Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hejsan!

Började skruva i en Parsun som är 10 år och inte gått särskillt långt, men där underhållet varit bristfälligt. Efter en sommar med med diverse problem, provkörningar och beställda delar börjar jag gå bet på den här motorn. Skulle behöva lite support för att inte kasta den i bränngropen. Ni känner kanske igen den känslan?

 

Sprängskisser och enkel beställning via Parsuns hemsida har underlättat avsevärt  https://parsun.se/utombordare/reservdelar/F15/ Alla delar som jag bytt är detsamma som på en Yamaha.

 

Har råkat ut för bensin i oljetråget, antagligen i och med att det krävdes att pumpa i bensin med tankens tryckblåsa för att motorn inte skulle stanna vid körning och ett trasigt membran i bränslepumpen. Har bytt ut det trasiga membranet.

Har efter provkörning bara kunna köra på med choken och rengjort förgasaren, bytt packningar, silar, septum assy. 

Fortsatta problem vid provkörning och upptäckt av bensin i flottören pga spricka under den. Byte av flottör.

Kunde sedan inte starta motorn när jag skulle provköra. Öppnade tändstiften för att se gnistor från tändstiften(vilket det gjorde) men upptäckte då att jag fått in kylarvatten i övre cylindern. Drar ett antal gånger med motorn upphissad och vattnet tar slut. Sänker ner motorn och efter 10 drag kommer det ut mer vatten från tändstiftshålet.

Nu har jag skruvat upp topplock och inspekterat kolvar, rengjort packning. Allt ser förvånansvärt fräsht ut, men en del avlagringar och sot vid topplockspackningen. Alla skiljeväggar mellan kylvatten, avgaskanaler, etc. är minst 5 mm utom på ett ställe där det ser ut som det kanske varit en skiljevägg som då skulle ha varit 1mm tjock. Verkar ändå gå till samma kanal i slutändan, så det kanske ska vara så?

Har ställt in kamrämmen rätt och skruvat tillbaka.

Jag har nu startat upp motorn på land utan kylarvatten och upptäcker (högt tryck?) från bränslepumpen vilket resulterar i att bensin läcker från bensinpumpen. Det droppar ordentligt där den nya membranet också fungerar som en packning, det droppar också från förgasaren där packningar och septum assy är bytt och från packningen mellan förgasare och motor. Endast det sistnämnda gick att åtgärda genom att skruva åt hårdare.

Motorn går fint vid gaspådrag och tomgång, men det läcker... Några idéer?

 

Redigerad av Itcanwork

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, låter som du haft väldigt otur, med en så pass ny motor så brukar det inte vara så mycket problem. Jag skulle plocka bort förgasare och bränslepumpen igen. Bränslepumpen skulle jag skruva isär och säkerställa att ytorna som ansluter till membranet är hela, rena samt att de är raka, lägg ner dem på en plan yta och kolla så det inte glappar någonstans. Innan du monterar tillbaka pumpen på båten så provtryck den med  en pump med manometer för att säkerställa att det inte läcker någonstans. Eftersom Du har membran i pumpen så skulle jag bara trycka till 0,5 bar för att inte skada membranet. Den borde hålla tryck minst 30 sek, annars får du läckagesöka med diskmedelsvatten runt pumpen.
Vad gäller förgasaren så låter det som att den svämmar över av bensin, har du kollat att nålventilen håller tätt? Vad händer när du pumpar på blåsan droppar det ut bensin ur förgasaren även då?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Uppskattar det verkligen.  Det läcker från förgasaren när jag pumpar, inte från bensinpumpen. Höljet till bensinpumpen är rent och plant, men skevar lite när man trycker på hörnen där skruvarna aka sitta, när det ligger på plant underlag. Pressas de ner Vilket det gör av skruvarna blir det plant. Det är dock mellan skruvarna som det läcker. Ska prova att provtrycka imorgon och kolla nålventilen. Läckte lite iftån packningen mellan förgasaren och motorn nu. Packningen(3st) har sett fräsch ut, men den behöver kanske bytas ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det läcker ur förgasaren när du pumpar så är det med all säkerhet nålventilen som inte tätar inloppet ordentligt. Det brukar bero på smuts emellan nålen och sätet, men kan även hänga ihop med problem med flottören. Du kan även provtrycka nålventilen genom att hålla upp flottören och koppla på en pump med manometer på inloppet. Provtryck med max 1 bar i 15 sek.

