Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Steffecfh

Startrelä klickar, Merc -98 350 CID

Rekommendera Poster

Ursäkta för ännu än tråd om klickande startrelän, men hittar inte rätt info för mitt problem

 

BAKGRUND

Från ingenstans började det att lukta bränt från motorutrymmet när motorn var igång. En stark lukt av bränd elektronik. 
 

Jag upptäckte att kabeln mellan generatorn och startmotorn (B+) var så varm att det ej ens gick att ta tag i den. 
 

Jag kopplade bort denna och drog en ny, något större kabel provisoriskt. 
 

Problemet kvarstod, det luktade fortfarande bränt efter att motorn stått på tomgången i några minuter. 
 

Jag började då en mer omfattande felsökning och kollade över varenda kabel i motorutrymmet. Hittade några kablar där isoleringen var borta, några kablar som var skarvade endast genom att ”rulla ihop” ledarna osv. Jag bytte också varenda skarv. Alla skarvar var ergade/korroderade och ergen hittade jag även inuti kablarna även om jag klippt bort 2-3dm från skarven.
Men jag kunde inte hitta någonting som var bränt eller så. 
 

Elen var också dragen så extremt dåligt. Dragen på de sämsta och mest svåråtkomliga ställena. En hel härva låg helt sträckt emot motorn osv. Så jag drog om nästan all el (mest provisoriskt, tänkte byta elen nästa år). Det innebar att kablarna nu blev ganska mycket längre, men jag körde på grövre kablar för att försöka kompensera detta. Och det blev även fler skarvar (jag tänker på ev spänningsfall)


Klantig händelse (möjligen relevant för mitt elfel)

Strax före jag är färdig med elen så gör jag en klantig sak. Jag bytte B+kabeln mellan generatorn och startmotorn ännu en gång , upp till en 35mm2. Den kabel som jag haft där provisoriskt har jag skruvat loss från + på generatorn men den sitter fortfarande kvar på + på startmotorn. Denna kabel är i vägen så jag ska rulla ihop den och då lyckas jag dra den lossade kabelskon emot någonting jordat på motorn och det börjar spraka rejält. Jag provar sen att vrida på batteriväljaren och känner hur den kärvar (sitter nästan fast). När jag får i läget för batteri så börjar det lukta rejält bränt, jag vrider omedelbart väljaren till ”0” igen. 
 

Fortsättning

Jag gör färdig all el, och byter även batteriväljaren till en ny då jag tror att det var den som brann upp eftersom att den kärvade efter kortslutningen. (Jag vet såhär i efterhand att man bör använda huvudbrytare och inte batteriväljare. Jag skall byta till såna framöver)

 

Den gamla batteriväljaren öppnade jag upp men kunde inte se att något var bränt där inne...

 

Provstart 

Dags för provstart. Vrider på batteriet, vrider på tändningen. Allting fungerar. All el dvs. Känner mig glad. Sen är det dags för att starta motorn. Vrider om nyckeln och det bara klickar till en gång. Ja det var ju typiskt tänkte jag(!).

 

Upptäcker att ”klicket” kommer ifrån startrelät....

 

Felsökning #2

Detta har jag gjort för att försöka hitta vad som nu blivit fel med start-proceduren

 

*Mätt batterispänningen (Både start och förbrukning laddas via solceller, regulatorn inställd på 90% laddning för förbrukning och 10% laddning för start.

Startbatteriet mätte jag 12,7 v till 12,9 v

Förbrukningen (2st seriekopplade) mäter 12,4 v. Läge ”All” på batteriväljaren mäter 12,5 v

 

*Mätt mellan batteri och startmotor = samma som mellan batteriets poler 

 

*Mätt i tändningslåset = samma sak där. 

 

Har även mätt mellan batteripolerna och batteri - startmotor vid startförsök och jag tappar cirka 0,3-0,5 volt då. 
 

*Mätt på startrelät

De två stora anslutningarna har jag ~12,7v, och även mellan en stor och en liten anslutning har jag ~12,7v. 
 

Det som händer här är att när man vrider om nyckeln till ”start” så försvinner spänningen här, både mellan de två stora anslutningarna och mellan en stor och en liten. Är detta normalt?

 

*Jag har byglat över anslutningarna på startrelät. Mellan en av de stora och en av de små = Ingenting händer.

Mellan de två stora = Det enda som händer är att det hörs något litet surrande från startmotorn. Typ ”elektriskt surrande”(?). Startmotorn sitter tyvärr så jävla dumt till... 

