Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dykarbenny

Motorn låser sig. Evinrude elan 35 hp -97

Rekommendera Poster

Har ett problem med min utombordare. När jag kört på full gas en stund börjar den gå trögt och stannar efter loppet av någon sekund. Verkar nästan som att motorn låser sig eller får i backen för motorn slår typ bakut och reser sig när den stannar. Kör jag lugnt så är det inga problem. Någon som har varit med om liknande, eller har någon idé om vad det kan vara. Det är en Evinrude elan 35 hp -97

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta vad du gör för att starta den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger ur växeln och vrider på nyckeln som vanligt inget pump på blåsan eller någonting. Har dock ej känt på blåsan när detta inträffar. Skall göra det om en liten stund då jag är i stugan för tillfället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn stannar o reser sig har du planing på båten då? Om så är fallet är det nog farten altså vattnet som får mortorn att resa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftskruven på bränsletank kanske är delvis tät? 

Eller bränslefiltret? 

 

Förgasarmotor med flottörhus? Då kanske det är delvis tätt i sätet ovanför flottörnål / nålar. 

Akta om du i s f plockar isär. Kan sitta ett säte/säten av typ silicon, som har en förmåga att fara iväg. 

Om detta är felet, går motorn bra en kort stund på det bränsle, som normalt hela tiden fylls på i flottörhuset. 

 

 

Och kylvatten har du, typ skvallerstråle. 

 

När byttes inpellern senast? 

 

Om någon vinge på impellern lossnar, så kan den ha gått vidare in i nån kylvattenkanal. 

Då blir det varmt i det området på motorn. 

Kanske håller på o värmenyper

p g a detta. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkte igår att det har gått in bensin i oljetanken, kanske är fel på oljepumpen som blandar bränslet och att motorn får för magert med Tvåtaktsolja. Kan motorn nypa på grund av det tro? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Hybro:

Luftskruven på bränsletank kanske är delvis tät? 

Eller bränslefiltret? 

 

Förgasarmotor med flottörhus? Då kanske det är delvis tätt i sätet ovanför flottörnål / nålar. 

Akta om du i s f plockar isär. Kan sitta ett säte/säten av typ silicon, som har en förmåga att fara iväg. 

Om detta är felet, går motorn bra en kort stund på det bränsle, som normalt hela tiden fylls på i flottörhuset. 

 

 

Och kylvatten har du, typ skvallerstråle. 

 

När byttes inpellern senast? 

 

Om någon vinge på impellern lossnar, så kan den ha gått vidare in i nån kylvattenkanal. 

Då blir det varmt i det området på motorn. 

Kanske håller på o värmenyper

p g a detta. 

Märkte igår att det har gått in bensin i oljetanken, kanske är fel på oljepumpen som blandar bränslet och att motorn får för magert med Tvåtaktsolja. Kan motorn nypa på grund av det tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...