Provtryckningen av bensinpumpen kommer förhoppningsvis ge en liten ledtråd om varför denna läcker vid drift.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite klen konstruktion på flotören på Parsun, kolla så att det är ordentligt hopmonterat och att flottörnivån är ok.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Locket/höljet till bensinpompen verkar vara en bristfällig konstruktion också. Trots filter/packning är det i stort sett aluminium mot aluminium som ska täta. Det pyser utan något tryck att tala om, så det behöver åtgärdas. Membranet är nytt, så då är det själva pumpen som behöver bytas... Får en idé om att använda flänstätning till att börja med. Vad tror ni om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ni verkar kunna era motorer! Klen konstruktion och nålventilen slöt inte riktigt tätt. Rengjord med vita handsken och provtryckt, så inget läckage från förgasaren. 

Bensinpumpen läker direkt vid provtryckning trots stålull på alla kontaktytor... får jag beställa en, men provar med tätningsmassa nu. Några tankar kring kylarvattnet och topplocket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Itcanwork:

Tack! Ni verkar kunna era motorer! Klen konstruktion och nålventilen slöt inte riktigt tätt. Rengjord med vita handsken och provtryckt, så inget läckage från förgasaren. 

Bensinpumpen läker direkt vid provtryckning trots stålull på alla kontaktytor... får jag beställa en, men provar med tätningsmassa nu. Några tankar kring kylarvattnet och topplocket?

 

När topplockspackninar går sönder är det oftast där de är som smalast. I ditt fall verkar det vara runt cylinder 1 (den översta) Ibland kan det vara svårt att se en skadan. Det är också av största vikt att man skruvar åt topplocket i rätt ordning så att packningen blir sträckt innan den nyps fast mellan motorblocket och topplocket. Om det finns nummer bredvid skruvhålen så är det denna ordning som de ska dras åt i. Annars brukar man börja från mitten och jobba sig utåt. Om du gör ett kompressionstest före och efter åtgärd så får du reda på om åtgärden haft effekt utan att behöva provköra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-16 vid 22:10 skrev Craycoat:

När topplockspackninar går sönder är det oftast där de är som smalast. I ditt fall verkar det vara runt cylinder 1 (den översta) Ibland kan det vara svårt att se en skadan. Det är också av största vikt att man skruvar åt topplocket i rätt ordning så att packningen blir sträckt innan den nyps fast mellan motorblocket och topplocket. Om det finns nummer bredvid skruvhålen så är det denna ordning som de ska dras åt i. Annars brukar man börja från mitten och jobba sig utåt. Om du gör ett kompressionstest före och efter åtgärd så får du reda på om åtgärden haft effekt utan att behöva provköra.

Tack! 

Då byter jag packning, när jag ändå måste skruva upp och skruva igen rätt. Kompressionstestar innan och efter.

Att använda flenstätning verkar fungera och det läker inte från bränslepumpen. 

/ P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Itcanwork:

Tack! 

Då byter jag packning, när jag ändå måste skruva upp och skruva igen rätt. Kompressionstestar innan och efter.

Att använda flenstätning verkar fungera och det läker inte från bränslepumpen. 

/ P

Lycka till hoppas att detta löser dina problem. Om du hade en fråga om den eventuellt saknade skiljeväggen så kan du ju fota och lägga ut en ny tråd här på MG. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-19 vid 06:01 skrev Craycoat:

Lycka till hoppas att detta löser dina problem. Om du hade en fråga om den eventuellt saknade skiljeväggen så kan du ju fota och lägga ut en ny tråd här på MG. 