OBS! Jag hade tändningen av vid dessa försök. Spelat det någon roll?
 

*Byglat över på startmotorn. Först mellan plus och minus. Det sprakar rejält och någonting händer med startmotorn. Den låter ganska mycket men liksom inte som att den försöker hoppa igång? Tycker det är rätt obehagligt att ligga och försöka göra detta moment då startmotorn sitter under och längst bak på motorn så det känns inget vidare med alla gnistor pga lättantändliga vätskor i dess närhet. 
 

*Jag byglade över mellan startmotor + och anslutningen för elmotorn. Det som händer är att elmotorn (eller vad det är) börjar låta men inte så att den försöker  starta motorn. 
 

Och det sista jag provade var att slå (obs, försiktigt) med en hammare på startmotorn men ingenting alls hände. 
 

Så, vad är felet...?

 

Det jag tänkt är att kablarna blivit för långa + för många skarvar så det blir för mycket spänningsfall. Men det verkar inte vara problemet. 

Startrelät gått åt skogen. Men verkar inte heller stämma då jag har ström fram dit och även emellan kablarna på varsin sida. (DOCK EJ VID STARTFÖRSÖK, då blir det 0 volt.)

 

Dåliga batterier. Men verkar inte heller stämma?

 

Dåliga anslutningar, tror ej det kan vara problemet heller...

 

Så då är det väl vara startmotorn som återstår? Lyckades jag kortsluta den på något vis när jag klantade till det? Sitter det någon säkring där som kan ha rykt? 
 

Vad tror ni andra?

 

MYCKET TACKSAM FÖR TIPS OCH RÅD

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Steffecfh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket text, vet inte om jag förstod allt, men har du koll på minuskablar och anslutningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry. Jag har nog överarbetat texten rejält så att den istället  blev Oförståelig 

 

hursomhelst, jag har avlägsnat startmotor med tillhörande solenoid och beställt nytt. Hoppas att det löser mitt problem. 
Däremot... Jag skruvade isär både startmotorn och sågade upp solenoiden och kunde inte se någonting dåligt där inne. Inget bränt eller dylikt. Så är lite skeptisk. 
 

Jag återkommer när nya startmotorn är monterad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du har parallellkopplade batterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis ren kortslutning i startmotorn.  Vilket kan ge en ordentlig brasa om det inte finns en säkring. 

 

Vid ren kortslutning kan startreläet kontakter, tillfällig eller för evigt bränna ihop. 

 

Men är det inte som så att en startmotor får positiv spänning via startreläet och negativ spänning via motorblocket? 

 

Då kan man undra över vad den andra anslutningen, som du nämnde har för funktion. 

 

Lyssna med den du köper startmotorn av

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Förhoppningsvis” är det startmotorn då jag trasade sönder solenoiden helt när jag öppnade den och nu har beställt nytt. Det vore ett enkelt problem att lösa och inte heller alltför kostsamt. 
 

Men jag blev lite brydd när det inte gick att se något bränt eller ”dåligt” varesig i startmotorn eller solenoiden... men det kanske kan ske tex kortslutning ändå utan att det behöver synas. 

Och precis, den där 90amp säkringen som skall sitta på startmotorn fanns ej tyvärr och jag var för mycket nybörjare för att veta att den skulle vara där. Tur jag läst på en hel del på sistone. 
 

När du skriver ”andra anslutningen” är jag osäker på vilken du menar? Menar du när jag beskrev startrelät? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har jag bytt startmotor, startrelä och Circuit Breakern. Har även bytt batteripolskor. Och skiten klickar fortfarande vid startförsök!

 

Startbatteriet mäter 12.7 volt 

Mellan batteri och startmotor mäter jag 12.7 volt 


Någon som har förslag på vad felet kan vara?

 

Eller tips på vad jag kan göra för att fortsätt felsökningen...

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Steffecfh:

Hej

 

Nu har jag bytt startmotor, startrelä och Circuit Breakern. Har även bytt batteripolskor. Och skiten klickar fortfarande vid startförsök!

 

Startbatteriet mäter 12.7 volt 

Mellan batteri och startmotor mäter jag 12.7 volt 


Någon som har förslag på vad felet kan vara?

 

Eller tips på vad jag kan göra för att fortsätt felsökningen...

 

mvh

Hur många volt har du vid startmotorn vid startförsök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...