Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Powerpenta

Four winns tar in vatten.

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en four winns 215 sundowner som tar in vatten i motor utrymmet. Och det är med avstängdmotor och det är sjövatten som tränger in . Har försökt torkat tort så gott det går men det är väldigt trångt att ta sig ända bak mot aktern. Sitter en cheva 350 i den. Har legat och kolla, lyst med lampa torkat överallt men inte lyckats lokalisera vart vattnet tränger in. Som tur är har den en bra länspump och jag har tillgång till landström så jag har batterierna på laddning dygnet runt. Man ser med blotta ögat att vattnet stiger sakta i motorbrunnen. Så jag undrar om nån har nått tips om hur jag ska lyckas lokalisera vart den läcker? Och vart det brukar vara vanligt med läckage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med blotta ögat ser att vattnet stiger måste ju läckaget vara avsevärt, någon av bälgarna kanske håller på att kasta in handduken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta upp den på land och se var det läcker ut kanske? Känns ju inte tryggt att åka nånstans iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om avgasbälgen håller på att ge sig, kommer det in vatten då? Och om knutkorsbälgen håller på att ge upp så borde det väll inte tränga in vatten heller??? Eller tänker jag fel. Är ett Yamaha drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väldigt lite om motortypen och båttypen, men om det rinner in så mycket vatten att man ser att det stiger borde hålet också vara rätt enkelt att hitta..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man tycker det borde vara enkelt att hitta, men det är riktigt trångt bak mot aktern så det är svårt att se nått. Men ska göra ett nytt försök att lokalisera läckaget ikväll. Hittar jag inget åker den upp på land och fyller motor brunnen med vatten å ser om det kommer ut nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu Vet jag inte hur Yamahadrevet är konstruerat. Men om drivknutsbälgen ger sig på tex VolvPenta drev så finns risk för vatteninträngning via primäraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet heller inte hur Yamaha drev är konstruerat men på Alpha one drev kan det läcka in vatten så som du beskriver om styrtappen är sliten, behöver ju inte läcka några mängder men över tiden blir det ju mycket vatten ändå.

På min visade det sig, när styrtappen behövde bytas att det läckte In mer när vi satt flera i sittbrunnen, upptäckte då plötsligt att automatlänsen slog till.

När båten låg förtöjd utan folk ombord läckte det ingenting.
bara en idé....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser ju om styrtappen sitter under vatten, det gör den inte på alla båtmodellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ska kolla det nästa gång jag är på båten. Är så trångt att se nått bakom motorn så förstår inte hur jag ska lyckas hitta vart det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också läcka vid oljekylaren vid servostyrningen eller bränslekylaren om det finns sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filma med telefonen där du inte kommer åt att se. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha drev med Cheva 350???

 

Du måste skämta, har aldrig sett att Yamaha har drev till inombordare.

 

Sitter det inte alpha drev bak?

Bälg trasig så kommer det in vatten. Finns 3, knutkorsbälg och bälgen för växelvajer är inte bra om dom är trasiga, då får du mycket vatten i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det Yamaha drev! Brukar oftast vara i kombination med Yamaha motor.

 

img03.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat läckaget, är i skrovet :( länkar en film, ser ut som att det är i en vägg men det är i golvet straxt under start motorn. Är jag rökt nu eller???

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää inte vad jag vet, har inte ägt båten så länge så det är väll gamla ägaren då. Det ärcen gammal lagning som läcker såg jag när jag tog upp båten. Men nu är frågan hur jag åtgärdat det där?

 

 

Redigerad av Powerpenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är ingen raketforskning att laga ett glasfiberskrov, lite beroende på hur skadan ser ut så klart. Med tanke på att det var svårt att se vart de läckte in antar jag att det är enklast att laga utifrån. Oavsett så måste glasfibern vara torr, så du kan lika gärna öppna upp vid skadan nu så att det får torka ur ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser precis ut som nån eller några har roat sig med att borra små hål i båten och nån av dom gamla ägarna har lagat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt, men man har ju slutat att förvånas över konstigheter. Kan du ta en bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller har dom borrat hål i hopp om att få lagningen att fästa bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...