Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Frasse55

Välskött segelbåt ?

Rekommendera Poster

Jag funderar på om det finns någon välskött 70-80 tals segelbåt runt 25ft till salu för 50-100K. Jag har åkt och tittat på runt 10 båtar senaste veckan som har funnits på blocket. Jag är besviken på vilka rishögar till lik som folk försöker sälja. Jag får uppfattningen att segelbåtsägare inte bryr sig ett smack om att rubba och vaxa deck och skrov olja in teakdetaljer.  Och mer skabbiga inredningar är svårt att föreställa sig. Det verkar handla om att snabbt få på bottenfärg och sedan i med rishögen i vattnet.  

Motorbåtarna ser mycket fräschare ut. Är det en attitydfråga som skiljer mellan segel/motorbåtsägare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog snarare så att segelbåtar på 25 fot från 70-80 talet är 40-50 år gamla och skicket är därefter. Ägarna har helt enkelt slutat att försöka sminka grisen.
Vad är det för båtar du tittar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundproblemet stavas "trä". Hade de varit lite klyftigare för 30-50 år sen och byggt HELA båten i plast, i stället för att klämma in massa fult trä som ruttnar, möglar och blir dassigt och gör att båten blir en mörk bastu, så hade även en 50 år gammal båt varit nästan som ny. Plast åldras i princip inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är snarare så att det varit köparens marknad i år så alla välskötta och vettingt prissatta segelbåtar redan är sålda. Bara de misskötta överprissatta rishögarna är kvar.

 

För övrigt blir även plast fult om det inte sköts. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på blocket på motorbåtar 70-80 tals runt 25ft till salu för 50-100K finns det hur många "lik" som helst. Tror inte att det handlar om motor- vs segelbåt.Det handlar om ägarna och deras intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG MÅSTE säga att det finns mycket mycket fina båtar mycket  finare  än  när  dom  var nya  ex Albin Express  Som Seglar SM nu alla dom är är mycket  mycket finare  än  när dom var nya   när dom var nya kostade dom ca 50 tusen nu kostar dom ca 100 tusen  så det beror på vad man letar efter Det finns dåliga Albin Express  också 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...