

2V är det någon av mina mätningar du refererar till?

 

”Måste fixas” Gör jag det med Georg och Ingemars guider? 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattade det så mätte du upp en hög belastningsberoende spänning mellan blocket (givarjord) och jordanslutningen (batteri minus) till instrumentet.

Om denna spänning är konstant och låg så tror jag felet ligger i instrumentet. För att kunna få tillförlitliga mätvärden från ett instrument av detta slag så innehåller det en spänningsreferens på gissningsvis 5 Volt. Man kan också tänka sig en konstantströmsgenerator. Endera matar  givarledningen. Resistansen i givarledningen visas sedan av visarinstrumentet, som genom referensen inom rimliga gränser blir helt oberoende av spänningen i 12 V systemet.

 

Om du inte kan mäta upp någon nämnvärd spänning från blockets jord till instrumentets jordanslutning (inte givaranslutning) så tror jag att felet är att referensen inte funkar som den skall.

 

Edit: Vissa bilar tex. Volvo 240 med VDO instrument har en gemensam extern spänningsregulator för alla instrument. Kolla om du kanske har detsamma.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg först nu frågan om "måste fixas" och guiderna. Jag är 95 % säker på att felet sitter inne i instrumentet. Men gör följande två mätningar så vet du:

 

1. Volt DC från den jordade delen av givaren till negativ batterianslutning på instrumentet. Skall vara när noll oavsett belastning. 

 

2. Mätt matninspänningen till instrumetet. Bör vara över 10 V.

 

Om detta är uppfyllt så kan felet inte vara annat än inne i instrumentet. Om spänningsreferensen blivit mer eller mindre kortsluten och hamnat nära 12 V systemetspänning, så får man just det beteende du beskriver. Drygt dubbla mätvärdet och ett beroende till 12 V systemets spänning vid instrumentet.

 

Skulle spänningsreferensen vara trasig, så är instrumentet antagligen enkelt att laga. Komponenten som skall bytas finns högst sannolikt på Elfa, kanske även på Kjelles och kostar antagen inte mer än några kronor.

Själva bytet tror jag är enklet, problemet är att öppna och försluta instrumentet utan att ringen framtill skadas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev guestsson:

Såg först nu frågan om "måste fixas" och guiderna. Jag är 95 % säker på att felet sitter inne i instrumentet. Men gör följande två mätningar så vet du:

 

1. Volt DC från den jordade delen av givaren till negativ batterianslutning på instrumentet. Skall vara när noll oavsett belastning. 

 

2. Mätt matninspänningen till instrumetet. Bör vara över 10 V.

 

Om detta är uppfyllt så kan felet inte vara annat än inne i instrumentet. Om spänningsreferensen blivit mer eller mindre kortsluten och hamnat nära 12 V systemetspänning, så får man just det beteende du beskriver. Drygt dubbla mätvärdet och ett beroende till 12 V systemets spänning vid instrumentet.

 

Skulle spänningsreferensen vara trasig, så är instrumentet antagligen enkelt att laga. Komponenten som skall bytas finns högst sannolikt på Elfa, kanske även på Kjelles och kostar antagen inte mer än några kronor.

Själva bytet tror jag är enklet, problemet är att öppna och försluta instrumentet utan att ringen framtill skadas. 

Tack! Du förklarade så till och med jag förstår!😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...