Jump to content
Saturday 16 January 2021
Sign in to follow this  
AndW

Någon som tryckt på DSC Distressknappen?

Recommended Posts

Hej, har en VHF med DSC som hämtar position från plottern. Har en distressknapp som, om jag förstått rätt, ska uppbåda SSRS om knappen hålls in tre sekunder. Men man kan ju inte testa den funktionen.
 

Är det någon här som testat en dylik knapp skarpt? Funkade det? Kom det någon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

AndW, har du tillstånd för radion? Har du knappat in ditt MMSI nummer i radion? Om Det är en radio som följde med båten, flyttat över MMSI nummret till ditt tillstånd? MMSI är knutet till ett tillstånd (Båten).

 

Om Radion har ett MMSI nummer så kan du göra ett DSC anrop (Obs! inte med Distress knappen!) till vilken annan båt som helst med DSC radio för att se om funktionen fungerar (tex kan du anropa Stockholmradio för att prova).

 

Att prova "Distress" knappen ska du inte göra men oftast så kommer du till en meny om du "bara" trycker en gång snabbt. I den menyn kan du välja vilken typ av nödläge det handlar om (Sjunker, skada, brand etc) Sedan bekräftar du i menyn att signalen ska skickas.

 

Trycker du in knappen och håller den intryckt så skickas ett "generelt" Nöd meddelande. Det ska då "bekräftas" av någon som tar emot signalen, vilket primärt kommer att vara Sweden Rescue här i Sverige. Om du inte har radio kontakt med dem så kan/ska vilken DSC radio som helst kunna ta emot ett sådant meddelande. Det kan då ta en liten stund då man ska ge Sweden rescue en chans att svara först.

 

I radion ska det också finnas en meny för att avbryta utskicket av nöd signalen efter den har aktiverats.

 

Tänk på att om du "råkar" skicka ett Distress meddelande från radion och du sedan stänger av radion så kommer inte den / dom som tar emot signalen att få tag på dig. Sweden rescue kommer då att ordna eftersök av orsaken till signalen (dom försöker hitta den nödställde) är det falsklarm så är det mycket manskap, tid och pengar som går åt för det i onödan. (Fartyg skickas ut, etc...)

Så om det händer avsluat och kontakta Sweden rescue så att dom vet att det inte är ett skarpt larm.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack jag vet allt detta. Men det vore intressant att veta om någon gjort ett skarpt nödanrop via distressknapp och det framgångsrikt uppbådat sjöräddningen. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-14 vid 18:01 skrev AndW:

Tack jag vet allt detta. Men det vore intressant att veta om någon gjort ett skarpt nödanrop via distressknapp och det framgångsrikt uppbådat sjöräddningen.

Jag har inte testat själv men hört det användas i skarpt läge.

En kväll började VHFen larma o jag hittade ett nödanrop med position mm  på displayen. Strax efter gick MRCC in o började agera. Det var en båt som gått hårt på grund i mörker o hög sjö och räddningskedjan aktiverades raskt.

 

Någon dag senare passerade jag hamnen där närbelägen SSRS-station finns. I hamnen höll de just på att lyfta över båten till trailer för transport till varv. Jag var imponerad över att de ens kunnat hålla den flytande in till land för det var rejäla skador i skrovet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant! Skedde någon verbal kommunikation med haveristen?

 

Jag installerade VHFen till väldogt stor del för att ha en man-över-bord-knapp att trycka på för besättning om jag skulle trilla i. Ja, jag skulle trycka på den själv såklart, om jag var den kvar på båten.

 

Ja, jag kan göra anrop, men andra är inte lika intresserade av vhf-protokoll, och med pulsen maxad är det attraktivt att bara kunna tryck på en knapp.

 

Så jag undrar lite om det finns observationer på om det verkligen funkar, och det verkar det ju göra då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet ju inte jag vad du har för besättning, men även med DSC så kommer ju sjöräddningscentralen att försöka ropa upp dig, och då är det lämpligt att de vet hur radion fungerar.

Riktigt bra blir det om besättningen kan manövrera båten hjälpligt själva så att de kan plocka upp dig utan inblandning av sjöräddning.

Men seglar man enbart med yngre förmågor är det såklart extra tryggt med automatiserat anrop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har också hört och sett Larm den vägen. Verkar fungera bra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-08-17 vid 21:34 skrev AndW:

Intressant! Skedde någon verbal kommunikation med haveristen?

- - -

Ja, det ropades så det uppfattades att det var bråttom...

 

2020-08-17 vid 21:34 skrev AndW:

- - -

Ja, jag kan göra anrop, men andra är inte lika intresserade av vhf-protokoll, och med pulsen maxad är det attraktivt att bara kunna tryck på en knapp.

- - -

Att på ett enkelt sätt förklara för besättningen hur radion fungerar, att man måste trycka in tangenten när man pratar och släppa den igen för att höra motstationen är väl basic (efter att ha sänt SOS-larmet). Vanligaste felet hos okunniga är nog att de behåller sändtangenten intryckt i tron att det behövs för att apparaten ska fungera.

 

Om det räddats liv så tror jag inte att någon kommer att lagsöka apparatinnehavaren för att signaleringen inte skett enligt regelboken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy