Jump to content
Monday 14 October 2024
Havsrockers

AQ115 går inte på tomgång

Recommended Posts

Hej

Jag har problem att få min B20 båtmotor att gå på tomgång, tror det är en AQ115.

Den går ner till 1500rpm sen går den ojämnt och dör till slut. Det gjorde den innan jag monterade servicesatsen.

Jag har monterat servicesatsen som jag köpt, bytt alla ingående munstycken och membran etc.

Jag har monterat 123ignition fördelare.

Toppen är renoverad.

Avgaslimpan bytt.

Alla tänddelar bytta.

Inget läckage, tjyvluft, vatten i tanken

Det som inte är bytt i förgasaren är luftmunstycket/emulsionsröret.

Kan det göra så den går dåligt ?

 

Har ni några förslag på vad som kan vara felet

solex44pai3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det inringade är huvudmunstycket och bör knappt påverka tomgången. Emulsionsröret sitter mitt i, på toppen (Sticker upp en bit). 

 

Har du skruvat på luftskruven/ blandskruven? Det behövs i bland. På äldre förgasare är det ca 2 varv ut som gäller. 

Edited by stensino

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja precis, blev fundersam på ett hål i taket på huvudmunstyckes kanalen men antog att det ska vara där.

Har provat skruva och den går på typ 1600rpm om skruven är 4 varv utskruvad men dör vid ca 1,5-2 varv. Rör man spjällskruven typ 15° så antingen skenar den till 2-2500rpm eller så går den sakta ner och dör. Får man den att gå nära 1000rpm så dör den direkt man lägger i växeln.

Har letat glapp och läckage runt spjällaxeln men inget vad jag kan tycka glapp.

Den går ganska ojämnt, idag fick jag den att gå en liten stund på 1000rpm men efter ett litet tag så börjar den öka varvet och bibehåller det. Stänger man av den så startar den inte om man inte trycker gasen en gång så acc pumpen puttar i lite soppa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får nog prova att göra rent förgasaren grundligt.

Hjälper inte det så har du något annat fel på delarna du bytt tex tändningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gjort rent förgasaren grundligt och rengjort den efter det. Tror inte det ligger där. Gick lika med gamla tändningen.

Kan tändspolen göra så att det spökar ? Har hört att dom antingen funkar eller inte. Har provat med den gamla med samma resultat.

Provade imorse och fick den att gå en stund på 800-1000rpm, sen utan att röra den så börjar den varva upp till 1800-2000rpm.

Då var luftskruven utskruvad 4 varv och spjällskruven 1 varv däremot så dör den lätt om man gasar försiktigt.

Kollade stiften och 1-2-3 ser beige/vita ut men 4 ser mer svart ut. Kollade ventilspelet och det var ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om den börjar varva upp av sig själv kan jag inte se annat en tjuvluft..Nu hade du ju kollat det men.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprutade startas runt hela insuget imorse, ökade marginellt om jag sprayade koncentrerat på spjällaxeln. Ökade likartat utan gas också. Ja det sitter en oring dock osäker om den bara sitter längst och ska täta mot förgasaren. Satt ingen oring på gamla munstycket dock. Funderade på spjället, bladet och axel, gick kärvt innan jag tog isär förgasaren. Tog bort allt och monterade så spjällbladet centrades över hela omkretsen. Innan var det inte det utan stannade lite innan det tätade, typ 1mm glipa. Rätt eller fel ? Har letat men hittar inget om det utan antagit att det ska centreras, vilket gör att axeln går lätt. Fundersam om det ändå är spjället då den är så känslig? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har provat en likadan Solex och motorn går klockrent. Får ett högretryck i soppaslangen när jag tar bort slangen från ”nya förgasaren”.

Någon som har koll på flottören och mått ?

Hur mäter man ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej

vad har du för tändspole är den också bytt? med tanke att du har en 123 ignition nu.

så att han har rätt capacitet

 

mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev JamesRVS:

hej

vad har du för tändspole är den också bytt? med tanke att du har en 123 ignition nu.

så att han har rätt capacitet

 

mvh

Tråden är daterad aug. 2020 ! 

Trådskaparen var inne senast 2021.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då kan man förutsätta att motorn går BRA!

 

Eller att båten fått ny ägare.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...