Här tycks ju rätt folk och tråd om rätt motor finnas, får jag be er om hjälp ett år senare?
Ny Parsun 9.8, och då sjönk hela ekan i monsunregnet förra månaden naturligtvis. Har rengjort och bytt oljor, spolat så bensinen fullkomligt rinner som syndafloden ur skruven under förgasaren, nya tändstift mm. men den går igång och kör enbart på startgas innan den får "lunginflammation och sackar av och dör igen" ungefär. Det är som att bränslet inte kör i motorn, men jag kan pumpa runt det till den skruven och där kommer bensin ut när jag öppnar den.
Jag behöver desperat hjälp om någon här vet vad jag behöver sikta på, för just nu önskar jag att jag var mekaniker. Känslan med "kasta på brännhögen" ligger i lä kan jag lova, det är mer total förtvivlan här faktiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-21 vid 20:52 skrev Otursgast:

Här tycks ju rätt folk och tråd om rätt motor finnas, får jag be er om hjälp ett år senare?
Ny Parsun 9.8, och då sjönk hela ekan i monsunregnet förra månaden naturligtvis. Har rengjort och bytt oljor, spolat så bensinen fullkomligt rinner som syndafloden ur skruven under förgasaren, nya tändstift mm. men den går igång och kör enbart på startgas innan den får "lunginflammation och sackar av och dör igen" ungefär. Det är som att bränslet inte kör i motorn, men jag kan pumpa runt det till den skruven och där kommer bensin ut när jag öppnar den.
Jag behöver desperat hjälp om någon här vet vad jag behöver sikta på, för just nu önskar jag att jag var mekaniker. Känslan med "kasta på brännhögen" ligger i lä kan jag lova, det är mer total förtvivlan här faktiskt.

 

Sök på youtube om hur du rengör förgasaren. Kolla även att oljenivån inte stigit och att oljan inte är mjölkaktig i färgen innan du fortsätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-23 vid 06:41 skrev Craycoat:

Sök på youtube om hur du rengör förgasaren. Kolla även att oljenivån inte stigit och att oljan inte är mjölkaktig i färgen innan du fortsätter.

Tack för svar, guld värt är det. Oljan var kanonfin och bytt för säkerhets skull. Växelhusoljan var vatten i som jag misstänkte när jag fick upp båten så den rengjorde jag två ggr och drog runt motorn oräkneliga ggr utan tändstiften i efter oljebytena. Förgasaren var rengjord och allt borstat, blåst ur med kompressor och sedan spolat i bensin. Nya tändstift hade den ju också fått. Fick igång den en halvtimme, sen så ville den inte igen. Rengjorde förgasaren igen men där var inte ett dammkorn. 

Fick hjälp av en kusin som har tillgång till tunna med vatten eftersom jag kan inte långköra motorn då jag bor i lägenhet. Det fanns bara en del kvar och där satt problemet kan man ju lugnt säga. Satte skruvmejsel i skruvarna på membranet och tre av fyra skruvar hade plötsligt inga gängor.
Det visade sig att membranet satt med enbart en skruv. Loss med det, rengjort och tillbakasatt eftersom muttrarna lyckligtvis inte hade åkt in i motorn utan låg nere i kanten på insidan membranet.

Kusinen blev smått chockad när motorn gick igång och utbrast:
"Jahapp, man skulle inte underskatta 9.8 nej så var det ju. Jösses vilken kraftig motor, det är ju riktigt klös i den."
Han jämförde den med sin 20 hk.

Jag misstänker att trycket som blev i tunnan delvis beror på att jag satt här och trimmade min propeller i våras. Det ökade ju mina knop med 25 % och sänkte bränsleförbrukningen med åtminstone 30%, så det gjorde kanske sitt till där i tunnan vilket jag sa till honom där han stod med stora ögon, skratt.

Motorn gick i alla fall lyckligtvis igång och ville hoppa ur tunnan, och den gick långt bättre än när jag köpte den helt ny inför förra säsongen.
Nu ska jag bara testa den ute i fjorden, förhoppningsvis idag eftersom det ska bli riktigt fint väder. Lite nervöst när man vet att motorn strejkat men det borde inte vara några problem.
Så får jag se om jag hinner få ordning på tinor så det blir någon hummerpremiär eller ej i år här sedan, men hoppet är ju det sista som överger en tänker jag. Kanske dags att överge ekan för en bättre fiskebåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...