Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Glosco

Tohatsu 9.8 4 takt 2018

Rekommendera Poster

Hej 

 

Jag fick ärva en Tohatsu 9.8 hk 4 taktare från 2018 av min svärfar som tyvärr gick bort i en hjärtinfarkt. Jag har tagit tag i båten och motorn efter mycket annat som har behövts lösas och har haft motorn på en firma som har gjort en service på båten och har provkört den i sin tank (enligt dom). Jag har nu fått tid till att sjösätta båten och när jag skulle starta den så gick den inte att dra i gång. 

Det kändes väldigt trögt ca 4 cm och sen tog det tvärstopp. Kopplade på batteriet och testade med elstart men den klickade till och inget mer hände. Låter som ett klick varje gång man försöker med elstart. 

Det kom en kille och försökte hjälpa mig men han sa att det kändes som att den fastnat i vevhuset och han försökte även snurra på propellen. 

Finns det någon här inne som vet vad problemet är eller om det finns en lätt lösning med problemet. Jag tänker ringa firman på måndag och be dem kolla över den igen också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn förvarats rätt under transport. Kan möjligen vara motorolja i cylindern som ej går att komprimera. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag vill säga att jag har gjort det då det är en text med "denna sidan upp vid transport" men om det är fallet att den har blivit transporterad på fel sida kan jag fixa det själv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar ut tändstiften och kör startmotorn utan tändstift en kort stund så brukar det som ligger i cylindrarna komma ut. När du gör detta borde du dra bort dödmansgrepp så jordas tändningen till motorblocket.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har klantat mig och gjort det ni beskriver, hittade en film om hur man gör också. Tusen tack för hjälpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Glosco:

Jag tror jag har klantat mig och gjort det ni beskriver, hittade en film om hur man gör också. Tusen tack för hjälpen. 

Öppna luftlådan på framsidan av förgasarna och kolla att du inte har motorolja i denna, annars kommer du bara dra in ny olja i cylindrarna så fort du tömt det gamla. Oljan brukar läcka ut via vevhusventilationen om man råkar lägga den på fel sida. Ta även bort slangen och gör rent den om du hittar olja. Glöm inte dra bort dödmansgrepp innan du kör utan tändstift annars kan du skada cdi enheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har tömt cylindrarna på olja och jag har skruvat lös förgasaren och tömt denna på olja med . Men motorn vill fortfarande inte starta. Det går nu att dra runt motorn och med el start så låter det bara sisisisis så länge man håller i knappen. Känns som att den inte vill tända och jag har rengjort tändstiften med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Glosco:

Hej jag har tömt cylindrarna på olja och jag har skruvat lös förgasaren och tömt denna på olja med . Men motorn vill fortfarande inte starta. Det går nu att dra runt motorn och med el start så låter det bara sisisisis så länge man håller i knappen. Känns som att den inte vill tända och jag har rengjort tändstiften med. 

Har du satt tillbaka dödmansgrepp så att den får tändning? Du kan börja din felsökning som tidigare föreslaget, spruta startgas direkt in i förgasaren innan startförsök och se om den tänder, Om den tänder så är det förmodligen bränslerelaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Craycoat:

Har du satt tillbaka dödmansgrepp så att den får tändning? Du kan börja din felsökning som tidigare föreslaget, spruta startgas direkt in i förgasaren innan startförsök och se om den tänder, Om den tänder så är det förmodligen bränslerelaterat.

Jag gjorde som du beskrev, den gick några sekunder om jag gav mycket gas sen la den av igen. 
Jag tankade 5l nytt bränsle I tanken och det var ca 5l kvar av den gamla. Den äldre bensinen tankade jag i juli men den kanske av tappat tryck i värmen. 
Men den ville inte gå mer än 4-6 sekunder 

kan tänka mig att det är ”trött” bensin i slangen kanske ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller om det är olja kvar i förgasaren som täpper till nålen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat flottörhuset på förgasaren och tvättat rent lågfart- och huvudmunstycket och tömt ut eventuell olja som runnit ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Craycoat:

Har du öppnat flottörhuset på förgasaren och tvättat rent lågfart- och huvudmunstycket och tömt ut eventuell olja som runnit ner?

Jag skruvade av luftflöden från förgasaren och där  fanns det olja sen skriva jag tillbaka det. Nått annat gjorde jag inte men ska kolla på det! Kan man göra det utan att lossa hela fögasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Glosco:

Jag skruvade av luftflöden från förgasaren och där  fanns det olja sen skriva jag tillbaka det. Nått annat gjorde jag inte men ska kolla på det! Kan man göra det utan att lossa hela fögasaren?

Brukar vara svårt att komma åt utan att plocka loss den. Bromsrengörning och tryckluft brukar fungera bra, om man aktar gummipackningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tid över att kolla på förgasaren och den går hur fint som helst nu. Tack för hjälpen utan er expertis hade jag inte lyckats själv :)

Säsongen blev väll kanske lite kort för mig men nästa år då jävlar! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...