Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NickeDe

Utombordsmotorer värda att undvika

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag skrev ett inlägg här tidigare i veckan om att jag ville ha tips om båtar lämpade för kort rigg. Det slutade med att jag sålde både båt och motor med förtjänst och nu är jag tillbaka på ruta ett, utan varken båt eller motor. 

 

Jakten på det perfekta ekipaget fortsätter och jag tänkte höra med er om lite tips och råd. 

 

Min budget (25-35tkr) och preferenser tillåter båtar med utombordsmotorer från 90-00tal och då handlar det oftast tvåtaktsmotorer på 25-50 hästkrafter. 

 

Finns det några 25-50hk motorer från 90-00 som ni kan avråda från att köpa? Finns det även några som är värda att aktivt leta efter? 

 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla tvåtaktare med förgasare släpper ut en hel del bränsle i havet och bör därför undvikas.

 

Andra kommer att säga något annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Andra kommer att säga något annat...

 

Dom har en förförisk och nostalgisk lukt och gång som på ett märkligt sätt gör mig glad de få gånger man faktiskt ser och hör dom.

 

Men visst, ur ett miljöperspektiv så är det förstås bättre med 4-takt och de borde väl finnas begagnade idag till skapliga priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kör ju oftast så lite med gamla 2-taktare att problemet är försvinnande.
Håller med att 2-taktsdoften är underbar vid 1a starten på våren, men kanske inte lika skön efter några timmars trolling i medvind.

Yamaha är bäst, tror dessvärre att det mesta andra skall undvikas, och alla amerikanska motorer (OMC (=Johnson, Evinrude), Mercury, Mariner)).

 

På en så gammal motor är kanske ändå rost/slitage viktigare än modell ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Man kör ju oftast så lite med gamla 2-taktare att problemet är försvinnande.
Håller med att 2-taktsdoften är underbar vid 1a starten på våren, men kanske inte lika skön efter några timmars trolling i medvind.

Yamaha är bäst, tror dessvärre att det mesta andra skall undvikas, och alla amerikanska motorer (OMC (=Johnson, Evinrude), Mercury, Mariner)).

 

På en så gammal motor är kanske ändå rost/slitage viktigare än modell ?

Ja yamaha är otroliga motorer sällan några problem med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo självklart vet jag att 4takt är bättre alla dagar i veckan, men försök hitta en bra båt med 25-40hk fyrtaktsmotor inom min budget, det är svårt kan jag lova. 

 

Kompromissar hellre med en äldre men välvårdad 2taktare som sitter på en bra båt än tvärtom. 

 

Men ska tänka på det där med OMC.

Äldre Honda och Suzuki är OK? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev NickeDe:

Jo självklart vet jag att 4takt är bättre alla dagar i veckan

Jo bränsleförbrukning och miljö men i övrigt vinner nog tvåtakt de flesta ronder. Vikt, enkel konstruktion, mindre service, piggare motorer, ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jo bränsleförbrukning och miljö men i övrigt vinner nog tvåtakt de flesta ronder. Vikt, enkel konstruktion, mindre service, piggare motorer, ...

Stämmer

 

Speciellt i detta effektintervallet (under 100 hk) är många fyrtaktare väldigt trötta.

 

En direktinsprutad modern tvåtaktare är betydligt rivigare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Frippe68:

Stämmer

 

Speciellt i detta effektintervallet (under 100 hk) är många fyrtaktare väldigt trötta.

 

En direktinsprutad modern tvåtaktare är betydligt rivigare. 

Har inte sett till några direktinsprutade 2takt Yamaha. Finns det eller har jag bara missat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev NickeDe:

Har inte sett till några direktinsprutade 2takt Yamaha. Finns det eller har jag bara missat? 

HPDI heter de väl.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Alla tvåtaktare med förgasare släpper ut en hel del bränsle i havet och bör därför undvikas.

 

Andra kommer att säga något annat...

Jag säger inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktaren har lägre ljudnivå förutom vid hög gas. Tomgången ofta närmast ohörbar.

 

Men om man ska hålla sig till frågan så är det väl lämpligt att du håller dig tilll ett märke med bra verkstad nära dig. Alternativt bra reservdelsförsäljning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...