Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Powerpenta

Four winns tar in vatten.

Rekommendera Poster

Nu är det ju ett stort hål han lagar, men arbetsgången är densamma.

Varför det är hål i din båt kan man bara spekulera i, vandaler?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför det är hål kan man ju bara spekulera i, nån av dom föregående ägarna kanske hade nån ovän, eller så är det bara några vandaler som tycker det är roligt att jävlas med folk som gjortt det! Ser inga andra skador eller att det skulle ha varit nått stort hål tidigare som är lagat. Det droppar vatten ur ena hålet som är öppet iaf. Frågan är om jag ska öppna dom andra hålen så det torkar lättare, eller är det bara dumt. Men en grej som förbryllar mig är att där jag såg vatten sippra in i båten är ungefär 15 cm ifrån där hålen är!

Redigerad av Powerpenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om det nu bara är små hål som i mitt fall, typ 4-5mm stora. Kan man andvända epoxispackel för att fylla dom? Fasa av kanten och pressa in spacklet. Kommer inte åt på insidan tyvärr då det är under motorn, och lyfta ur den har jag ingen lust med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl vara så att någon tidigare ägare haft vatteninträngning i skrovet och borrat några hål för att dränera innan lagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle slipa bort bottenfärgen där du bedömer att vattnet sipprade in för att kontrollera att det inte är någon dålig reparation där också. Öppna dom andra hålen också, reparationen var ju undermålig i övrigt.

Personligen skulle jag inte bara spackla igen hålen, jag skulle använda glasfiber. Köp en reparationssats, polyester eller epoxi spelar ingen roll. Men har du för avsikt att lägga topcoat ovanpå reparationen för att få det snyggt (för fiskarna) måste du använda polyesterbaserad reparationssats.

Men det måste vara torrt där du ska laga. Torka ur motorrummet och låt det stå och vädra. 

2D146D29-6D90-4FBF-9719-1484FCA1EC47.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag tänkte göra så här:

1: Borra upp hålen lite flrxatt få färsk yta.

2: Försänka hålen lite grann.

3: Epoxispackla ingen hålen, försöka pressa in spacklet så det kommer ända in.

4: Polyester med väv.

5: Topcoat med vax.

6: Nån botten färg

7: Sjösätt och hoppas på att den är tät och ta en kall brygg öl😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Epoxy och polyester inte gillar varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, byt ut epoxispacklet till ett polyesterbaserat. Glöm inte att rengöra ordentligt med aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Gripen72:

Precis, byt ut epoxispacklet till ett polyesterbaserat. Glöm inte att rengöra ordentligt med aceton.

Tänk på att polyesterspackel funkar sådär under vattenlinjen... själv hade jag kört epoxy rakt igenom istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet ska ju reparationen avslutas med topcoat, och då går det inte att laga hålen med epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver nödvändigtvis inte avslutas med topcoat, tänkte bara att det kanske hjälpte till att få det mera hållbart och tätt än att bara köra polyester och sen grundfärg rakt på de. Eller vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir en skapligt tät reparation med topcoat, lika tät som båten i övrigt.

Tätast blir det om du lagar båten med epoxy, men då kan du som sagt inte lägga topcoat.

 

Eftersom du inte har krav på att återställa skrovet till ursprungligt utförande tycker jag att du ska laga skadorna med epoxy, det går fortare och blir tätare.

Köp exempelvis West System reparationssats och komplettera med en liten förpackning glasfiberremsa. Då har du både material att göra epoxyspackel och att laminera glasfibern med.

Spackling och laminering kan göras vått-vått, låt spacklet sätta sig en liten stund bara.

Måla botten gör du nästa vår, epoxyn är tät och skadas inte av att lämnas omålad.

D725DDC9-5F76-4342-ACE2-55EEFFF37F98.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hålen lagade. Blev polyester spackel i hålen. Sen 2 lager väv och polyester. Sen ett tjockt lager polyester färg.  Nu ska det på lite botten färg å sen hoppas jag den är tät. Passade på att riva av drevet för byte av växelvaijer damask och drivknutsdamask. Avgasbälgen blir oxå ny. Så blir den inte tät efter det här så får den sjunka 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, skönt att det ordnade sig, det är ju många sköna veckor kvar på säsongen 👍 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...